Gå til innhold
Arkivverket

[#28853] Manger / Herdla - hva er hvor og hvor og er hva?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg går meg vill i databasene for Manger og Herdla. Jeg klarer ikke å få system i det... Kan noen forklare det enkelt for meg? :)Gården det gjelder for øyeblikket, er Wiig/Vik i Øygarden. Her finner jeg Lars Olsen i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61261&gardpostnr=661&personpostnr=3928&merk=3928#ovre>Lenke (Manger). Og her er samme Lars i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Herdla var del av Manger prestegjeld til 1869. Da ble Herdla eget prestegjeld. For spørsmål som gjelder Herdla sokn bruk kirkebøkene/folketellingene for Manger til 1869, og Herdla fra 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk, Yngve! Jeg tenkte at det var noe sånt. Det gjaldt vel alle gårdene i nåværende Øygarden - at de hørte til Herdla. Vel, det kan jeg nok finne ut selv.(Jeg ble nok litt ekstra forvirra av at jeg ikke fant far til Lars i eks mitt død verken i Manger eller Herdla. Men jeg mener jeg fant ham til slutt - bare med feil fødselsår. Det står 1872, men skulle være 1822. Han døde i 1885, og var enkemann. Så da må han jo ha vært mer enn 13 år...) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hele Øygarden lå ikke til Herdla fra 1869 av. Den nordligeste delen, Hjelme sokn, utgjorde lenge Ytre Bø i Manger, og lå også ved folketellingen 1900 Manger. Hjelme ble overført til Herdla først i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Et veldig godt oppslagsverk i denne type problemstillinger er Dag Juvkams 'Historisk oversikt over kommune- og fylkesinndelingen' Rapporter 99/13 utgitt av Statistisk sentralbyrå i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk igjen, begge to. Jeg merker meg oppslagsverket. Det kan nok komme vel med også når det gjelder andre steder (som f.eks. Hamre/Meland/Alversund). Men der har jeg klart å finne ut av det, trur eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Det er selvsagt stor sannsynlighet for at det er meg det er noe galt med, men jeg får bare opp to gårder: Midtsø og Turø i den folketellingen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I dette tilfellet er forklaringen at RHD (på oppdrag) har registrert de gardene som i dag ligger i Fjell, d.v.s. også Misje og Turøy. Men dersom man sjekker originalen eller mikrofilmen med folktelleingen 1875 for Herdla, DA vil man finne Vik på fol. 542ff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.