Gå til innhold
Arkivverket

[#28860] Scanning av Kirkebøker II


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Vedr. Rælingen. Noe merkelig skjer her. Hvilke bilder som ikke vises varierer, bortsett fra at det ser ut som 5 alltid mangler. Kan også noen ganger knotte inn et sidetall og få opp en annen, men dette kan kanskje henge sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei, vi har hatt et stort diskahavari på Web serverene vår (www.arkivverket.no) natt til 26 april. Ny disk er på plass og nå går full regenerering av innholdet. De vanlige sidene er på plass, men det vil ta tid å kopiere ut alle kirkeboksidene. Men i løpet av et døgn eller to skulle alt være tilbake igjen.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Bent Forstår det slik at du ønsker tilbakemelding på eventuelle feil vi måtte komme over i vår bruk av de kirkebøkene som er lagt ut.Her er min liste etter å ha gjennomgått Alta, Kaafjord Kirkebok 1856-1880Fødte: Side 70 (bilde 71) feil ved visning, Side 73 (Bilde 74) feil ved visningEkteviede: side 165 (bilde 117) feil ved visning side 167 (bilde 119) feil ved visningDøde: Side 211 er dobbelt, bilde 134 er bedre enn bilde 135 Side 236 (bilde 160) feil ved visningInn og utflyttede: Side 264 (bilde 163) feil ved visningDagsregister: Side 300 (bilde 199) feil ved visning Side 302 (bilde 201) feil ved visningMvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Pia. Tusen takk for tilbakemelding. Vi følger det opp når regenereringen etter diskkræsjet er fullført. Det gjennstår ennå ca 40.000 bilder på telleverket før vi er der (28 april kl 20:40). I løpet av tidlig helg skulle vi kunne være helt ajour.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ser ut til at det er problemer igjen. I hvert fall får jeg ikke fram noen av bildene akkurat nå.Opera sier ingenting, men vil ikke vise fram bildet.Mozilla sier 'The image “Lenke cannot be displayed, because it contains errors.'Interet Explorer sier 'Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Unable to save result set in /web/temp/urn/common.php on line 140Error accessing URN database! Error: Got error 127 from storage engine'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Frank. Jeg så den feilen etter natt til torsdag. Det var en indeksfeil i databasene, antagelig forårsaket av en hikk i nettforbindelsen under den nattens oppdatering. Denne feilen fikset jeg torsdag formiddag. Nå er det å vidt jeg kan se ikke noen slik feil. Men det kan være at du har truffet på en side akkurat de få sekundene indeksdatabasen er under oppdatering.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ikke for å mase, setter stor pris på alt arbeidet som allerede er gjort. Men -, når det kommer så langt at det skal scannes filmer hvor flere sidar av kirkebøkene nærmest er uleselige p.g.a. svak skrift. Blir disse også scannet fra rullefilmen, eller foreligger det reviderte planer om å fotografere sidene fra de originale kirkebøkene? Og kanskje ved noe 'hokus pokus' bedre lesbarheten? Er klar over slikt vil forsinke arbeidet. Jeg ville gladelig ventet noen måneder ekstra, hvis resultatet ble betydelig bedre.Angående CD/DVD. Er det da mulig å få de enkelte prestegjeld mer samlet, enn på noen av rullefilmene. Her hender det i blandt at flere er å finne på samme film.Er intet av dette planlagt eller besluttet ennå, regner jeg med dere informerer senere. I så fall venter jeg ikke svar i denne omgang. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Til Bent,I debatt 23525 (Scanning av kirkebøker, Lenke), innlegg 24, beskriver du den universelle entydige navnsetting av de enkelte bildene. Dermed kan man trygt linke til spesifikke bilder fra eksterne websider. Finnes det noen tilsvarende mulighet for til å linke til html-sidene? Det kan være mer praktisk å linke til html-sidene slik at brukeren selv kan skalere bildene til ønsket størrelse etc.Jeg spør fordi jeg er i ferd med å transkribere noe av det som er blitt lagt ut, og jeg ønsker da å linke til de aktuelle bildene, fortrinnsvis de respektive html-sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ketils forslag støttes. Det bør også tillate at man enkelt kan lage seg en liste av de mest brukte bøker i 'favoritter' i browseren ved å lagre en lenke til f.eks den første siden i ei bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Ketil og GeirTakk for innspillene som vi tar med oss videre. Begge deler synes allerede å være mulig i den endelig brukerversjonen vi nå jobber med. Ulempen vil være at disse linkene over tid vil kunne endre seg når en utvider eller endrer funksjonalitet for løsningen. URN linken derimot vil være stabil også ved slike endringer.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Bent, det krever litt arbeid, men som regel er det fullt mulig å håndtere gamle lenker 'sånn nogenlunde' på serveren, bla med fornuftige standardverdier for nye parametre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Bent Vangli.Ser at det er stort sett tekniske problemstillinger som diskuteres, men jeg våger meg utpå med mer innholdsmessige spørsmål.Jeg lurer på følgende:***På http://www.arkivverket.no/URN:kb_readStår det at 'Informasjon sist oppdatert 27. mars 2005'.Innebærer dette også at det ikke er tilkommet noen nye bilder etter 27. mars 2005?***Har du noen oversikt over progresjonen av filming av mikrofilmmaterialet, slik at en kan se 'hva kommer når' i cirkadatoer?(gjerne en oversikt i tabellformat dersom det er praktisk mulig)***Jeg forsto det slik at det hadde vært en 'storkræsj' og at dette satte arbeidet litt tilbake, er dette kommet i rute nå? (jmfr. innlegg 82)Håper det er i orden at jeg spør.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Er det slik å forstå at alle kirkebøker/klokkerbøker som blir scannet og lagt ut av dere på nett vil ha en sperre på 80 år? 1924 kan man lese/se innscannede bilder, fra 1925 vises ikke noen bilder.eksempel Johannes menighet (1942-1945)Lenke mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHar stilt spørsmål om framdrift tidligere uten å få svar og gjør det igjen. For mange er sikkert tekniske problemstillinger viktig. For andre er det kanskje mest spennende å vite når man kan se noe av det materialet man selv jobber med.Håper derfor det er mulig å si noe om hva slags framdrift man ser for dette prosjektet. Ser jo at de fleste av filene/kirkeboksidene som er lagt ut til nå er av nyere dato. Mange håper kanskje å finne ting av eldre dato.Hadde satt stor pris på om det var mulig å få et svar om framdrift, selv om jeg har forståelse for at dere sikkert ikke har eksakt oversikt for når hvert enkelte sted kommer. Men noe info bør det vel være mulig å dele med oss.Vennlig hilsenLars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen.Beklager at jeg ikke har hatt tid til å svare på alle spørsmålene. Vi er inne i en hektisk tid som har lagt beslag på mye av min tid. Jeg skal prøve å svare kortfattet på spørsmålene og dermed samtidig gi en liten statusrapport.Diskræsjet vi hadde på Internettserveren vår for noen uker siden påvirket ikke produksjonen/innskanningen. Riktignok tok det nesten en uke før vi hadde full synkronisering av de utlagte filene, men det er jo tross alt av mindre betydning.Vi gjør ikke noe med de utlagte funksjonstestsidene, da innsatsen fokuseres på å lage det nye brukergrensesnittet. Det er bare veiledene (villedende?)teksten som dateres tilbake til mars. En vil fortløpene kunne følge utviklingen på denne siden ved å se hvor mange bilder som henholdsvis er indeksert og skannet inn. Disse tallene blir fortløpende oppdatert etter hvert som nytt materiale blir lagt ut. Til orientering er det nå indeksert 314 kilder (Kirkebøker o.l.).Vi har merket oss mange av kommentarene som dere har kommet med, spesielt når det gjelder naviagasjonsmulighetene. Ut i fra kravspesifikasjonen jeg nå jobber etter vil en få bedre muligheter til å begrense utvalget basert på fylke, kommune/sted, listetype, tidsperiode og fritekst (på metainformasjon slik som stednavn m.m). Vi ønsker også å få til muligheten av slike ting som å følge valgt liste gjennom kirkeboken uavhengig av om den hopper på sidetall eller ikke. Dessuten tyder mye på at vi vil klare å få til muligheten av å hoppe direkte fra transkribert materiale i Digitalarkivet til angjeldende side i innskannet kirkebokside og den andre veien likeså, der hvor tilstrekkelig metainformasjon er registrert og informasjon finnes begge steder. Det skal bli spennende å se om dette virkelig går. Jeg er faktisk optimistisk til dette.En annen funksjon som også burde gå an å få til vil være muligheten til å laste opp og ned sine egne utvalgslister til serveren. Riktignok kommer dette neppe i første versjon, men kanskje senere dersom det er ønskelig.Når det gjelder framdriftsplaner av hva som skannes inn har ikke jeg noen detaljert liste over det. Men ut i fra et jeg har forstått har det hittil vært relativ ny 16 mm film som hittil i hovedsak er blitt skannet. Det er fordelaktig at filmene som skannes er av samme kvalitet og type, da sparer operatøren mye tid på innstillinger og justeringer, og jobben går dermed fortere. Når de skal skanne tar de gjerne ut en eske med filmer for aklimatisering, og da er det naturlig at hele denne esken skannes når de først er i gang, selv om alt materialet kanskje ikke er anvendelig på Internett på grunn av tidsperioden det dekker.På Internett er begrensningen foreløpig 1924 for å vise bilder. Vi avventer en formell beslutning på å sette denne til ca 1930. At vi ikke foreløpig kan gi tilgang til nyere bilder på Internett skyldes at adopsjonslovene ble endret rundt 1935. Det kan derfor i noen få tilfeller være anført sensitiv informasjon omkring slike saker for nålevende personer noen år før 1935. Siden vi langt fra har kapasitet til å finlese hver enkelt side vi legger ut, må vi derfor bruke et generelt årstall for begrensning. Det må være et år vi føler oss trygge på. Det er Personvernloven som regulerer dette, og den kan vi selvsagt ikke bryte.Det viktigste spørsmålet som mange nok stiller seg er når vi slipper den første offisielle versjonen. Der må jeg nok bli svar skyldig. Det kan skje før sommerferien, men uendelig lite skal til før en snakker sensommeren.Dette ble et langt svar, men håper at det gir dere litt informasjon samtidig.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Siden deres sier nå 'Det er indeksert 5657 sider av totalt 185491 innskannede bilder.'Men i går var det ca. 65000 indekserte bilder. Har det vært havari igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Tja, vi har hatt et heng på serveren, og jeg kan se at oppdateringen av indeksbasen stoppet midt i jobben i går kveld. Alt skulle derfor komme på plass ved neste oppdatering i kveld ca kl 23-24.Jeg vil etterkontrollere i morgen.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei,synes de eksemplene som er lagt ut til nå av kirkebøker som er filmet, virker svært bra! Skarpe, klare bilder, som lastes rimelig raskt.Spørsmål: Kommer det snart noen eksempler fra Midt-Norge? Til nå er det ingenting fra Møre og Romsdal eller Trøndelagsfylkene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Det hadde vært moro å hatt tilgang til en logg som viser hvilke sider som blir indeksert. Dette kan godt være ei tekstfil som er tilgjengelig i nettleseren... Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Nå har det blitt noen dager siden jeg registrerte noen endring i antall scannede og indekserte bilder. Betyr dette at en offisiell versjon kan ventes i nær fremtid, eller har arbeidet stoppet opp av andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Det har vært stopp i indekseringen på grunn av flytteprosesser i Riksarkivet som følge av at nye lokaler tas i bruk.Det er fremdeles usikkert om vi klarer å få ny versjon ferdig før sommerferien. Mine tidligere kommentarer om dette gjelder fremdeles.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Vedr Ministerialbok (prestens) fra Talvik prgj (1852-1864) her mangler alle sidene fra og med bilde 160 (side 177)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Vi må ikke glemme at dette er i en testfase.Når det jobbes med innlegging av data, så vil sånne ting skje. Resterende sider kommer nok under en av de nærmeste oppdateringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.