Gå til innhold
Arkivverket

[#28845] Paul Iversen Graupe, Nord-Fron f. ca.ca. 1670


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Har noen vært borti denne karen? Han dukker opp som vitne i en tingsak på Vågå i 1713 og forteller at hans far drev en av Loftsgården i Sel for 30-40 år siden. Vi får vite at faren het Iver Olufsen og at Paul hadde en bror som het Jacob. Selv var han «tilholdene i Gruppe i Qvichne». Jeg vil svært gjerne vite mer om hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Paul Iversen kan? vera son til Iver Olsen frå nordgard Kongsli i Nord Fron. Iver var fødd ca 1640, han var son til Ole Jacobsen Kongsli, skifte 1662. Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for det, Torbjørn. Dette var en meget interessant hypotese. Paul Iversens far sies i 1713 å være 80 år gammel og med det slingringsmonn vi på regne med i en slik sammenheng, passer jo det bra med at han var født ca. 1640. Men en vel så interessant detalj er at den aktuelle gården i Sel i 1647 var eid av 'Erich Lid paa Froen'. Jeg har tidligere kommet til at Lid her må være Kongsli. Mon tro om det var noen forbindelse mellom Erik Kongsli og Ole Jacobsen Kongsli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Ole Jacobsen Kongsli og 'Erich Lid paa Froen' var brør. Den Jacob Olsen som er brukar av Loftsgård i 1666 (31 år da)er son til Ole Jacobsen Kongsli. Ole Jacobsen var gift med Guri Olsdtr. Melby(Kvikne i Nord Fron). Dei hadde 4 søner: Tjøstolv, Jacob, Iver og Lodver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk igjen, Torbjørn. Jeg ser i ettertid at jeg har skrevet litt feil i den første meldingen. Den Jacob jeg omtaler, var ganske riktig bror av Iver og ikke av Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det vitneutsagnet jeg nevnte i mitt første innlegg, tyder på at Jacob Olsen var bruker av Loftsgård fra ca. 1660. Fram til 1659 het brukeren Paul Jacobsen (ikke sikkert kjent om dette er samme Loftsgård-bruket). En foreløpig dristig hypotese er at dette var en bror av Ole Jacobsen Kongsli. Dette kan underbygges med at Paul bl.a. etterlot seg sønnen Lodvar. Ole hadde også en sønn med dette navnet (innlegg 4). Kan noen kilder fra Fron bestyrke en slik hypotese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Din hypotese bekreftes av opplysningar i skifte på Loftsgård i 1659 etter Paul Jacobsen. Hans enke var Mali Olsdtr. og dei hadde barna: Paul, Lodvar og Kari, alle umyndige. På de umyndiges vegne deres søskendebarn Jacob Olsen Kongsli. I 1657 skatter Poffuell Loffsgaard av 1 1/2 hud kjøpegods i Loffsgaard som han bruker.Er det andre opplysningar i saka frå 1713 som gir innformasjon om slekta på Kongsli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I tingboka for 1713 heter det at det var 39 år siden Iver Olsen forlot Loftsgård. Det skulle bli rundt 1674. Det stemmer godt med et par tingsaker fra 1674 og 1675 (som jeg riktignok bare har sett andres notater fra). Her dukker Hans Eliesen opp som eier av 7 ½ skinn i Loftsgård 'som han hadde tilhandlet seg av sin svoger Iver Olsen'. Hans var vel da gift med søster av Iver eller vice versa.I saken fra 1713 kalles for øvrig Iver Olsen for 'Ifver Oluffs. Engen'. Mon tro om dette kan være en kortform av 'Kongsliengen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

anbefaler å lese tingbok nr. 30, 1702 nord gudbrandsdal folio 12a - 15a, her får du svaret på det meste om Loftsgård og Kongsli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for tipset, Bjørn. Jeg får skrive dette opp på 'handlelista' for neste Hamar-besøk. Det blir vel en tur i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.