Gå til innhold
Arkivverket

[#28831] Ole Estensen f. 1794 på Inset, Hedmark


Gjest Torill Aasegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Aasegg

Hei!Jeg prøver, som mange andre, å finne aner, men så er det da selvsagt noen som finner det for godt å forsvinne før/mellom folketellinger, og da står jeg her med et ark fullt av huller. Jeg starter med to spørsmål, så åpner det seg vel nye etterhvert...1) Ole Estensen var min tipp-tipp-tippoldefar. Han var trolig født i 1794 på Inset i Kvikne i Hedmark. Så vidt jeg kan forstå var hans foreldre Esten Thoresen (f.ca 1732) og Berit Evensdatter (f. ca. 1754). Jeg skulle gjerne visst hvem disse to var!!2) Ole Estensen fikk ei datter, Anne Olsdatter. Hun ble født i 1831 på Rødstad i Strinda, Trondheim (Anne døde i 1871). Anne flyttet som 17-åring til Imsen i Åfjord, og giftet seg der med Kristoffer Andreassen Imsen. Ole Estensen flyttet i 1869 til Åfjord, antagelig for å bo hos Anne. Ole var da enkemann. Men hvem var Annes mor? mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne familien du mener? Indsets annex, Kvikne, 1801, gård nr. 38 LenkeEsten Toresen har en sønn fra første ekteskap som er 33 år, f.ca. 1764. Ifølge FS/IGI (må sjekkes!!) ble Esten og Berit gift i Innset 27.12.1773. Den eldste datteren skal iflg. FS hete Kierstina, døpt 1.1.1775. Datter nr. 2 heter Kiersti, døpt 19.1.1777. Dette kan eventuelt bety at den første datteren er død som liten. Det kan eventuelt også bety at navnet Kierstina / Kiersti er oppkalling etter Estens første kone. Den neste barnet skal være Elen, døpt 24.5.1779, etterfulgt av Even, døpt 29.2.1784, Helle, døpt 18.11.1787 og til sist Ole, døpt 25.3.1792. Alle barna er døpt i Innset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner den Ols Estensen med de foreldre du nevner i 1801, likeså hans datter i Åfjord i 1865, men jeg finner ikke Ole E. i 1865. Har du funnet ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Grethe: Ja, det er den familien! Oi, så mange de plutselig ble...! Hærlig!!!Astrid: Nei, jeg klarer ikke å finne Ole i 1865. I og med at Anne Olsdatter ble født i Strinda, er det vel nærliggende å tro at Ole E. bodde der i 1865, men akk. Jeg finner ingen Ole E. på den alderen i det hele tatt jeg... Håper det er jeg som leter for dårlig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Disse finner du i bygdebok for Innset av A. Tronshaug, er fjernt i slekt med ham, veldig bra bok forøvrig.Har notert at Ole var et av 7 barn.Foreldrene Esten Toresen Holte østre 80/1 1726-1805 og Berit Evensdtr Holte vestre 80/2 1755-1834Esten var 1g Kirsti Arnesdtr Sundset fra Rennebu 1736-1771Et par ledd til:Tore Estensen Holte 1706-1777 og Kirsti AndersdtrEsten Toresen Vingelsåsen og Helle Jakobsdtr 1668-1768Berit foreldre var Even Mikkelsen Sundset og Kirsti Tollefsdtr Holte vestremvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Wow! Grethe og Leif: Jeg bøyer meg i støvet!! Takk skal dere ha!!Astrid: Nei, det kan ikke være den samme Ole som du fant i folketellinga for 1875, for vi vet med sikkerhet at han flytta til Åfjord i 1869. Men det hadde helt klart vært fint å finne ut hvor på Strinda han bodde. Han tok jo etternavnet Rødstad, og da er det et par gårder å velge i...Er det noen som klarer å finne ut hvem Ole E. var gift med? Hvem som altså er mor til Anne Olsdatter? mvh Torill - som trosser allergien og bøyer seg i støvet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.