Gå til innhold
Arkivverket

[#28876] Hvordan finne etterslekt, f.eks til Sverre Osmundsen f. Kr.ania 1897?


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

Jeg har hittil kun konsentrert meg om aner og fordums personer, men i stadig større grad har også interessen for å finne levende slekt meldt seg. Jeg har tidligere funnet mitt navn i slektstrær på nettet, men hvordan har jeg blitt sporet opp? Nå har jeg riktignok et sært etternavn, men dog... :-)Hvorfor finne etterkommere? For det første innbiller jeg meg jo at mange ville synes det hadde vært gøy med et slektstre el.l, og for det andre ville jo jeg synes det var veldig moro med utfyllende opplysninger om personene i mitt slektstre.Personen nevnt i overskriften er bror av min oldefar (dvs. halvbror, sønn i min tippoldefars 2.ekteskap). I FT1900 bor de her: LenkeHar jeg mulighet til å finne etterkommere av ham? Hvordan går jeg eventuelt frem? Både generelle og konkrete tips mottas med takk!Skulle det tilfeldigvis være noen som vet noe om denne personen/familien, men der informasjonen kommer inn under forumets krav om diskresjon, kan jeg nåes på denne mailadr.: cathmag@online.noMvh, Cathrine Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Har du noen formening om hvor Sverre Osmundsen bodde senere i sitt liv? Du bør vel først ringe/maile kirkevergen og høre om han er gravlagt i Oslo. Da vil du kunne få informasjon om hvem som er registrert som fester, og dermed kan kontakten med denne slektsgrenen etableres.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Dag.Jeg har som sagt bare sett på aner, og ikke etterslekt. Kanskje jeg kan finne familien i adressebøkene for Oslo? Må jeg til arkivet i Oslo for å se på disse, eller er de mikrofilmet og kan fjernlånes? Om jeg skulle finne dem, er det jo allikevel ingen garanti for at de ble værende...Men, dersom vedkommende ble værende i Oslo og døde der, er informasjon om fester(e) av gravsted noe alle kan få vite? I så tilfelle tar jeg kontakt med kirkevergen. Takk for tips!Er det andre fremgangsmåter for å finne nålevende fjerne slektninger enn å finne fester(e) av gravsteder?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har flere ganger lyktes med å finne frem til nålevende slektninger ved hjelp av aviser. Hvis du har en begrunnet oppfatning om hvor den du søker etterkommere fra, bodde, så vil en etterlysning i en avis i dette område kunne være til nytte. For det hender jo at etterkommerne fortsatt bor i samme område og leser lokalavisen! Men kanskje ikke like stor mulighet for å lykkes med dette i Oslo-området som på et mindre sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg tror at Oslo Byarkivet har adressebøkene på mikrofilm. De har også årlige folketellinger for Oslo med 60 års klausul, dvs du kan få se tellingene frem til 1944. Noen av disse er også mikrofilmet. Du kan jo sende en mail til Oslo Byarkivet ([url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/>http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/) å høre om du kan låne mikrofilm av adressebøkene og folketellinger på ditt lokale bibliotek. Når du har funnet familien(e) i en folketelling, kan et neste trinn være dagens telefonkatalog og skattelistene på Internett (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Hans.Takk for tipset! De fleste lar seg jo spore til 1900+, så det er jo en mulighet at etterkommere (eller folk som kjenner til dem) fortsatt er bosatt i 'sist kjente område'. Skal prøve lokalavisene for de andre stedene - og kirkevergen i Oslo! Takk igjen.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Kari!Tusen takk for mange gode tips! Kjempefint hvis materialet kan lånes til lokalt bibliotek. Nå har jeg mye å prøve på fremover!:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du får ikke låne gjennom Byarkivet. Kristiania, senere Oslo Adressebøker kan derimot fjernlånes gjennom ditt bibliotek (på samme måte som aviser) fra Nasjonalbiblioteket. (Du kan også kjøpe disse filmene, antar prisen ligger rundt 500 kr. pr. år - en film pr. år). Peioden 1888 t.o.m. 1901 kan faktisk kjøpes fra RA/SA på mikrokort.De årlige folketellingen i Kristiania/Oslo er filmet - om jeg husker rett - t.o.m. 1908. For perioden frem til 1944 må du lese originalene (1923 er filmet). (De år det er landsdekkende folketellinger - hvert 10de år f.o.m. 1900 - er det ikke holdt bytelling.Skatteprotokollene er ikke filmet, men er enkle å finne frem i. Lesesalen på Byarkivet er også her stedet. Disse kan av og til være et helt nødvendig supplement da familier flyttet opptil flere ganger på et år rundt århundreskiftet.På Byarkivet har du også alle aktuelle kirkebøker (dvs. de som er filmet), også forlovelsesprotokoller, fødselsregistre osv. - er du heldig kan du finne en person som Sverre Osmundsen både døpt (unntatt om han er døp i vor Frelsers Kirke eller enkelte dissentermenigheter). konfirmert, lysning for ekteskap og/eller vielse (alt avhaengig av menighet).Gjennom folketellingene finner yrket. Har vedkommende tatt esamen artium, vil han temmelig sikkert finnes i bokserien 'Studentenes fra ...' (år for examen artium) som vanligvis inneholder opplysninger de selv har gitt både av yrkesmessig og familiær art. For en rekke yrker er det også utgitt korte 'biografibøker' - f.eks. lærere som på den tiden ofte ikke hadde ex.artium.Alt avhengig av hvilken skole han gikk på (stadig din Sverre som eksempel) kan du finne mye informasjon i skoleprotokollene. Dessverre mangler mye materiell her, men det aller, aller meste er uten 'klausul' - altså tilgjengelig informasjon. Igjen er Byarkivet stedet.Flytter han til Aker blir eneste forskjellen at både adressebøker og tellinger ikke er regelmessige.Det er mye mer, men håper det vesentligste er svart på. Som du ser har jeg holdt meg til Kristiania/Oslo/Aker her. (En god del er jo sagt allerede). Dette gikk fort pga. litt dårlig tid, men håper det ble uten vesentlige feil/mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Geir.Tusen takk for et meget informativt svar! Da har jeg fått tips både for de mindre byene/stedene, og for mitt konkrete eksempel i Oslo. I første omgang ser jeg hva jeg finner i materialet som kan fjernlånes, så får jeg sette av noen dager på arkivet i hovedstaden! Nå vet jeg i alle fall litt mer om hvilke kilder som er tilgjengelige - og hvor - så tar jeg det derfra.Takk for hjelpen til alle!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 3: Jeg har så langt alltid fått svar fra Kirkevergen når jeg har henvendt meg angående graver (ikke bare slektningers graver) og fester er blitt oppgitt hver gang jeg har spurt. Men du kan jo kanskje sjekke adressebøkene først for å se om denne grenen ble værende i Tigerstaden.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Kirkevergene får nok litt å gjøre når jeg først begynner å 'mase'... :-) Sjekker adressebøkene først for det konkrete eksempelet, så tar jeg telefonen fatt. Ha en riktig god påske! Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.