Gå til innhold
Arkivverket

[#28861] Marie Teldt i Bergen. Hvor kom hun fra ?


Gjest Kristian Aarstad Zetlits
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei. Jeg leter etter foreldre til Abelone Olsdtr.(f.1742-1808) i Bergen. Jeg fant en dame som jeg tror er hennes mor som heter Marie Teldt og at Abelone hadde en søster ved navn Gedske (Giske) olsdtr.(f.1738) Denne Marie tror jeg ble født mellom (1676 - 1704 og død 1772)i Bergen. Problemene er å finne hennes foreldre og hvor hun eller navnet Teldt kom fra? Abelone var gift med en Ole Johan Eriksen som jeg ser er diskutert her før (26856) og (27854) og jeg undres på om navnene Abelone og Gesche kan være Sunnfjordnavn eller tar jeg helt feil her?. Uansett trenger jeg hjelp her. Vet noen om disse menneskene, og disse navnene? Med hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. krk.bøkene for Bergen så het jo foreldrene deres Ole Olsen og Marie(a) Tel(d)t. Det fantes også en Gidske Telt som fikk et uekte barn. Så finnes det en Johannes Torstensen Tælt som får sønnen Erich Telt i 1797. Tror kanskje jeg kan ha funnet vielsen til Johannes i 1790, men da kalles han bare Johannis Tostensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei. Javel, da var det rett dame jeg fant, det var greit. Takk skal du ha. Nå skal jeg prøve å finne ut mer om dem, men det er så gammelt at det sikkert blir vanskelig? Takk igjen. Mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek: Maria Telt begr. St. Martini 27/1 1772, 96 aar, bodde ovenfor Lindenbergsmuget. Enke efter Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Wow. 96 år, det var litt av en alder. Men Yngve, Hva er Sollieds Kartotek? og hvor kan jeg finne ut hvor hun kom fra? også evt hennes ektemann med det litt uvanlige navnet Ole Olsen ;-) ? Er det mulig å finne anene til disse 2?. Kan de ha kommet nordfra. Jeg har sett navnet Abelone så mye i Sogn og Fjordane, men finnes vel gjerne andre plasser også, men likevel?. Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei Igjen. Jeg fant en Ole Olsen Uglen sammen med henne, ved dåpen til Abelone. Kan det være Ugulen eller hvor kommer det navnet fra? kilde Digitalarkivet Døpte i Bergen 1668 - 1815 Hilsen Kristian igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei Takker for hjelpen så langt. Jeg leser litt omkring Bergen by på tidspunktet Marie Teldt har levd, og det vises til at hun ble begravet ved St. Martini. Jeg leser at dette var 'Tyskerkirken'. Hvem brukte denne kirken? Var den for almuen, og er Teldt et Tyskættet navn? Jeg ser fra de andre Fadderlinkene som jeg har fått at det finnes både Tysk og Hollanske navn der (tror jeg) Vet noen noe om denne kirken? Om hennes mann Ole Olsen Uglen, så søkte jeg på stedsnavnet Uglen og fant dette:'Aulen (Uglen, Ulen), Sem prestegjeld, Vestfold, Tønsberg len' Gir dette noe spor tro? mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Jeg finner en Marie som er døpt 23.4.1704 i KK Bergen av mor Gidske Teldt og far Christen Juul. Marie er uekte født og i merknaden står det at faren var bortreist ved dåpen. Denne Marie er også gift med en Ole Olsen 28.2.1734. Skulle nesten tro det var samme dame, men hvis hun var 96 år når hun døde passer ikke dette. Denne Marie kalles Maria Christendatter Juul, men jeg finner henne ikke igjen noen plass før bryllupet og ikke igjen senere. Jeg lurer på om hun er en evt. niese til Marie Teldt? og at Marie Teldt og Gidske Teldt må ha vært søstre.? Hvis Marie Teldt var 96 år når hun døde var hun født i 1676 og kunne være jevngammel med den Gidske Teldt som får det uekte barnet. Navnet er nok Tysk, for jeg ser på de som er fadder til den Marie som er født 1704, så er noen av de fra Tyskland. Men jeg finner ingen av de Ole Olsen som begge disse 2 Maria'ene giftet seg med? Det blir for mange å velge i. Heller ingen Ole Olsen Uglen?. Dette var en vanskelig nøtt. Men det er noe som ikke stemmer helt med årstall her, for Gedsche Olsdt. er døpt 16.4.1738 av Marie Telt og Ole Olsen og hvis det er den 'gamle' Maria så må hun være over 60 år, så det blir utelukket og da står man igjen med Maria som er født 1704, som er 34 år, men da har hun et annet navn enn ved giftemålet hvor hun som nevnt heter Christendtr Jul? Har noen tips på hvordan man går frem fra her? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En teori:Eldste= 1) Herman Tælt (fadder 1687) og han kan ha fått en datter Gidske.2) Gidske Teldt fikk en uekte datter Maria Christensdt. Juul i 1804. En av fadderne her var Jørgen Schrøders kone Abelone Meyer.3)Marie Christensdt. Jul gift 29/2 1734 KK med Ole Olsen. Barn (mors etternavn Tel(d)t: Gedske dpt. 16/4 1738 KK, Abellone dpt 7/11 1742 KK og sannsynligvis Herman (oppkalt etter 1)?)dpt 17/6 1746 KK med foreldre dixelmann Ole Olsen og Maria Felt.En Maria Telt døde 1772 96 år gammel, enke etter Ole Olsen. Om dette var Maria (3) ville hun ha vært 66 år da hun fikk Abellone noe jeg vil påstå er absolutt umulig. Men om presten har byttet om på tallene, noe som er fort gjort, og hun var 69 år så stemmer alt. Ikke umulig. Finnes det klokkerbok i 1772 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Dette samsvarer med det som jeg også har funnet passende. En annen fadder til Marie 1704 var Berent Steemand gm Malena Hansdtr. som også hadde en datter Gidsche Berentsdtr., så her var det nok også familie? De andre faddere Hans Matthias kone, Elisabeth Olsdat - Margrete Lamers pige - Jan Jørgen Mest-macher har jeg ikke fått sjekket enda. Mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.