Gå til innhold
Arkivverket

[#28885] Konfirmerte i Haus prestegjeld 1858-1870; er foreldrenes navn riktige?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

HalloJeg lurer på om det er skrivefeil i foreldrenes navn Ola Larsson, Romslo. Farens etternavn og moras fornavn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf12501858&gardpostnr=1400&personpostnr=4198&merk=4198#ovre>LenkeNavnene er riktig ved søsterens konfirmasjon året etter LenkeVed FT 1865 så er foreldrene også oppført med riktig navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Her har man oppdaget en feil. Det er mulighet å legge inn en korrektur om dette Mine spørsmål er om dette blir gjordt og om evt. tidligere innlagte korrekturmeldinger blir direkte tilgjengelig når en kommer til personer hvor det er lagt inn slik informasjon. Er dette markert i det som ligger på nettet.Dette vil jo være viktig for alle som bruker slike oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Når det er åpnet adgang til å registrere korrektur gjennom nettet er det selvsagt meningen å bruke disse. De lagres, og på et gitt tidspunkt vil de bli lagt til grunn for en etterkontroll. Men vi har ikke sett noe poeng i å haste avsted med enkeltendringer, siden det vil være svært ressurskrevende i forhold til gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg tenkte heller ikke på at man skal haste avgårde og oppdatere databasen, men som i dette tilfellet, har man funnet en feil. Den legges selvfølgelig inn som korrektur av den som finner feilen.Men er da det innelegget også lesbart for andre som går inn på samme person, slik at merknaden kan også være til hjelp for 'neste person' som ser at her er noe feil?Det er mer et spørsmål om tilgjengelighet til de innlagte 'korrigeringene' straks og ikke bare at dette skal benyttes til oppdatering en gang i fremtiden når en har fått tilstrekkelig med korrigeringer og foretar en gjennomgang av kilden. Mer et spørsmål om synliggjøring av den 'gule lappen' som informasjon til alle som bruker respektive kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Som en info kan jeg kort fortelle at jeg har forsøkt å legge inn korrektur angående Tippoldefars etternavn. Jeg kan ikke se at min info vises for andre.Jeg har ikke tilgang til kirkebøker, slik at ingenting er sammenlignet med de. Men i tillegg til tipoldefars etternavn og tippoldemors fornavn, så stemmer heller ikke fødselsdatoen med for Konfirmanten (oldefar) med gravsteinen som står på Takvam gravplass.At det er forskjell mellom innført dato i kirkebøkene og reell dato kan illustrerers med konfirmantens sønns problem. Han feiret en dato, men ble i voksen alder gjort oppmerksom på at datoen var 1 dag feil. Morfar feiret resten av livet to bursdager. 5. & 6. juli.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Som sagt i forrige innlegg: 'Som en info kan jeg kort fortelle at jeg har forsøkt å legge inn korrektur angående Tippoldefars etternavn. Jeg kan ikke se at min info vises for andre.'Det er akkurat den siden som jeg mener bør komme frem.Muligens tilsier dette noe programmering, men jeg håper at dette settes på liste over tiltak. Dette er jo viktige opplysninger som her kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.