Gå til innhold
Arkivverket

[#28899] Fra Romedal til Spydeberg på begynnelsen av 1700-tallet


Gjest Bengt E.Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E.Vesthagen

Lars Larsen Sande, Romedal. Gårdbruker på Skoroe i Spydeberg på begynnelsen av 1700-tallet. Dette ifølge Romedal bygdebok. Har ikke vært i stand til å finne denne gården i Spydeberg. Det nærmeste jeg kommer er gården Skaarud. Og ble Lars gift? Kan noen med lokalkunnskap hjelpe meg med dette?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved oppslag på nettsidene til Dokumentasjonsprosjektet, Oluf Ryghs ”Norske Gaardnavne”, finner jeg en gård i Smaalenenes amt (Østfold), Hovin sogn, Spydeberg herred, en gård som heter Skoro med gnr. 99. Den er omtalt slik (Lenke): b.1, s.66 99. Skoro. Udt. skó2ro. -- i Skoro RB. 140. Skorre (Ødegaard til Torp) St. 14. Skorre 1600.1/2. Schorød 1639. Skoerød 1667. Schaarud 1723.Skora f., Skaar, Indsnit; vel her brugt om et naturligt Indsnit i Ter- rainet. Har i senere Tid været misforstaaet som sms. med ruð og skrevet Skaarud. Ogsaa i Ski S. i Kraakstad (der ligeledes i senere Tid skr. urig- tigt, Skorhaug).'Kan dette være et spor å forfølge, eller det et blindspor, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er også Skoro nevnt som en ”urgård” i Spydeberg kommune LenkeI FS/IGI (må sjekkes!) finner jeg en Lars Larsen som gifter seg 21.7.1712 i Spydeberg med Marte Olsdatter, men dette behøver ikke å være ”din” Lars Larsen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E.Vesthagen

Hei Grethe. Takk for opplysningene og lenkene. Her var det mye som var interessant.Så blir spørsmålet: Finnes det bygdebok for Spydeberg, og står det noe om Lars Larsen og eventuelt Marte Olsdatter der?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Bind 1 av Spydeberg bygdebok kom i 2003. Den omhandler Midt-bygda og Skoro er ikke med i den. De neste bind er under arbeid. Finner imidlertid under Sø Glende: Thorer Svendsen død 1716, gift med Siri Hansdtr ca 1668-1751, fra Skoro, datter av Hans Amundsen og Ingeborg Olsdtr. Siri gift 2.gang 1716 med Lars Larsen. I et skifte på Skoro i 1743 skjøter Lars Larsen Sande på Skoro 12 1/2 lispundi Glende( tilsvarer halve gården) til sin svigersønn Hans Hansen ( 1702-1783, Krog, Hobøl)Hans Hansen var gift med Inger( 1709-1788) som var datter av Thorer Svendsen og Siri Hansdtr, altså Lars Larsens stedatter. Jeg skal prøve å få tak i mer opplysninger fra Skoro. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Har vært i kontakt med min mor som er i bygdebokkomiteen for Spydeberg. Hun finner at Lars Larsen i 1749 er registrert som eier av Skoro. Det står også at han var sjersant. Skoro ligger ikke langt fra Hovin kirke og i nærheten av den gamle hovedferdselsveien til Sverige som krysset Glomma ved Onstadsund like nedenfor kirken. I deg brukes navnet Skårud. Hun vil undersøke i arkivene om det finnes mer opplysninger om evt barn osv der. På FS/IGI står Sirj Hansdtr gift med Laers Laersen 16 sep 1716 i Spydeberg. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Randi. Hjertelig tusen takk for dine svar. Det ser ut som om du har truffet blink. Da det ser ut som om du har rimelig oversikt over Spydeberg har jeg et tilleggsspørsmål til deg. Finnes følgende gårder i bygdebokas bind 1: Giltvedt lille, Jertim, Hvittisten, Skaugrim og Tomten?God påske til alle.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Desverre er ikke disse gårdene i bind 1, men det er endel henvisninger til folk som kom fra disse stedene under andre gårder. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.