Gå til innhold
Arkivverket

[#28860] Scanning av Kirkebøker II


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk for svar. Det med feil på filmene (se 142) er vel bare noe dere må neglisjere i denne omgang? For noen få år siden snakket vi om en tidshorisont på mange tiår for å få lagt ut kirkebøkene, så det som skjer nå er jo bare fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Bent for svar.Eg er samd i at det nok ville ha teke noko meir tid å filma dei aktuelle sidene med remse, men eg har vanskar med å forstå at det ville ta so mykje meir tid enn det vil ta for personalet på dei respektive statsarkiv å leita fram dei naudsynte datoane for oss bygdebokskrivarar... Men so vil dei jo no spara tid med at publikum sjølv kan leita på nettet etter det aller meste, og behovet for å bistå med protokollhenting til lesesalar, rydding av mikrofilmar og mikrofiche og hjelp til tyding av skrift vil jo avta so lenge folk sit heime med PC'ane!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Til Bent. Takk for svar på mitt siste spørsmål.Mitt forrige spørsmål har jeg ikke fått svar på. Når omtrent regner dere med at alle mikrofilmede kirkebøker er ferdigscannet og lagt ut på nettet?Alle veldrevne prosjekter har en tidsramme. Det har vel også dette prosjektet?Det er ofte kø på mikrofilmapperatene på Riksarkivet, slik at en må planlegge arbeidet litt annerledes enn før. Det kunne derfor være nyttig å vite om det tar f eks 1 eller 5 år før alle kirkebøkene er tilgjengelig på Internett.Jeg synes det er flott å kunne lese kirkebøkene hjemmefra når som helst på dagen. Både for forskning på egen og andres slekt, men spesielt nyttig for oss som liker å skrive av kilder og sende inn databaser til Digitalarkivet. Gratis kopier med god kvalitet - kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Henger meg på med et spørsmål. Når scanningen er ferdig blir det vel mulig å få kjøpt CD/DVD-er? Dette ville være en fordel for mange, især de av oss som ikke har bredbånd eller ADSL. En del slektsgranskere har nok ikke internett i det hele tatt.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Flere har sikkert interesse av å vite hvordan kirkeboksidene fra mikrofilm faktisk blir tilgjengelig på nettet. Dette skjer jo ikke av seg selv. Jeg vil derfor kortfattet prøve å beskrive prosessen og de elementene som inngår.Step 1: Naturlig nok, før man kan skanne mikrofilmen må den hentes fra magasinene hvor de oppbevares i tilpasset klima for å forlenge klimaet. Filmene holdes der nedkjølt. Før disse kan skannes må filmene aklimatiseres. Det vil si at kassene som mikrofilmene oppbevares i må stå en god stund i vanlig romtemperatur.Step 2: Det foretas en preskanning av en liten del av filmen for å kontrollere og justere apparatet. Dette må gjøres fordi det er stor spredning i kvaliteten og eksponeringen på filmene, og for å justere maskinen til å klare å dele opp filmen til riktige enkeltbilder. Er det vanskelige filmer kan denne prosessen ta noe tid.Step 3: Skanningen gjennomføres. Maskinen klarer ca 1 bilde i sekundet. Etter skanningen gjennomføres en kontroll av at resultatet er blitt som forventet. Typisk fyller en film ca 15-20 GByte og består av ca 1000-1500 bilderStep 4: Det innskannede materialet kopieres over til en server. Dette tar også litt tid. er jo en anseelig datamengde. :-)Step 5: På serveren startes det en automatisert jobb som gjør flere ting. Bildet pakkes først om til et annet mer kompakt tapsløst format (png), dette bildet kopieres så ut til lagringssystemet vårt for deretter å bli registrert i databasesystemet som holder oversikt over hvor hvert enkelt bilde fysisk er lagret (URN basert system). En kopi av bildet skaleres ned til den oppløsningen som benyttes på Internett, deretter prosesseres bildet digitalt for større skarphet og bedre kontraster og konverteres til slutt til jpg billedformatet. Etter denne prosesseringen flyttes så jpg-bildet til et annet lagringsområde med tilhørende registrering i databasen, slik at bildet kan nås fra indekseringssystemet, se neste step. Step 5 tar totalt ca 12 sekunder for hvert bilde. Det er antallet av disse bildene som framkommer som antall skannede sider på prosjektstatusen.Step 6: Når Step 5 er gjennomført er bildet klart for indeksering. Dette er en manuell jobb som er støttet av et eget indekseringsprogram som er spesialtilpasset jobben. I dette programmet hentes den innskannede filmen fram og operatøren tilfører nødvendig informasjon til hvert enkelt bilde. Prosessen understøttes ved at programmet automatisk foreslår nye verdier når en går til neste bilde. Det betyr at opperatøren kun behøver å foreta endringer der hvor disse dataene ikke stemmer. På gode dager med gode filmer har det vært mulig å indeksere opp mot 5-6000 bilder på en full arbeidsdag for en person. Vanligvis vil tallet ligge mye lavere, da det er forferdelig slitsomt å stirre så lenge på skjermen, og at når det er vanskelige filmer må en bruke vesentlig mere tid. Antallet indekserte sider på prosjektstatusen viser hvor mange bilder som har gjennomgått denne prosessen. Det er kun indekserte sider som er tilgjengelig på InternettStep 7: En gang i døgnet starter det en automatisk synkroniseringsjobb på våre interne produksjonsmaskiner som kopierer det klargjorte materialet ut på Internett. Kopieringen omfatter både billedmaterialet og tilhørende databaser.Hele prosessen er optimalisert og tilpasset hverandre med minimalt ressursbruk, noe erfaringene også viser. Vi har dermed en optimal produksjonsrate på ca 5-6.000 bilder pr. arbeidsdag. Vi er ikke der ennå med indekseringsarbeidet. For å bøte på dette er vi i ferd med å trekke inn flere folk, spesielt fra statsarkivene, for å bidra i dette arbeidet.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

For noen få år siden ble endel kirkebøker fotografert på nytt, og i katalogen ble disse merket med ”ny filming”. For enkelte kirkebøker ble i alle fall bruksfilmen på Riksarkivet nesten uleselig. Bildene er svært svarte, spesielt øverst, nederst og i alle fire hjørner. Hvordan originalfilmer ser ut, vet jeg ikke. Jeg sa selvsagt i fra i skranken. Jeg kan nevne et par eksempler hvor jeg har brukt både gammel og ny film. Gammel film har vært helt OK. Begge disse kirkebøker finnes også i god papirutgave på lesesalen, slik at det er tydelig at det ikke er selve kirkeboken det er noe galt med, bleket skrift ol.Oslo Domkirke Mini 1 1648-1704 og Enebakk Mini I 1 1719-1754. Domkirken var verst.Jeg forsto det slik at det var mormonernes filmer som ble filmet på nytt. Hvis det skulle vise seg at den nye originalfilmen er av dårligere kvalitet enn den gamle, håper jeg at de gamle fortsatt er tatt vare på.Dette gjelder flere kirkebøker enn de to jeg her har nevnt. Kan f eks nevne at Kampen Mini I 7 1897-1905 ble uskarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Hei Med tanke på de mange engelskspråkelige brukerne, kommer søkesidene for å bla i kirkebøkene på engelsk??Mvh Halvor Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Viser til nytt tema etter lanseringen: LenkeJeg stenger denne debatten, så alle henvendelser om skannede kirkebøker kan heretter skrives inn i den nye debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.