Gå til innhold
Arkivverket

[#28882] Jon Rasmussen Byggmester og Marit Jokkumsdatter Buch på Røros


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

En av min samboers forfedre var Jon Rasmussen Byggmester på Røros. Så vidt jeg vet har han bodd på Bergplass og i Mørkstugu hus nr. 49. Han kjøpte gården i 1777. Ved skifte etter ham i 1798 mellom enken, Marit Jokkumsdatter Buch, og barna Rasmus, Johan, Margrethe og Marit ble nettoboet på 188 riksdaler delt mellom dem. Sønnen Rasmus overtok gården.Er det noen som har opplysninger om Jon Rasmussens Byggmester og hans hustru Marit Jokkumsdatter Buchs forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Marit Jochumsdatter Buch enke og 53 år i 1801 LenkeJeg vet ikke om du vet at det finnes digitaliserte kirkebøker 1727 - 1767 her på DA og også på RHD (med faddere ved dåp). Bygmester - slekten har jeg ingen umiddelbar kjennskap om, men Buch - slekten, eller Bock som den heter i eldre tid, går tilbake til før 1700, opprinnelig innvandret fra Jemtland. Du finner mye om denne slekten ved å søke på Buch (Buck) i dette forum.Hva som også finnes i DA, er manntallet 1701 for Røros, meget nyttig for alle med slekt fra Røros.Jeg skal gjerne hjelpe deg, har også Rørosbøkene.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette ble visst vanskeligere enn jeg trodde - finner ikke Marit Jochumsdatter født i Røros av noen med etternavnet Buch.Når det gjelder Jon Rasmussen Bygmester, finner jeg intet fødselsår på ham i Rørosboka. Jeg finner imidlertid to kvinner Marit Rasmusdatter Bygmester 56 og Berit J,B. 53 i 1801 som sannsynligvis var hans søsken. Da tipper jeg at Jon er født i 1746 av far Rasmus Hansen. Rasmus ble i 1744 gift med Margrethe Jonsdatter. Denne Rasmus var kanskje da byggmester ved Verket (finner ikke etternavnet i kirkebøkene før 1767), og hans yrke ble familiens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen, Astrid! Jon Rasmussen Bygmester døde trolig omkring 1797, og etter navnebruken å dømme er det jo mye som tyder på at du har funnet to av hans søsken og foreldre.Jeg kjenner og har ofte brukt de kildene du nevnte i innlegg 2, men jeg har ennå til gode å komme over en Jochum Buch/Buck/Bock noe sted. En mulighet er jo at etternavnet Buch stammer fra Marit Jochumsdatters mor, men den tesen har heller ikke bragt meg noe nærmere en løsning. Mvh Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser at det finnes en Jochum Hansen Buch, sannsynligvis den samme som står som Jochum Hansen (i døpte). Men jeg ser ingen datter Maritte!Jeg så akkurat nå at Rasmus Hansen døde i 1754 52 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk igjen, Astrid! Siden Marit Jochumsdatter Buch ble født omkring 1748, er det jo slett ikke usannsynlig at denne Jochum Hansen Buch er hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har Jokum Hansen Bock og Marit Hansdtr med datteren Marie (Marit) f 1754. Jokum var vel egentlig ikke en Bock, for det var mor hans som var Bock (Else Olsdatter Bock - og jeg har mere).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...han var jo selvfølgelig egentlig en Bock, men skulle vel strengt tatt ikke tatt med navnet videre. Men Else var f ca 1668, begr 19.03.1730 Røros, 62 år. Hun var datter av berggesell Ole Pedersen Bock f ca 1630, død ca 1685. Ole hadde ei søster, Ildri, som ble gift Skancke. Far til disse to var vel Peder Olsen Bock. Else var gift med Hans Jochumsen.Jeg skriver BOCK, da denne slekta skal ha kommet fra Sverige, der navnet ble skrevet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har sett under Bukkvoll i Rørosboka b. 5 side 325. Der finnes i 1801 deler av familien: Marit Hansdatter (g. med Jochum Hansen Buch) 86 år, sønnen Hans 52 sammen med moren, datteren Maria 47 med mann Rasmus Rasmussen, sønnen Iver 45 med kone Marit Olsdatter Feragen LenkeMitt poeng er, Arnstein, at Maria og Marit ikke er den samme. Marit finnes under lenken i innlegg 2. En datter Else Jochumsdatter (uten Buck) g. m. Torber Tomassen Ryen finnes et annet sted i FT 1801 Røros.Denne Marit heter jo også Buck, men vi har altså ikke funnet henne i den digitaliserte kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er du fortsatt oppe Astrid! Jeg ser at 'min' kalles Maria ved dåpen, men jeg har i mine notater skrevet Marit i parentes - men jeg vet ikke hvor jeg har dette fra akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En annen ting: tema 17431. Der blir det sagt i innlegg 1 (av deg Arnstein) eller rettere sagt sitert fra en artikkel i Fjellfolk skrevet av Roger de Robelin at Else Olsdatter Bock som døde i 1730 (forsørger: Iver Bersvendsen) i første ektskap var gift med en Hans Jochumsen (1658 - 1706). Var kanskje Else og Hans foreldrene til Jochum Hansen Buch? Han hadde jo en datter Else født 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare et lite bidrag om Rasmus Byggmester. Astrid sier (innlegg 3) at dette navnet ikke finnes i kirkebøkene før i 1767. I 1748 finner vi imidlertid «Rasmus Bygmester» som fadder for en datter av Peder Siversen og så tidlig som i 1745 finner vi «Margrete, Rasmus Bygmesters Hustru» som fadder for en sønn av Israel Larsen. Jeg vil også nevne at det finnes skifte etter Rasmus Hansen byggmester i skifteprotokollen fra 1754 for Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Knut:Beklager, jeg tok nok munnen for full i innlegg tre!Til Odd Tjade:Takk for påminnelsen. Jeg skal skaffe meg artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg sender en stor takk til Astrid, Arnstein, Knut og Odd for god hjelp, og tips til videre kildelesning. Det er forresten pussig at Arnstein i innlegg 8 nevnte Ildri Pedersdatter, gift Skancke. Hun var jo gift med Faste Pedersen Bundtmager. Min samboer, som dessverre døde så altfor ung i fjor sommer, var etterkommer etter dette paret - og en agnatisk etterkommer etter de tidligst kjente skankene i Jämtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Tar oppigjen tråden i håp om å få noen flere fakta. Joen Rasmussen Bygmæster og Marit J. Buch er også mine aner. Marits forfedre har jeg, takket være Tjades artikkel, bra oversikt over.At Joens foreldre er Rasmus Hansen Ryen/Bygmæster (~1702-54) og Margrete Joensdt (?-?), virker svært sannsynlig ut fra oppkalling, men har vi 'bevis'?Er Rasmus sønn av Hans (Joensen) Ryen (~1673-1747) som i flg. 1705-manntallet fremdeles var ugift? Med Ildri Pedersdt (1.? kone) hadde Hans bare ei datter, Anne Elisabeth, født ca. 1713.Og hvor kommer Margrete Joensdt fra? En av forloverne er Joen Anders. Tolgen. Kommer hun kanskje herfra, slik som hans første kone, Maritte Torstensdt. Smed?Håper dette ikke ble for rotete. Gode forslag mottaes med takk, da jeg har kjørt meg helt fast her. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Marie!Han som kaller seg Rasmus Ryen, er vel den Rasmus Knudsen som i 1730 giftet seg med Anne Lisbet (Hansdatter) Ryen i 1730. (se tema om Catz) Det var vel disse som overtok Ryen i første omgang. Hans Jonsen Ryen ble i andre ekteskap gift med Anne Jonsdatter, visstnok datter av Jon Pålsen på Rya i Os. Rasmus og Anne Lisbet flyttet til Narjordet like før 1750. Hans Jonsens sønn i andre ekteskap Thomas overtok Ryen.Jeg tror ikke Rasmus Hansen var sønn av Hans Ryen. Eller er det noe i valg av faddere som tilsier det?Astrid R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei Astrid og Berit! Ja, jeg har lest i Rørosbøkene, studert skifter, manntall og kirkebøker uten å finne ut noe om Rasmus Hansens opphav.Men disse to kirkebokinnførslene tyder på at Rasmus Knudsen og Rasmus Ryen IKKE er samme person (med mindre han får barn med to forskjellige kvinner med 6 måneders mellomrom!)1734 080834 190734 Hans E M Rasmus Knuds.1735 160135 130135 Ingebor E K Rasmus Ryen Forøvrig har jeg registrert flg. (med alle forbehold. Kommentarer i parentes):Gift: 1734 070334 Rasmus Hans. Maritte Torstensd. K: Copulerede 040434 Forlovere: Jens Bryhan Ole Colbents.Sannsynlige barn:1) 1735 160135 130135 Ingebor E K Rasmus Ryen Faddere Johan Paul Cleffel Ernst Guldal Hans Bryhan Anne Maria Cleffel Guren Torstensd. Kirsten Kieldsd. (Rasmus Ryen??, men Guren Torstensdt er Marittes søster. Mormora het Ingebor Jensdt Riise. Ingebor dør 1742 7 år, forsørger: Rasmus Hansen!!))2) 1736 261236 221236 Beritte E K Rasmus Øyen K: Datter Faddere Michel Schielderup Iver Colbents. Rasmus Axels. Anne Margrete Schielderup Kirsten Lorentzd. Maritte Olsd. (Rasmus Øyen??, feil for Ryen?? Beritte dør 1738 1 år, forsørger Rasmus Hansen!! Og han kaller to døtre til for Beritte, noe som kan tyde på at Rasmus' mor het Beritte)3) 1739 130139 100139 Hans E M Rasmus Hans. K: Søn. Tvende Børn. Faddere Henning Irgens Lorentz Kieldsberg Tolluf Sivers. Anne Maria Cleffel Guren Torstensd. Anne Lødensd4) 1739 130139 100239 Beritte E K Rasmus Hans. K: Datter. Tvende Børn. Faddere Richert Schielderup Peder Sivers. Svend Bryhan Mette Busch Clara Maria Pedersd. Lucia Bryhan (Tvillinger, der bl.a. tante Guren er fadder. Beritte dør 1742 3 1/4 år)5) 1741 221071 181071 Anders E M Rasmus Hans. K: Søn. Faddere Abraham Bredal Bersvend Hof Ole Ellends. Belgmager Malene Lorentsd. Gunnild Erichsd. Kirsten Jensd. Lien (Mora har en bror som heter Anders.. Barnet dør 1742 31 uger)6) 1743 240343 180343 Torsten E M Rasmus Hans. K: Søn. Faddere Peder Torstens. Torsten Torstens. Lorentz Peders. Anneken Hansd. Knof Brynnild Reinholtsd. Lucia Clausd. Vaar - Moderen døde paa Barselseng. 35 3/4 år (Tjukt med morsslekt blant fadderne, to morbrødre pluss moster Gurens mann, Lorentz Pedersen Kieldsberg. Torsten ble konfirmert på Tolga i 1761)Gift: 1744 030544 Rasmus Hans. Margrete Joensd. K: Copulerede 020644 Forlovere: Joen Anders. Tolgen Ernst Guldal7) 1745 130645 Maritte E K Rasmus Hans. K: Datter. Faddere Ole Christens. Hougen Rasmus Ingbrigts. Christen Gulbrandsdal Maritte, Svend Olsens hustru Eva, Anders Guldals hustru Ane Cathrine Jochumsd. (Avdød hustru oppkalt)8) 1746 111246 Joen E M Rasmus Hans. K: Søn. Faddere Peder Dille Ole Ellends. Niels Skrædder Guren, Lorentz Pedersens Hustru Anne, Erich Johansens Hustru Maritte Olsd.9) 1748 011148 Beritte E K Rasmus Hans. K: Datter. Faddere Lorentz Schanke Berge Bersvends. Ole Ols. Anneken, Rasmus Ingbrigtsens Hustru Beritte, Ingbrigt Betroeds Hustru Rebecca Lorentzd.(=kusine)10) 1751 240151 Peter Andreas E M Rasmus Hans. K: Søn. Faddere Henning Irgens Hans Smedsøn Lorentz Ernsts. Anne Cathrine Angel Maritte, Niels Nordfiords hustru Anne Christophersd. (Spesielt navn?? Peter Andreas dør 1754 3 1/2 år)11) 1753 150453 Rasmus E M Rasmus Hans. K: Søn. Faddere Rasmus Finne Ernst Axels. Hans Bersvends. Margrete Finne Anne, Lorentz Ernstsens Hustru Karen Johannisd.Døde: 1738 1901 Datter Beritte 1 Aar K Rasmus Hans.1742 0605 Datter Ingebor 7 1/4 Aar K Rasmus Hans.1742 2705 Børn Beritte 3 1/4 Aar K Rasmus Hans.1742 2705 Børn Anders 31 Uger M Rasmus Hans.1754 1808 Søn Peter Andreas 3 1/2 Aar M Rasmus Hans.Ja, dette ble litt av ei lekse for den som orker å henge med. Men dere som 'kjenner' Røros godt, ser kanskje noe av betydning for evt. løsning av problemet mitt. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Marie, jeg ble sittende å se på dette. Jeg ser at nr. 1 og 2 Rasmus Ryen / Øyen? ikke er Rasmus Knudsen.Men det er ikke slutt med det. Rasmus Ryen opptrer som far for en Anders i 1741 og en Rasmus i 1744, som ikke kan være Rasmus Hansen, og fadderne viser at dette er Rasmus Knudsen, svigersønnen til Hans (Jonsen) Ryen.Jeg har noe kjennskap til folket på Rya og barna til Jon Hendriksen som var 74 år i 1701. Stammer selv fra Hans Ryens bror Lars (og min datter fra Hans). Det slår meg at det ikke finnes noe særlig av folk med opprinnelse fra Rya blant fadderne (utenom Peder (Olsen?) Dille som jeg akkurat nå fant var gift med Berit Pedersdatter Ryen). Eller kanskje det er meg som vet for lite til å se noen sammenheng.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk, Astrid!Disse to 'nye' må jeg ha oversett, kan ihvertfall ikke huske å ha vurdert dem. Det får nå så være, foreldre til Rasmus Hansen har jeg uansett ikke - enda. Får lete mer, og leve i håpet så lenge.GOD PÅSKE!Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg stammer også fra denne Rasmus Hansen Bygmester (og Margrete Joensdatter). En av hans døtre, Marit Rasmusdatter Bygmester, født 1745, plasseres på Ryen i Rørosboka bind 4 side 94. Jeg vet ikke hvilket belegg de har for å si dette.Når det gjelder Margrete Joensdatters far, har jeg også vært inne på tanken at dette er Joen Andersen Tolgen. I en skifteavskrift fra Tolgen 14/1 1738 nevnes barna etter Joen Andersen Bakken, Tolgen Hytteplass, og hans for 19 år siden avdøde kone Karen Pedersdatter. Der finner vi en Margrete Joensdatter, 25 år og ugift, med verge Svend Heschiestøen som hennes nærmeste pårørende.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Teorien din, Jon, om at Margrethe Joensdatters foreldre er Joen Andersen og Karen Pedersdatter, kan jo virke troverdig ut fra navnbruken til Margrethe og Rasmus Hansen Bygmesters barn. Deres nest eldste sønn fikk jo navnet Peter Andreas (døpt 24/1-1751). Hvis din teori stemmer, kan han jo være oppkalt etter morens morfar Peter/Peder) og farfar (Andreas/Anders).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ja, det høres jo slett ikke urimelig ut med denne oppkallingen. Noen med lett tilgang til bygdebøker for Tolga-området som kan slå opp denne Joen Andersen Bakken/Tolga hytteplass, født rundt 1700?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.