Gå til innhold
Arkivverket

[#28837] Endre Olss. Noraneset/Marthe Bertelsdtr.Eje fra Bømlo


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Bömlo Bygdebok. Simon Steinsbö. Bömlo Kommune 1981,Edel 2 , s522, s515Här nämns en Endre Olsen Noraneset gift med Marta? men inget fadersnamn nämnt. De får barnen Sara f1747, Bård f1750 och Bertel f1754.Med tanke på barnens namn så undrar jag om nedan kan vara samma personer?Vigde i Finnås 1719-1815: Endre Ols. Marthe Bertelsd. Eje 16 Jan 21 Aug 1746Vet någon något mer om Marthe Bertelsdtr Eje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom hun kom fra Bömlo, må det være 'söra-Bömlo' som vi sier og der finner du Eide i Bömlo Bygdebok 3; jeg har 1, 2 og 4. Men det står ikke noe mer om hvem hun var der, de flyttet fra plassen de bodde på.Jeg vet det er folk her som har B-III, håper de kan slå opp på Eide for deg. Det er jo og Eide andre steder da, men mest sannsynlig kom hun vel fra distriktet.Dersom du har behov for hjelp om Endre, så kan jeg slå opp om han, men det ser ut for at du har denne boka (B-II) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack. Jag har sett när jag kollat på andra vigde i Finnås att namnet Bertel dyker upp just under Eje, Eye, Eide så du har nog rätt om platsen.Endre Olssen har jag nog rätt koll på men inte hans fru Martha (Bertelsdtr Eje) och jag vet inget om Bertel på Eide (?) så jag hoppas att någon kan slå upp det i bd 3 och hjälpa mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du hadde nok lettere fått hjelp dersom du hadde satt opp Bømlo i tittelen og fylket Hordaland. Men la oss håpe at Helga Kallevik titter innom, hun har alle bygdebøkene tror jeg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Bra förslag. Det ska jag komma ihåg att göra i fortsättningen, det är som du säger att det hade ju blivit helt klart vilket område det gällde och lättare att hitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Kent.Under garden Eide på Søre-Bømlo finner jeg en Bertel Torsen f1679 d1759. Han var gift med1. Marite Gundersdtr f1687 d1736 (3 barn).2. Marta Jonsdtr Vespestad f1692 d1742 Gift i 1737 Lenke (ingen barn nevnt).3. Mari Mikkelsdtr Mølstre ( 2 barn som begge dødde små)I første ekteskap var bornaa. Marite f1708 ( gift med Endre Olsen)b. Britac. Jon (trulova med Kari Eriksdtr Holme, men dødde før ekteskap. Dei fekk dattera Malene f1742)Bertel var leiglending på Eide til 1747 da han vart husmann i Eidesvikjo frem til sin død i 1759Det står ikke noe om Bertels opphav.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I 1701 tjener Bertel Torsen 14 år på Ørevik i Finnås. I 1704 tjener Bertel Torsen 16 år på Økland i Finnås. Fødestedet hans er i 1704 oppgitt å være Huglen.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack för info om var han uppehållit sig och hans födelseplats.'Huglen' är välpå Stord? Har någon tillgång till uppgifter om någon Tore på Huglen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg har dessverre ikke bygdebøker for Bømlo. Min manns slekt kommer fra Huglo, et øysamfunn ved Stord.Den Tore Huglen du søker er nok fra denne øya. Skal lete litt for å se om jeg kan finne noen opplysninger .Her har du i alle fall et nettsted der du kan lese en del om de aktuelle stedene.http://ho.disnorge.no/kirker/Stord/side/huglo.htmMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Sara Endresdatter kan være Sara f. 1747 en datter av Endre og Marte, (folketellingen 1801)LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack Gunn för all information. Ang.nr.(12) ovan så tror jag också att det nog är dottern Sara som var född 1747. Hon var gift med Christen Olson Øckland.\Mvh, Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.