Gå til innhold
Arkivverket

[#28879] Peder Lindholm - kom fra Hudiksvall i Sverige til Trondheim


Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Peder Lindholm kom visstnok fra Hudiksvall i Sverige til Trondheim sannsynligvis i 1730- eller 1740-årene.Her fikk han i løpet av årene 1749-1759 seks barn hvis mor er ukjent. Så vidt jeg vet var det kun den yngste av disse som har etterkommere etter seg.Peter Pedersen Lindholm som ble født i 1759, tok borgerskap som skredder i Trondheim 16.10.1786 og døde 25.06.1845. Han ble gift med Bereth Larsdatter Lyng født 10.03.1760 og døde 12.01.1823. De fikk til sammen 9 barn.Noen som kan bekrefte, evt. avkrefte og supplere opplysningene om Peder Lindholm og hans kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peder jr. i 1801 LenkeDet finnes 4 Lindholm til i Trondheim: Niclay 52 skredder, Olaus 44 skomaker, Chatrina 49 veverkone og enke og Magnus 38 skreddermester. Dette er vel sannsynligvis søsken da det ikke finnes flere Lindholm i landet i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Takk for svaret, Berit. De Lindholmer som finnes i 1801-tellinga er omtalte Peter, hans kone og barn, samt hans søsken som alle var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Folikskomm. i Trondheim finnes Peder Lindholm nevnt mange ganger, men hvem av de to det gjelder vet jeg ikke. Ellers er også nevnt Claus, Hans og Cassie (kanskje Cathrina?). 49 saker hvor Lindholm er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel bare et register, og du finner det her på DA (Databaseveljar) under Sør-Trøndelag/Trondheim. Så du må nok til orginaler for å finne ut mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Karlsen

Jeg vet ingen ting om Peder Lindholm , men jeg har lest et innlegg du hadde om Lyder Friedrick Brandt. Han er min 5xtippoldefar og jeg er veldig interesert i å vite mere om dine nedtegnelser som du skriver om , gjerne på epost. Min e-mail er jost-ka2@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.