Gå til innhold
Arkivverket

[#28852] Rikard Berges bøker om Vinje


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er jo 4 bind av bøkene om Vinje og Rauland. Jeg ønsker å lese om gården Løk i Vinje sogn,Hvilke av bøkene trenger jeg å bestille da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

The books are arranged by 100 years - who are you looking for and what are the years? Beklager dette er paa engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Thank you!! I hope this positively means you have found something about Hans and Nils.My E-mailadress: vigdisnygaard@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Margaret Miller har vært så snill å sende meg sider om gården Løk. Da setter jeg strek for dette temaet.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg våger 'å gå over streken': Jeg har ingen problemer med å finne Nils Gunnarsøn, Løk født ca 1635-1640 og ilive ved farens død 1675.Men hvem er denne Hans???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

til Tom: Jeg har ikke funnet noen Hans Løk. Har ikke funnet noe sikkert om den Nils Løg jeg gransker, heller. Foruten Nils G.son er en Nils Jonsen Løk også nevnt i boka.Den personen jeg søker å finne opphavet til er:Nils Løg, utnevnt løytnant i 1718 i 3. trondhjemske infanteriregiment. Gift ca 1709 med Sofie Wiborg på Hedmark. Nils døde i 1719 og etterlot seg 4 barn som kom til Sunnmøre. Jeg vet ingenting om Nils før dette giftermålet og vet ikke hvor han tok navnet sitt fra. Etter søk på gårder i 1810-tellinga og hos Oluf Rygh, er denne gården den eneste i Norge som heter 'Løk'. og derfor har jeg prøvd denne veien.Fra en kilde kan det se ut til at han kaller seg Nils Hansen Løg, derfor søket etter 'Hans'. Siden Berges bøker ikke har gitt meg sikkert treff, må jeg fortsette arbeidet i arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg tror jeg med bortimot 100 % sikkerhet kan si at dette ikke har noen ting med gården Løk i Vinje å gjøre - det finnes ingen slike personer der, hverken av navn eller tittel.Jeg tror ikke det kommer fra et gårdsnavn heller, militære personer var 'tidlig ute' med å anta slektsnavn. Og jeg ville heller lete i Tronheims-/Trøndelagsområdet. Det finnes f. eks. en person ved navn Løg på Hitra i FT1801...Jeg kan dessverre ikke se at navnet forekommer i NST, men i Brodahls avskrift av kirkeregnskapene for Trondheim finner du 21/6-1717: 'Capt. Armes Løghs lidet barn, jord.' og 26/6-1718: 'Lieuten. Løghs sal, Kiereste, jord, klok.'Jeg ville tro dette er et bedre spor å tråkle videre på. LYKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.