Gå til innhold
Arkivverket

[#28857] Von Haven


Gjest Inge Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Hildrum

En venn av meg lurer på om det er noen som kjenner til navnet Von Haven? Hans far skal en gang ha fortalt ham at hans bror brukte Van Haven som mellomnavn, og at det var vanlig i slekten å kalle den eldste sønnen med dette mellomnavnet. Min venns oldefar kom til Namdalen fra Tønsberg(trolig), og tradisjonen i slekta sier at de stammer fra Nederland. Etternavnet til min venns far og bestefar er Selvig/Selvik.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg måtte helt til 1801 for å finne noen med dette navnet LenkeDet kan sikkert finnes i senere folketellinger, men med en annen stavemåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har etternavnet von Haven i Trondheim. Petter Andreas Pettersen Fon Haven f. 1800 Trondheim og Maren Kierstine v.Haven f. 1815 Trondheim. Funnet på FS VRI. Disse må jo være for gamle, men de har kanskje etterkommere.Det er enklere om du kunne skrive navn og fødselår og evt. fødested til de personene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Skal få tak i noen navn og fødselsår og komme tilbake med dem, så blir det kanskje lettere å komme videre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Den siste i slekta som ble døpt Von Haven som mellomnavn var Richard Von Haven Selvik, f. 31.07.1921. Tradisjonen fra gammelt av var at den eldste sønnen i familien fikk dette som mellomnavn. Min venns oldefar het Otter Selvik, f. 1849 i Sande/Drammen - d. 1931 i Namsos/Spillum. Hans far het sannsynligvis Kristoffer Pedersen Selvig, f. 1816 i Botne, bosatt på Selvig Øvre i Sande i 1900. Ingen av disse er oppgitt i folketellingene med Von Haven som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS VRI: Christopher f. 20/10 dpt. 3/11 1816 Botne, foreldre Peder Olsen og Inger Olea Gundersdt.Inger Olea 1801 LenkeDet finnes 10 Peder Olsen i Botne i 1801. Ikke alle er aktuelle, men det er bedre å sjekke Inger i bygdeboka. Kanskje står det der hvem hun ble gift med og hvilken gård han var fra.Men som du kanskje har sett så ser det ikke ut til at Otter ble døpt von Haven. Men for sikkerhets skyld burde org. krk.bok sjekkes. Det samme gjelder faren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Mange fine opplysninger her. Tusen takk! Må vel ta en titt i org. kirkeboka ja, for å få sjekket om den muntlige tradisjonen om at førstefødte gutt ble døpt Von Haven stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Kristoffer Pedersen med familie er omtalt under Mølla under Selvik øvre i Sandeboka. Han var gift 2 ganger, og ble far til 22 barn! /Inger) Olea Gunderdatter og Peder Olsen er omtalt under Kleivan i Botneboka. Ta kontakt om noe av dette har interesse. Det er ikke spor av van/von Haven i disse omtalene!jonebh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.