Gå til innhold
Arkivverket

[#28843] Kristen Jakobson,Gloppen


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

kristen Jakobsen,f.1751-d.1792 var gift med Pernille Pålsdatter,f1751-d.1787.De bodde i Sande Møre og Romsdal.I bygdeboka står det at Kristen ble født på Heinane i Gloppen.Men i bygdeboka for Gloppen er det ingen plass som heter Heinane.Kan noen hjelpe meg der med oppklaring og med forfedre.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herdis Holvik

Forfedre kan eg diverre ikkje hjelpe med, men staden er ganske sikkert gardane Henden, eller Hennebygda som på dialekt vert kalla 'Hennjane'. Det ligg på nordsida av Gloppefjorden, og vart vel for nokre år sidan overført frå Gloppen til Eid kommune saman med bygda Lote.Mvh Herdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Heinane og Henden er samme gårdsnavn slik Herdis Holvik sier. Henden antar jeg at du finner i Gloppe-boka. Desverre har jeg ikke boka så jeg kan ikke gjøre oppslag for deg. Eksisterende bygdebok for Eid er fra 1953 og har følgelig ikke med hverken Henden eller Lote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Fra BB Gloppen på Indre Henden bruk nr 3 har Jacob Olsen død 51 år i 1789 gm Anne Jonsdatter Ytre Henden f 1714 død 1771, de hadde en datter Kristen født 1751 og konfirmert 1766. De har ikke funnet ut hvor det ble av henne. Hans foreldre var Ole Lassesen død 85 år 1758 g 1701 med Eli Jensdatter Henden(Y) død over 80 år 1745. Hans foreldre var Lasse Olsen Skjerdal død 80 år 1726 gm Anne død 76 år 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Rettelse til innlegg (6)Fra BB Gloppen IV, side 197, g.nr. 47. Indre Henden. Nr.3.Jakobsbruket:Jakob Olsen f. 1706, d.1779. G.m.Anne Jonsdtr. Y. Henden f. 1714 på nr.3, d 1771.Sønn: Kristen f. 1751, konfirmert 1766.Det er rimelig å tro at dette er den Kristen Jakobsen som var g.m.Pernille Pålsdatter.De angitte foreldre og besteforeldre er riktig anført

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

'Hennjane' høyrer i dag til Eid, men står som ovanfor sagt i Bygdeboka for Gloppen. Garden er delt i tre; indre, ytre og øvre, alle med fleire underbruk. Men der er ingen anna Kristen Jakobson som kan passe (på alle bruka) enn han som er nemnt ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for alle svar.Hvet de har bygdeboka for Gloppen på biblioteket i Ålesund.Skal sjekke dette nærmere over påske.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.