Gå til innhold
Arkivverket

[#28886] Peder Christophersen Lundebakken, Eiker, f ca 1740


Gjest Turid Langaas Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Langaas Jensen

Noen som kjenner til denne familien?Peder ble gift med Mari/Maren Jonsdtr Horne 1/5-1765, og jeg har funnet 13 barn. I 1801 bor Peder på Lundebakken med sønnene John 29 år(egent. 23?), Niels 23 år og Erich 15 år (finner ham ikke født!). Mari døde året før.På Kongsberg noen år seinere dukker Erling Pedersen Lundebakken opp. Han er født ca 1785, det samme som sønnen Erich. Kan dette være samme person?Erling overtar et hus på Eikermoen i 1732 etter Peder Lundebakken som da er død. Dette er antagelig faren, men er det Peder Christophersen Lundebakken som har flyttet til Kongsberg etter 1801?Erling P.L. giftet seg med Anne Carine Jensdtr Stensrud på Kongsberg. Moren var Kirstine Borgersdtr Horne som var niese til Mari Jonsdtr Horne - Peder Chr. Lundebakkens kone!Kirstine Borgersdtr Horne er en av mine aner, og da jeg nå leter på hennes familie, dukket denne nøtten opp. Håper noen kan hjelpe.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra skifteprotokollen Eiker, Modum og Sigdal:Lundebakken skifte 7/2-1801 Mari Jonsdatter er dødEnkemann - Peder ChristophersenEtterlatte barn:1) John Pedersen fullmyndig2) Nils Pedersen 24 år3) Peder Pedersen 21 år4) Erland Pedersen 17 årBarnas verge morbror Syver Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Takk for hjelpen. Dette var bekreftelsen jeg trengte. I mellomtiden har jeg endelig funnet at Erling og Anne Carine giftet seg 12/7-1834 og der sto det Erland! Her har det vært navneforviklinger!Denne morbroren må vel være Syver Jonsen Horne f 1736 og gift med Anne Hansdtr.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Fra skifteprotokoll Eiker,Modum og SigdalSkifte på Lundebakken 18/3 1814 Ungkarl John Pedersen er død Arvinger er:Bror Nils Pedersen LundebakkenBror Peder Pedersen LundebakkenBror Elen Pedersen Lundebakken, alle fuldmyndigeFaren Peder Christophersen er ikke nevnt i skifte, så han må være død før 1814. Og det stemmer, iflg. kirkeboken for Eiker er han begravet 2/10 1810.Den Peder Lundebakken som nevnes i 1832 er vel heller Elens bror Peder Pedersen.Elen Pedersen er forøvrig født 16/1 1786.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Takk Arnt! Dette satt jeg med nå og var inne på tanken at Elen født 16/1-1786 kunne være Erland/Erling. Flere versjoner av samme navn, det er ikke lett å finne dem alltid!Fint å få avklart dødsfallet til faren Peder. Vi må gå ut fra at det er bror Peder som dør på Kongsberg 29/2-1832.hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.