Gå til innhold
Arkivverket

[#28860] Scanning av Kirkebøker II


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Haaland

Jeg bladde intensivt fra ca 20.30 til 20.45, og kun dersom jeg prøvde med forstørrede bilder, syntes det gikk tregt.Ellers meget braBjørn Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

HeiJeg testet fra ca 20.20 til 20.35. Jeg prøvde med store bilder 100-150%. Kan ikke si at det gikk merkbart tregere enn nå på natta. Men jeg målte ikke, og da er det ikke lett å merke forskjell på 15-20 og 20-25 sek som det tar før bildet er fullstendig ved 150% (1 Mbit/s).533 bilder i løpet av en time synes jeg virker lite for en landsdekkende tjeneste. Jeg stod vel for ca 10% ? av disse, så det kan ikke ha vært mange som testet. Bedre annonsering ville kanskje resultert i en mer realistisk test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg ble med på testingen i går fra 20.30 til 20.50. Det gikk fort å bla i 60% størrelse, men når jeg prøvde 100 % fikk jeg ikke opp noe bilde. Jeg prøvde flere ganger. Fra kl. 20.48 fikk jeg også bilde i 100 %, samt forstørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Grøneng

Jeg var inne mellom kl 2125 og 2145. Hadde flere oppslag med 100%. Kunne ikke se at det var noen forsinkelse i forhold til tidligere prøveoppslag. Ventet toppen 10-15 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Tusen takk for tilbakemeldinger. Det er nyttig for oss. En konklusjon en kan trekke er at maskinparken må forsterkes før en får mengdeoppslag. Det passer godt med våre planer. Utover våren eller tidlig i sommer vil det komme en ny vesentlig kraftigere server som skal drive dette systemet. Internettlinjene ble forøvrig styrket rett før årskiftet med tanke på å kunne håndtere den forventede trafikkveksten utover dette året.Til alle sammen, ha en riktig god påske. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. jeg har vært riktig uheldig ved å pådra meg en skikkelig influensa. Det gjør dere heldige. Den enes død den andres brød :-) .Da jeg likevel sitter hjemme, og ikke får vært ute, har jeg jobbet litt systemet. Det er gjort endringer i den delen som avgrenser hvilke bilder som kan vises. Dere vil nå kunne nå alle bilder som 'bare' inneholder data som er eldre enn 1925 (dvs 1924 og eldre).Dette skulle gjøre testsystemet litt mer anvendelig inntil vi får formelt avklart hvor nye data vi får lov til å legge ut. Fortsetter sykdommen får jeg vel også lagd valget for direkte oppslag i en angitt side.Fortsatt god påske, mev Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Bent! Kjempejobb dere gjør! Har vært inne en del, og tingene har fungert veldig bra. Og din influensa gjorde at jeg fikk noe å jobbe med i påsken. Åpning av KB for Stavern og Brunlanes passet meg bra. Ønsker deg en fortsatt god påske, og god bedring slik at du kan nyte noen påskedager ute i frisk luft! Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er også svært takknemlig for dette arbeidet dere gjør. Nye muligheter åpner seg og tilgjengeligheten blir større for oss som ikke har 'tid' å reise så mye fra arkiv til arkiv. Riktig god påske og god Bedring Bent ! Ser frem til det endelige resultat av testingen. Dette blir spennende!Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei, enda en liten 'forbedring' er lagt ut. I navigasjonsmenyen en får fram når en blar i kirkebøkene, finner en nå et hvitt felt i midten. Der kan dere skrive inn et sidetall og trykke [Enter]. Da skal dere gå direkte til rette side i kirkeboken. Skulle det mangle indeksinformasjon om pagineringen, noe som er tilfelle for noen bøker, fører valget til et direkte hopp til vedkommende billednummer i trefflisten.Det mest spennende med denne funksjonen er at den samtidig åpner for at vi kan lage en direkte knytning fra transkriberte kirkebøker direkte til bildet av kirkeboken. Det krever i prinsippet 'bare' at det er registrert sideinformasjon i Digitalarkivets transkriberte database, hvilket er tilfelle for svært mange registreringer, og at vi får samkjørt indeksinformasjonen for kirkebokseriene. Det siste skulle være en begrenset mengde arbeid.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Jeg har vært innom flere ganger uten egentlig å tenke på at jeg kanskje bidro i en kapasitetstest. Det fungerte helt strålende med 100% bilder, men 150% bilder var litt trege å få opp, selv med bredbånd.Ser nå fram til at litt eldre kirkebøker, som ikke er så oppstykket av sperrefristen, også kommer med!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Folio 129b er en like vanlig angivelse som p.129, fanges dette opp i 'sidetallet'?Flere kirkebøker av eldre årgang opererer med 'dobbelt' paginering, en opprinnelig og en tilføyet senere. Hvilken benyttes?Når jeg blar i bøkene (selv på 40%), 'hopper' siden opp slik at jeg må bruke rullgardin for å se teksten. Her gjør jeg tydeligvis noe tungvint, hva skal gjøres for å hindre dette ? (nå er lesning av film/filmkort svært mye raskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir. Jeg kan svare på den 'tekniske' delen av ditt første spørsmål. Under indekseringen skrives det inn et sidenummer i databasen. Det er en mennesklig og manuell tolkning av sideinformasjonen og nummeret legges inn som et rent tall. Det er dette tallet som i testversjonen brukes for oppslaget. Dersom det for en gitt side skulle være flere 'sidenumre' regner jeg med at en selv svært fort oppdager hvilket som er brukt, og derfor lett kan korrigere for sitt eget behov. Med andre ord, slik det er nå, gjøres det et valg under indekseringen.Når det er sagt, så har vi også strukturer i databasen som i fremtiden muliggjør sekvensiell (kronologisk?) følging av lister, selv om disse sidene hopper frem og tilbake i bøkene.Når det gjelder hoppingen i sidene må det dels tilfalle egenskaper i webleseren og dels at dette er en testløsning. I endelig løsning vil vi tilstrebe å plassere selve bildet så høyt og så langt til venstre som mulig på siden, slik at disse problemene minimaliserer. Ved testløsningen er vi gjerne mer interessert i å sjekke at all omkringliggende informasjon om bildet blir riktig. Dette er viktig da vi hele tiden jobber med å modifiserer og utvide underliggende funksjonalitet. Det er her vi først oppdager eventuelle logiske feil vi gjør. Denne informasjonen er derfor foreløpig plassert på den 'beste' plassen på siden --- langt oppe fra venstre kant. Over påske og utover våren vil dette endre seg. Da vil vi begynne å redesigne sideutlegget med tanke på en offisiell produksjonsversjon.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Satt noen timer og bladde i sidene fra Kampen menighet i natt. Brukte 100 prosent hele tiden. Og det gikk kjempebra. Sidene opp i løpet av noen få sekuder. Ingen tekniske problemer. Dette lover kjempegodt. Det eneste jeg kanskje synes mangler er muligheten til å zoome inn på frivillig valgt sted, i stedet for å gå til 150 prosent. Men dette blir en bagatall.Hvordan ser videre framdriftsplan ut nå. Og det som kanskje blir spennende for mange, hvilke områder av landet begynner dere å scanne inn først?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg så nettopp på kirkebok for døpte i Lier prgj, Sylling sokn (1883-1910). Sidene gikk relativt raskt å få opp, men jeg synes fortsatt skriften virker litt 'grøtete' eller tåkete. I hvert fall i den kirkeboka. Forskjellige teknikker er kanskje brukt i ulike test-kirkebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Tja si hva som det skyldes. Jeg kikket litt på filstørrelsene for hele denne rullen og de virker ca 20-30% mindre enn det som er vanlig. Det kan være at denne rullen henger tilbake fra en tidligere konvertering med 'litt' slappere parametere. Men det kan like gjerne være at filmen i utgangspunktet er vanskelig og uskarp og dermed også gir mindre filer. Noe som vil være typisk dersom filmen i utgangspunktet er uskarp og/eller har lite kontrast. Eller det kan være en helt annen årsak. Det får ligge til over påske og folk er på jobb igjen.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

I Lars Nygaards innlegg nr 170 i den forrige tråden snakker han om å åpne 'foreløpige løsninger' for brukerne senere. En måte å tolke dette på er at dere har noe vesentlig bedre på 'bakrommet' som skal erstatte det som finnes nå. Det virker kanskje ikke sannsynlig, men det har betydning for om det er noen vits i å foreslå forbedringer i det som brukes nå.Grunnen til at jeg spør er at jeg funderer på en løsning som KANSKJE (hvis den lar seg realisere på alle plattformer og brukssituasjoner) kan lette navigeringen i og mellom bilder en god del, men hvis dere har andre planer kan jeg gi meg med det.Med den hastigheten dere nå har på utlegging av bilder vil det ta flere år før løsningen for å hoppe fra en avskrift i Digitalarkivet til en kirkebokside får noen nevneverdig anvendelse. Da kan det være greit med en mer effektivt løsning for å bla i bildene, hvis det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir, bare fyr løs med ideer. Ingen er så smarte at de ikke kan lære noe nytt - selv oss :-)Vi vil neppe ha kapasitet til å komme med mer eller mindre velfunderte svar til alle ideer som legges fram, men vil lese dem. Og da er det jo gjerne slik at en ide som i seg selv kanskje ikke er gjennomførbar, lett kan føre til nye ideer osv. Og til slutt kan det jo hende man kommer fram til noe mye lurere.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir. Kjempeflott at du legger så mye arbeid ned i ideene dine. Jeg kikket på siden på demosidene og den underliggende html/java koden. Kjernen i ideen din er så vidt jeg kan skjønne at en blar til neste bilde ved å klikke på eksistrende bilde, og så posisjoneres siden på samme sted som forrige bilde med basis i klikkpunktet på bildet.Vi kan ikke direkte bruke den tekniske løsningen din da den er basert på Java. Vi har som policy å bruke XHTML 1.0 Transitional på nye sider uten klientsideskripting, for at flest mulig enkelt skal kunne bruke disse. Men ideen din skulle la seg gjøre å gjenskape uten bruk av Java skripting.Jeg har fremdeles influensa og antagelig en bronkitt som sitter hardt. Det betyr mye inneaktivitet for meg denne påsken. Jeg kan derfor like gjerne gjøre noe nyttig, og se om jeg kan få til noe her.En annen ting jeg også kunne tenke meg er å lage en knapp på billedblaingssidene som laster ned en kommaseparert tekstliste med objekter i valgt utvalg. Her kan jeg legge inn URN, sekvensnummr i listen og en del nøkkeldata fra metadatabasen. En slik liste ville kanskje en del krative sjeler kunne bruke til å lage smarte spesialsierte løsninger som de så kunne dele med andre. Veien til også å kunne laste opp sin egen spesialiserte liste, gjerne med utvalg på tvers av kirkebøker, for visning vil dessuten være kort. Noen synspunkter på dette?Med god 'syklig' påskehilsen fra Bent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Geir T. (22):Testbildet var flott, fikk ved hjelp av pekeren også 'bladd' opp og ned på siden.Men-, plasserer jeg pekeren nederst i venstre bildekant synes 'Neste 1'. Plasseres den nede midt på bildet, eller nederst til høyre vises 'Neste 3'.Trykker jeg på museknappen hopper bare bildet til topps, ingen blaing. I begge tilfeller får jeg opp samme side hvor Alvhilde f.11/1-1917 står nederst. Jeg bruker IE, 6. Kan det være at jeg mangler Java script, eller noe lignende som gjør at jeg ikke får bladd? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til Bent: Jeg synes det er interessant at dere ser for dere sidene brukt i kombinasjon med Digitalarkivet, som har brukt scripting så lenge jeg kan huske, uten at det offentlig har vært klagd på det. Til og med den sida jeg nå skriver på bruker Javascript. Det er også interessant at de aller fleste kommersielle sider, f.eks de fleste aviser, bruker java(script). Men får du det til uten Javascript så er intet bedre enn det. Hovedsaken er at man får til noe vesentlig bedre enn det brukergrensenittet som finnes nå, det er ikke spesielt brukervennlig.Går det ikke uten Javascript burde løsningen kunne lages slik at den ikke forstyrrer den prosenten som ikke supporter javascript, da har de intet å tape og alle andre noe å vinne. Enda en mulighet er å la brukerne velge løsning.Ellers er det vel på tide å ønske god bedring, jeg har så langt vært spart, bank i bordet.Jeg kommer tilbake på metainformasjonen.Til Ellef: Du skal se en ”Neste2” mellom nr 1 og 3. Du har også klart å finne en feil i demoen. Pga latskap var bildene på de to sidene like, dette er rettet nå. Jeg har ikke lagt noe arbeid i å finpusse løsningen, så den kan nok forbedres noe mht hvor mye en ny side scrolles horisontalt og hvor skillet skal gå horisontalt mellom de usynlige feltene nederst på siden som gir Neste1, Neste2 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.