Gå til innhold
Arkivverket

[#28877] Mari Aakelsdatter,Burø ,Tjøme.


Gjest Inger L. Zeiner
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger L. Zeiner

Kan noen sette meg på sporet av hvor hun kom fra? Mari Aakelsdatter ble gift i 1756 med Lars Amundssøn, sier Tjømø Bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Med forbehold om at transkripsjonen her er riktig, kan dette tyde på at farsnavnet snarere er Håkon/Hågen: LenkeDette er det eneste passende paret viet på Nøtterøy/Tjøme 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Haakon Hansen Østre Nøtterø, f. 1702, ektet 1725 Ingeborg Larsdatter Hovland. I følge Nøtterø bygdebok (Lenke) bodde de utenbygds. Haakon etterlot barna Ingeborg, Mari og Ola (hhv. 25, 23 og 16 år i 1752).Du finner mer info i kirkebøkene for Nøtterøy på Vestfold-slekt, bl. a. Maris dåp i 1730. Faren kalles Aage/Aake/Haagen etc. om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sønnen Ola er født på Kjøholmen i Stokke i 1736, døpt 16. august. Faren kalles da Aage Hansen i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger L. Zeiner

Tusen takk for hete spor til Kristian og Ketil! Apropos transkripsjon og skrivemåter, ser jeg enda en variasjon ved datteren Marthes dåp i 1757, 'Mari Aachildsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei Inger. Jeg var i ferd med å legge inn et spørsmål på Debatt om Mari Aachelsdatter og Lars Amundsen (som jeg har slitt med en stund) - da jeg tok et søk på Burø og fant ditt innlegg. Jeg har ham som Lars Anunsen Nes konfirmert 2 oct 1740 i Sandeherred. Sitter med Tjøme Bygdebok foran meg og der står det også Amundsen, Anunsen er kanskje feil - men jeg har notert Anun Trondsen Nes og kone Maren Hansdatter som foreldre - og at disse var innflyttet til Sandeherred..... men spør meg ikke hvor jeg har det fra, jeg har det på en kladd og finner dessverre ikke hvor jeg har notert kildene.I alle fall - jeg jobber med datteren Marte Maria og hennes mann Lars Jacobsen på Kråkerø-eie. Har forresten problemer med hans far Jacob Larsen som sies å være fra Krågerø - moren Anne Bentsdatter Petterø er grei.Jeg lurer på om du har funnet ut noe mer om disse menneskene? Takknemlig for svar. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge konfirmasjonslistene for Sandeherred (Sandar) på http://www.vestfold-slekt.net/ blir Lars Amundsen Nes konfirmert 4. oktober 1739 og Lars Anundsen Nes konfirmert 2. oktober 1740!Blant viede i Sandeherred opptrer Lars Anundsen Østre Nes i 1758 (gm. Anne Christophersd. Tveitan) og i 1770 (gm. Dorte Andersd. Belgau). Det er ingen Lars Amundsen som gifter seg i Sandeherred i samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Hei Inger. Maren (Mari) Aakelsdatter f. 1725 tror jeg kom fra Sandar. Hun hadde søsken på Tjøme. En søster Ingeborg f.1724 var gift med enkemann Kristen Ludvigssøn på Søndre Sundene. De hadde en bror som bodde i Vallekjær som het Ole (Ola) Aakelssøn. Han flyttet etter at ble gift først til Eidene, Tjøme, så (i 1765) til Tallakshavn i Sandar. Maren Aakelsdatter hadde etter det jeg har funnet, 6 barn, noen med etterslekt på Tjøme.Med vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Tjømegårder under lenker til kilder på DIS Vestfold, finner du på denne hjemmesiden under gård BURØ opplysninger om Lars Amundsen f. Nes Sandeherred , d. 1789 Burø g. med Mari Aakselsdtr f. 1725 d. 1820.Her er listet opp gårdene på Tjøme . Trykk på Burø . Her er info om gårdene og søkbare slektstavler, alfabetisk.Legger inn en lenke: http://home.online.no/~srasmu/Lykke til med letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger L. Zeiner

Hei alle sammen! Akkurat hjemkommet fra fjell og dal til kysten og opplever at det er nytt liv i temaet:Mari Aakelsdatter.Til Guro: Jeg har oversikt over noe av etterslekten til Marte Maria og Lars. Se i bygdeboka:Maagerø-ødegaarden og Grimestad. Kommer tilbake til deg med hva jeg har i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger L. Zeiner

Hei igjen. Jeg lovte å komme tilbake og er nå på nett igjen. Dersom du er interessert i Maris etterslekt, Guro, har jeg avtalt med Bjørn Holt Jacobsen at du kan kontakte han på tlf.: 33390787. Bjørn har en imponerende database med mange Tjømeslekter, deriblant denne gamle Burøslekt og gir deg sikkert det du ønsker deg. Ellers takk til alle dere andre. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.