Gå til innhold
Arkivverket

[#28847] Barn av Wilhelm F. Heramb og Elen M. Hansdt./Anette Mathilde Jacobs.


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei der ute!Jeg søker etter hvem av disse damene som er mor til Fredrikke Emilie, født ca:1876, Caroline Emilie, født ca:1861 og Anne Marie, født ca:1863.Far var Wilhelm F. Heramb, født:1828, mødre(Hvem?): Elen Marie, født?, og Anette Mathilde, født ca 1844 i Moss.Har noen opplysninger ang. disse barna, og eventuelt foreldrene til Fedre/Mødre.Hilsen Terje W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmen

Hei og takk for svar. Det er samme familie, Carl Edvart er Elen Maries 'uekte'sønn, men Fredrikke Emilie må være for gamle til å være Anettes barn, mulig de 2 yngste er, og at Elen er Fredrikkes mor også?Flere innspill?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg tror dette kan være riktige personer. På FS fant jeg følgene: Anette Mathilde Jacobsen og Wilhelm Fredriksen som giftet seg i Gamle Aker Menighet i Oslo 17,04,1864 LenkeDersom dette er riktige personer bør det være et godt utgangspunkt for videre leting.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Her har vi familien på tellinga i 1875.Dem bor i Møllergade 26. Legg merke til at barna bruker Wilhelmsen til etternavn, ut ifra farens fornavn, men Wilhelm og Anette bruker Heramb.Dette skulle tyde på at Anette ikke er mor til noen av disse barna. Familien har nr. 10341 - 10346. LenkeAlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar Alf.Jeg fikk greie på når de giftet seg, men jeg finner ikke flere opplysninger om foreldrene eller barna.Det er jo mulig at i alle fall et av barna, Frederikke Emilie som er født ca 1876 kan være deres biologiske barn.Er det også andre som har muligheter til å sjekke dette for meg?Bestefaren, Wilhelm Fredrik Heramb er født 1828 i Vingers Prestegjeld. Kansje noen derfra kan ha opplysninger. Faren har jo også Heramb i navnet, kansje er dette navnet på et sted eller en gård el.lign.HååååperTerje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Terje. Wilhelm har antagelig kuttet av sit patronymikon Fredriksen til Fredrik. Tar en for seg FT 1865 så står det Wilhelm Fr. Heramb. Fr. er nok en forkortelse for Fredriksen. Heramb var slektsnavnet til skreddermesteren som Wilhelm muligens hadde arbeidet under. Navnet finner vi igjen i Hamar og i Ringsaker i 1865. Ellers bare i Christiania 1865. Wilhelms mor Sofie Henriksd. Piper var antagelig datter av Mester og Kleinsmed Henrik Pepper ved Bærums Verk. Herik arbeidet på verket ved Ft. 1801, ugift. Sofie hadde muligens to søstre, ei av dem gift og bosatt i Eidskog,(har disse i basen) og ei som flyttet fra Eidskog til Sverige i 1838 sammen med sin mor Eli Piper som da var enke. Johan Grønningsen flyttet sammen med disse to. Det var hos Grønningsen Sofie arbeidet når hun ble besvangret av Fredrik Fredriksen på Odals Verk. I Utflytningslistene for Sør-Odal finner vi også navnet Piper. Dette må det ses mere på. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen Finn!Jeg har sett på dette, og det er noe jeg lurer på. Når Sofie fikk Wilhelm, så har jeg forstått det dithend at faren(Fredrik) var død. Hvor moren og Wilhelm er vokst opp forstår jeg ikke. Har sett på de FT jeg kommer over, og det er ingen som jeg finner, eller som heter Heramb og er skreddermester. Siden han tok navnet Heramb, så må jo det bety at dette var et menneske han satte pris på. Du skulle ikke, om du har anledning, se på dette for meg. Er også av interesse om han giftet seg med Elen Marie Hansdatter som han fikk Carl Edvard med, og sikkert noen flere barn, om en ser på alderen før han giftet seg med Anette Martine Jacobsen som var 17 år yngre enn seg selv. Wilhelm bodde sammen med Anette i 1965 og da hadde alle navnet Heramb og Anette navnet Jacobs. Men i 1975 var Carl flyttet, og resten av barna hadde tatt navnet Wilhelmsen, mens far og mor nå het Heramb begge to. Noen ideer?Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.