Gå til innhold
Arkivverket

[#28841] Rasmus Ellingsen,Rovde


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Rasmus Ellingsen,Rovde,f.1743-d.1805 var gift med Aleth Poulsdatter,f.1749-d.1815.Jeg søker etter forfedrene til Rasmus.Kan noen hjelpe meg der.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette ekteskapet?RASMUS ELLINGSEN Marriages: Spouse: ALET POVELSDR Family Marriage: 24 JUN 1768 Heroy, More Og Romsdal, Norway Her er vel Rasmus og Aleth, Herøy, 1801, på gården Røvde Store [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11515.wc2&gardpostnr=187&personpostnr=2240&merk=2240#ovre>Lenke. Aleth er 52 år gammel. Legger for øvrig merke til at det like under husstanden til Rasmus er nevnt en Poul Poulsen, 54 år, gammel, gift Synneve Knutsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

Det kan jo hende du allerede har funnet ut av saka i løpet av påska, men jeg tar sjansen likevel:I flg. Soga om Sande og Rovde:Rasmus Ellingson Leikongbakken, Herøy (1743-6. mai 1805) g. 1767 m. Alet Paulsd. Rovde (17..-1815). De bodde på br. 2 på Rovde og fikk 13 barn.Alet var fra br. 5 (Bøen) på Rovde, datter av Paul Paulsen (1720-1776) g. 1743 m. Pernille Johannesdtr. Vedeld (1721-1792). De hadde 8 barn.I flg. Herøyboka - Gardar og folk III:Rasmus var fra br. 3 (Nygjerde) på Leikongbakke i Herøy, sønn av Elling Rasmussen Nykrem/Nykreim og kona Brit Ellingsdatter. De hadde 6 barn.Begge disse bygdebøkene har de for øvrig på folkebiblioteket i Ålesund, så der kan du finne flere opplysninger.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Roar Paulsen

Jeg vil løfte opp igjen dette tema i håp om nye opplysninger.Hennviser til innlegg 3,bygdebøkene har jeg lest,men jeg kan ha oversett noe.Jeg er på jakt etter fødselsår/dødsår for Elling Rasmusson og Brit Ellingsdatter.Hvem er forfedrene til Brit.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ja... du må ha oversett at fødselsåra stend i Herøyboka; Elling 1723, Brit 1708. (Herøy b.3 s. 430 - Leikongbakken; bnr.4).Det er berre tre kjelder som kunne fortelje kven foreldra til Brit er: Vigsel ført inn i Kyrkjeboka (i beste fall farsnamn og gardsnamn); skifte etter ein forelder eller barnlaus bror/syster - etter at Brit var gift; eller private slektsnotat. Dei sette bu i 1742 og eldste barn Rasmus er f. 1743; altså må dei sannsynlegvis ha vore gifte i 1741-43. Her er kyrkjeboka for Herøy mangelfull, men du kan sjå etter. I kyrkjeboka for Volda stend dei ikkje (byrjar okt. 1741) og Ulstein-boka er tapt. Eit skifte finst truleg ikkje, og vil vere nesten uråd å finne før alle er registrerte elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.