Gå til innhold
Arkivverket

[#28890] Jacob Olson f. 9. april 1867 i Sund. Reiste til Amerika 1888


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ser ofte at mange 'gåter' blir løst i send natte timer. Her har jeg en vanskelig nøtt som jeg ikke har klart å finne ut av. Jeg vet at dere er mange der ute som har mye bedre kunnskaper enn meg på dette området og håper på litt hjelp på nytt. Jacob Olson ble født 9. april 1867 på øya Hevrøy i Austevoll - daværende Sund sogn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sunddoep&gardpostnr=2167&merk=2167#ovre>Lenke Jacob reiste til Amerika sammen med noen slektninger LenkeDet var:Elling Hansen Halvorsen Lundøen f 1870 18 år SundNils Olsen Lundøen f 1861 27 år SundOtto Halvorsen Lundøen m ug Amerik Borger f. 1863 25 år SundSom det går frem av denne skipslista var Otto Halvorsen allerede amerikansk borger da han tok med seg noen slektninger tilbake til Amerika. Der i blant Jacob Olson.Jeg vet at brødrene til Jacob også reiste til Amerika bortsett fra min morfar. Brødrene Nils Olai og Hans Olai reiste begge til Adams i Minnesota. Nils reiste videre til Oklahoma i 1918. Nils O hadde fem barn og Hans hadde tre barn. De fleste av barna til Nils bosatte seg i Oklahoma, bortsett fra en som sannsynligvis bosatte seg i San Diego. Hans O sine barn bosatte seg i Illenois, Oregon og en i Adams i Minnesota. De som flyttet ut var gift, men den ene som ble igjen var ugift. Barna til Hans var: Hilda f. 1906, Ellen f. 1917 og Odeen f. ca 1919.Jeg antar at Jacob også bosatte seg i Adams i Minnesota, men jeg vet ikke noe om det, men en av brødrene som reiste bort dit hadde fått biletten betalt på forhånd.Jeg har aldri klart å funne ut av hva som skjedde med Jacob. Min morfar har fortalt til sine barn at Jacob døde i ung alder, men det vites ikke om han var gift og om han hadde etterkommere?Jeg har fått mange forslag om hvordan jeg kan gå frem for å finne ut noe, uten at jeg har lykkes i det. Kanskje jeg er for lite flink til å søke på de rette stedene og at jeg har for liten erfaring med å bruke de rette søkekriteriene. Jeg har hatt inne en etterlysning av denne tidligere uten at jeg har kommet videre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jacob hadde mange slektninger som reiste til Amerika: Desse søskenbarna hans reiste:Otte Olai Halvorsen Lundøy f. 1863Jakob Halvorsen Lundøy f. 1863Elling Halvorsen Lundøy 1870-1957Ole Halvorsen Lundøy f. 1875 (hans familie bodde i Adams i Minnesota og jeg har mye info om han)Nils Olsen Lunnøy f- 1861Gunnhilde Ottesdtr Lunnøy f. 1867-1949Ingebrigt Olai Ottesen Lunnøy 1873-1963Vinsents Pettersen Rabben (Lunnøy) f 1861Siri Gunhilde Petterdtr. Rabben (Lunnøy) 1864Nils Olai Ellingson Vik (Lunnøy) 1877-1898Siden reiste også bl.a. Petter Nilsen Rabben f. 1891 (sønn til et av søskenbarna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Og Jacobs andre bror, Nils - Når var han født?Har du noen idé om hvilket etternavn de brukte?Forstår jeg det slik at det var tre brødre som reiste? Nils, Hans og Jacob? Ingen flere emigranter i søskenflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner ikke disse folka i Mower county, Adams Township i det hele tatt.Dersom Jacob døde før 1900 er det mulig at den eneste måten å fine spor etter han er via obituariene til hans brødre, Hans Olai og Nils Olai.Jeg vet ikke fødselsdatoen til Hans Olai eller Nils Olai. Disse behøves.Jeg finner ikke Nils O. Hvor tror du han var i 1900? I 1910? I 1920? I 1930? Hva het Nils O. sin kone? Hva het Nils O. sine barn? Når var de født?Jeg finner ikke Hans O. sine barn Hilda, Ellen og Odeen. Vet du navnet på Hans O. sin kone? Er du brennsikker på at disse kalte seg Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet etterkommerne etter Hans bortsett fra etterkommerne etter sønnen Odeen. Jeg har også funnet etterkommerne etter Nils, bortsett fra etterkommerne etter sønnene Joel Theodore f. 3. des. 1909) ca med bosted i Oklahoma og Oscar (f. 16. jan 1907) med bosted i California.Nils Olai Olson ble født på Hevrøy i daverende Sund sogn den 9. mai 1878 og han ble gift med Christina Pedersdtr. Njøs f. 1881 i Leikanger i Sogn.Hans Olai Olson ble født den 12. okt. 1882 på Hevrøy i daverende Sund sogn (nå Austevoll kommune) Hans ble gift med Margit Lee f. 05.03. 1880 - 03.03.1975.Begge desse to brødrene Hans og Nils kalte seg for Olson og som sagt så har jeg funnet en del av deres etterkommer. Problemet er Jacob. Jeg har fått opplyst at han døde da han var ung, men hvor ung han var vet jeg ikke. Han måtte være over 30 for da broren Nils kom over i 1897 var det Jacob som betalte billetten. Nils reiste over den 11. juni 1897 (fra Bergen).Jeg har prøvt mange ganger å finne ut hva som skjedde med Jacob, men har aldri fått noe svar på det. Jeg vet ikke om han hadde familie før han døde elle hva han døde av eller når han gikk bort. Det kan kanskje også være vanskelig å finne hans navn der borte i og med at han het Jacob her borte. Der kunne han finne på å kalle seg hva som helst Jack etc.De andre to brødrene kalte seg i allefall for Olson til etternavn og det navnet blir fremdeles brukt i Oklahoma av de etterkomerne som bor der.Vi fikk kontakt med noen etterkommerne av både Hans og Nils i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nels O. Olson er i 1900 servant i Marshall Township i Mower county i Minnesota. Han sies å være ugift. 22 år. Født i mai 1878. Innvandra 1897. Vært i USA i 2 år. Ikke naturalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har denne infoen om Hans:'According to the Ministerial Record of Little Cedar Lutheran Church of Adams, Minnesota, Hans Olai Olson died April 3, 1959 and was buried in Little Cedar Cemetery on april 1959. His birh date was listed on death certificate as October 12, 1882 in Bergen Norway. He was married to Margit K. Olson whose birth date was listed to March 6, 180. Margit died March 3, 1975 and was buried March 6, 1975 at Little Cedar Cementery.'Dette er info som jeg har fått via en slektning som er prest i N. Dakota.Nils døde i Tulsa i Oklahoma eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nils Olai Olson og Chistina Pedersdtr. Njøs/Olson hadde følgende barn:Oscar Olson f. 16. jan 1907Joel theodore Olson f. 3. des. 1909 (Colinsville, Oklahoma ?Nordeen Olson f. 21. okt. 1911 bodde i Tulsa i OklahomaErvin Olson f. 2. juni 1914Dorothy Robison f. 27. des. 1919 .Alle var gift og hadde barn.Joel hadde en sønn som også het Joel og en datter som het Phyliss.Oscar hadde en søn som het Robert Nils Olson f ca 10. jan 1938. Jeg har ikke klart og oppspore hverken han eller faren, men jeg antar at Oscar døde i ca 1973? Oscar var vissnok ikke tilbake til Oklahoma etter at faren døde i 1941?Barna til Hans O. varEllen White bosatt i Oregon Odeen Olson bosatt i Chicago? Hilda bodde i Adams i Minnesota til hun døde i ca 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TerjeNoen viktige spørsmål før vi fortsetter jakten:1) Når døde foreldrene til Jacob, Hans Olai og Nils Olai? Har du sjekket hva dødsfallsmeldingene sier om hvor de etterlatte barna er?2) Hans Olais fødselsdato sies ved begravelsen å være 12. okt. 1882. Har du samme dato fra norske kirkebøker ved Hans Olais fødsel?3) Du sier at Jacob betalte for Nils sin bilett i 1897. Hvordan vet du det? Hvilke kilde sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er ikke sikkert det er rett mann. Men jeg synes likevel du skal prøve å sjekke disse naturaliseringspapirene:Database: Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Name: Jacob OlsonCounty: MowerReel: 1Code: 2Volume: BPage: 152Lenke,576271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har du funnet Hans Olai sin emigrasjon og immigrasjon? Det kan være viktige opplysninger der i jakten på Hans Olais bror Jacob. I census 1910 finner jeg Hans Olson, ugift i Marshal township i Mower county, Minnesota. Han er 26 år. Innvandra 1902. Ikke naturalisert. I samme township finner jeg den 32 år gamle enken og tjenestepiken Margareth Lee med den 4 år gamle datteren Hilda. Margareth er født i Norge av norske foreldre. Men det står ikke når hun innvandret. Margareth har født ett barn som er i live. Hilda har norskfødt far. Altså er Hans ikke faren til Hilda. I Census 1920 finner vi 37 år gamle Hans Olson og den 40 år gamle kona Margareth med tre barn i Marshall township i Mower county, Minnesota.Helda 12 årEllen 2 årOdean 2/3 år (betyr muligens 8 måneder).Det sies at Hans og Margareth innvandret i 1905 og ble naturalisert 1910. Jeg finner overhodet ikke snurten av disse i census 1930. Aner ikke hvor de har gjemt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når det gjelder Hans sin fødselsdato så har jeg den fra de opplysningene som jeg har fått fra barna hans og den infoen som jeg har fått opplysninger om fra Statsarkivet. Når det gjelder Nils så har jeg også infoen fra det jeg har klart og finne i Digitalarkivet: LenkeMoren Ingeborg Hansine Nilsdtr. Lunnøy ble født 19. jan 1836 og døde 8. april 1894. Faren Ole Jacobsen Hevrøy ble født 19. aug. 1838 og døde 15. jan. 1922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ugifte Hans Olai Olsen Havrøen reiser fra Bergen med 'Stjerne L' 26 mars 1902. (Er dette Star Line tro?)Lenke ugifte 19 år gamle Hans Olsen ankommer Ellis Island med 'Germanic' fra Liverpool den 11 April 1902 fra Liverpool og Queenstown (se linje 17) - Når han ankommer sies det at hans bestemmelsessted er Adams Minnesota. Han sies å skulle til sin bror Nils Olsen i Adams Minnesota.Altså er broren Jacob ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Den 11 jun 1897 forlater 19 år gamle ugifte Nils Olaj Olsen Havrøen, Bergen med Cunard Line. Biletten var forhåndsbetalt.LenkeNils Olaj finner jeg ikke ankommet på Ellis Island.I innlegg nr. 7 sier du at det er Jacob som har betalt for denne biletten.Hvordan vet du det? Hva er kilden for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det ankommer en 20 årig Nils Olsen med 'Catalonia' til Boston (fra Liverpool) den 28 juni 1897. Han er farmer og skal til Minnesota. Men det er for det første ikke sikkert dette er rett kar. Og for det andre sies det ikke mer enn at han skal til Minnesota. Er fremdeles spent på hva som er kilden for at Jacob betalte Nils Olai sin bilett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fikk for mange år siden et brev fra Normands forbundet der de hadde undersøkt hvor det ble av brødrene Nils og Hans. Det ble der opplyst at Nils hadde fått billetten tilsendt og at noen hadde beltalt billetten for han. Jeg skal se om det lar seg gjøre å finne frem igjen til dette brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lenken til Jacob Harris var ikke den rette?Det jeg vet om navnet Harris navnet er følgende:Det var en kar fra Hevrøy ved navn Tørres Martin Halvorsen Hevrøy f. 1883 som utvandret til Durban i S. Afrika som byttet navn fra Hevrøy til Harris. Det er mulig at også andre som utvandret fra Hevrøy tok det samme etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.