Gå til innhold
Arkivverket

[#28883] Ole Olsen (1803- ?)fra Bastaasen i Brandval


Gjest Lars Ove Øye
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI (må sjekkes mot kildene!!) finner jeg følgende barn av Ole Olsen og Anne Danielsdatter:  Marten, døpt 4.11.1827, Brandval (Marte eller Martin eller Morten??) Dorthea, f. 21.2.1831, døpt 1.4.1831, Grue Ole, døpt 15.6.1834, Grue Christian, døpt 12.4.1838, Grue Anne, f. 4.1.1844, døpt 5.4.1844, Grue John, døpt 13.6.1847Iflg. FS/IGI gifter Ole Olsen seg 13.6.1830 i Brandval med Anne Danielsdatter. Kan dette være dine folk? Ser i 1900-tellingen at Martin Olsen, født 1827, Brandval er nevnt, og det stemmer med det jeg har funnet. Og i 1865 finner vi Christian, Jon og Daartia – identiske navn med det jeg har funnet i FS – som altså bør sjekkes!!I 1875 er Martin Olsen, f. 1827, tjenestegutt [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70423&gardpostnr=184&personpostnr=1129&merk=1129#ovre>LenkeAv 1865-tellingen fremgår det at Ole Olsen er 66 år, f.ca. 1799 i Brandval, men det er ikke det enkleste navnet å støte borti når man driver med slektsforskning. I 1801 er det vel f.t. for Grue som er aktuell, og der finnes det flere kandidater Ole Olsen som er 1-2 år gamle. På gården ”Skielver” i Grue i 1801 finner jeg en Anne Danielsdatter, 2 år, datter av Daniel Halvorsen og Kari Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Hei, og takk skal du ha Grethe !Jeg har ikke fått tid til å sjekke alt, men tror du tar feil på dette: Martin Olsen (sønn til Ole og døpt 4/11-1827), var nok ikke tjenestegutt i 1875,........tror jeg. I folketellingen 1865 er det 2 Bastaasen-plasser (begge 379a), og der bor på den ene: Ole Olsen (far til Martin), og på den andre så bor Martin. Martin vet jeg ble gift med Lovise Toresdatter. At Martin (1827) ble født før eventuelt Ole Olsen ble gif, er ingen umulighet. Alle de ungene du nevner er kjent for meg, untatt Ole(1834) og Anne (1844), men jeg vet han hadde mange barn. Det som er litt rart er at i 1965-tellingen står det at Ole er 66 år, altså født i 1799, mens det i 1900 tellingen står det at han er født 4/7-1803..........???? Bastaasen er forøvrig en plass under Vestre Berger i Brandvald (gårdsnr 54), og det kan etter min mening ikke være flere Ole og Martin Olsen på denne plassen. Tar jeg feil?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Oles foreldre er Ole Jonsen Lepengen og Mari Olsdtr Kamphaug. Anne Danielsdtr ble født i Rosastorp i Sverige 1806. Har dette fra kirkebøkene i Grue/Brandval.Har en del etterslekt hvis det er av interesse. ru-bratv@online.noMvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.