Gå til innhold
Arkivverket

[#28849] Agnes Marie Andreasdatter Holtan, pleiebarn f. 1863, Horten


Gjest Tomm Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Tomm Holtan

Hei.Håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg har nå funnet min bestefar, Henrik Sørensen, f.1891.(se nr 28658). Hans foreldre er Andreas Sørensen og Agnes Andreasdatter Holtan. Hun er pleiebarn og vokser opp hos Lars Hansen og Anne Kristine Torkelsdatter i Moss.Så nå vet jeg at Holtan-navnet kommer fra henne. Er det noen som vet noe om henne? Hvem er hennes foreldre?Håper noen vet noe om henne og hennes bakgrunn.mvh Tomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den Agnes Marie jeg finner i Horten i 1865 er født i Borre. I FS/IGI (MÅ sjekkes!!) finner jeg følgende:AGNES MARIE ANDERSEN Christening: 26 JUL 1863 Borre, Vestfold, NorwayFather: ANDREAS LARSENMother: JOHANNE ANDERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei igjen.Tusen takkHer er det helt klart noe jeg har oversett. Agnes Marie står også ført opp under Moss i 1865.Når det gjelder søket på FS er jeg sikker på at det er riktig Agnes. Jeg fant dåpen til Henrik i kirkebøkene for Moss, og der står det at Agnes er født i Borre.Jeg får leite videre på Vestfold for å finne Holtan-navnet. Jeg vet at Holtan også er et gårdsnavn. Jeg tror det har vært flere Holtangårder i Vestfold.Tusen takk for hjelpen. Nå har jeg litt mer å gå ut ifra.mvh Tomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Borre Mini I 7 1862-1867 s.17: Født 2106/døpt 2707 1863:Agnes Marie.Uekte.Foreldre:Piken Johanne Andersdatter fra Sverige og enkemann Andreas Larsen Holtan. Faddere:Maren Pedersdatter,Johannes Fredriksen,Oluf Hansen, ---- Nilsen og Jacob Andersen. Jeg har oversikt over alle førte innflyttede svensker i kirkebøkene for Horten og Borre,men ingen Johanne Andersdatter som passer med hennes alder i 1865.Fadderen Jacob/Jakob Andersen finnes ikke i 1865 som mulig svensk bror av Johanne. Den losjerende ugifte sjømann Andreas Jacobsen født 1836 i Sverige som bor i Horten i 1865 passser vel dessverre ikke som enkemann 2 år tidligere!(?). Jeg har heller ikke noe å bidra med i forhold til Holtan i Borre (nå i Horten. Selv om barnefaren teknisk sett har oppholdt seg der,har han ikke noen påviselig sammenheng med eiere/brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei.Kjemmpefint. Takk. Nå vet jeg med sikkerhet hvem som er hennes foreldre. Det sto vel ikke fra hvor i Sverige moren kom fra også? Jeg jobber videre med å finne ut hvor Holtan-navnet kommer fra. Faren Andreas,kan jo ha tatt navnet fra en gård.Takk for hjelpen.mvh Tomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har sjekka mine notater fra Borre og funnet familien på Holtan! Kilder 1801 og kirkebøker for Borre:Husmann med jord/teglmester på Semb Anders/Andreas Halvorsen 1767,g.1792 Kari Iversdatter Grette i Borre 1762. Han var antakelig fra Gullhaug u/Bråten nedre i Gol (se Gol VII A s.299). Deres 5.barn het Lars 1800-1849,g.1910 1834 Marthe Marie Madsdatter(på Sande i Borre i 1834),født ca.1808-ikke i Borre,ikke konfirmert i Borre. Deres sønn Andreas f.1835,ført som gift 2.gang 1862 Johanne Andersdatter - MEN: Bare lysningsdatoer er ført inn - IKKE vielsesdato! Her kan det ha skjært seg før de kom så langt! De er jo ikke gift i 1865. Det er ingen tvil om at dette er rette folka - Marthe Marie (over) var den som meldte Agnes Marie's fødsel i 1863. Det står ingenting om HVOR i Sverige Johanne kom fra eller fars navn,men både Holtan og farens navn for Andreas.Ved 'vielsen' i 1862 står dødsdatoen for hans første kone - 0602 1859,og den stemmer med konen Johanne Karoline Johannesdatter Holtan d.0602 1859 - 26 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei.Dette er helt supert. Tusen takk.Er Semb da en husmannsplass under Holtan? Dette skal bli spennende å finne ut av videre.Andreas og Johanne giftet seg nok ikke,nei. Agnes Marie var jo uekte født og ble satt bort tidlig, mest sansynlig rundt 1865. I FT for 1865 står hun ført opp både i Moss og Horten.Igjen, tusen takk for hjelpen.mvh Tomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Sem(b) er nok heller en av distriktets største gårder, som også har hatt en rekke husmannsplasser under seg. Det er forøvrig flere Semb gårder (øvre, nedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Andreas var husmann u/Holtan,men arbeidet også som teglmester på Semb. Eiendommene grenser mot hverandre. Bor sjøl i Holtandalen - ca.1 km unna både der Andreas må ha bodd og 'Verket' på Semb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei igjen.Tusen takk for verdifulle opplysninger. Jeg bør visst lese en del gårdshistorie fra Horten. Jeg skal sette meg grundigere inn i historien her.Igjen, takk for hjelpen.mvh Tomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.