Gå til innhold
Arkivverket

[#28865] Anna Uthus født 17 juni 1863 i Norge


Gjest Trond Bækkevold
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Bækkevold

Jeg leter etter Anne/Anna som var gift med min oldefars bror. Hun bodde sammen med sin mann Peter (Olson)Uthus (1855-1922)i Superior, Wisconsin, og jeg har ikke klart å finne hennes pikenavn. Jeg har klart å finne deres vigsel 28 juli 1892, og hennes begravelse 27 des 1923, begge i kirkebøkene fra 'Første Norsk Dansk Evangelisk Lutherske Kirke i Superior, Wisconsin'. Dessverre er verken hennes pikenavn eller navn på foreldre oppgitt. Hennes fødested er både her og i folketellingene oppgitt som 'Norge'. MEN: Ved hennes død 23 des 1923 oppgis hennes alder til 60 år 6 m. 6 d. Kan noen tilfeldigvis kjenne til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I census 1900 sies Anna å være født i Jan?/Juni? 1863 - og ha innvandret i 1885. I 1900 har hun og mannen en tjenestejente som heter Jannie Thorsen - f. i Norge i mai 1872 - innvandret 1892. Kanskje er hun en slektning?I census 1910 sies Anna å være 46 år.I census 1920 er Anna oppgitt å være 56 år. Det sies at Anna innvandret 1885 og at hun og mannen ble naturalisert i 1906. Har du sjekket naturaliseringspapirene? Har du sjekket hennes death-certificate?Sjekka denne dama her? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>Lenke Er her i 1865: LenkeEr her i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Trond. Her har du hennes konfirmasjon. Grønland Mini 5 1869 - 1880 Ark 4/11 Konf.nr.23, s.143. Dato: 06.10.1878. Anna Christine Christophersen f.17/6, dpt.: 9/8 1863. Bosted.Lakkeg.15. Skomagersvend Martin Christophersen. Hstr. Maren Gulbrandsdatter. Vacc. 1865. Christ.kundsk. og Flid: 2/3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Helt utrolig! tussen takk! Nå blir neste steg å følge henne fram mot emigrasjonen, og finne henne i emigrantlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Jeg har nå fått sjekket emigrantlistene, og funnet henne utvandret fra Christiania 18 juni 1885 med skipet 'Rollo' som reiste 19 juni 1885. Destinasjon er oppgitt som Jackson. Dette peker i retning av vi har riktig person. Det endelige beviset vil bli å finne henne nevnt som arving i dødsfallsmeldingene etter hennes foreldre. Men én ting lurer jeg fremdeles på: Hvordan fant du fram til henne på family search Jon? Svar(2) og (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gå hit: LenkeSkriv 'Anna' i 'first name-feltet','Birth/Christening' i 'Event-feltet','Exact year' i 'Year Range-feltet','1863' i 'Year-feltet''Norway' i 'Country-feltet' Trykk 'search'Du får nå x-antall treffTrykk Ctrl+fSkriv '17 Jun' i søkefeltetTrykk 'enter'HÆPP !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Trond Bækkevold

Jeg har nå vært i Superior, Wisconsin og besøkt blant annet det lokale 'Registry of Deeds' hvor jeg fikk lov til å ta en titt i blant annet dødsfallsregistreringer og vigsler i familien. Og jeg fikk meg en overraskelse! Den Anna vi hadde funnet var ikke den rette. Ved hennes død 23 desember 1923 blir hennes foreldre oppgitt som THARBJARN PARHLAS og CHRISTINE, begge med fødested Norway. Ved datterens Giftermål 29 juni 1935 blir Annas pikenavn oppgitt å være PETERSON. I folketellinga 1865 har jeg i Ulvik i Hordaland på gården Ækrena funnet en Thorbjørn Pedersen 60 år og gårdbruker gift med Kristi Neilsdatter 40 år, med barna Peder 6 år og Anna 4 årEr det noen som har tilgang på kirkebøker Ulvik som sjekke om Anna har fødselsdato 17 juni 1863?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Bækkevold

Jeg har i dag vært på Riksarkivet og sjekket mot kirkeboka (på rullefilm). Fødselsdatoen er helt tydelig skrevet som 11. juni. Men alt det andre stemmer. Jeg har også funnet dama i kirkebokas utflytterliste som utflyttet fra Ulvik 21/9 1885, og det stemmer jo overens med det innvandringsår som oppgis i den amerikanske folketellinga. Jeg antar at den eneste sikre bekreftelsen vi nå kan få er å sjekke i sorenskriverarkivet om det er registrert arvinger i Amerika ved hennes foreldres dødsfall. Det kan uansett ikke være så veldig mange Anna med en far som heter Torbjørn som er født rundt denne tida og som også utvandret i 1885. Jeg tror vi har den riktige denne gangen, men som sagt det må bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.