Gå til innhold
Arkivverket

[#28900] Fevig Jernskibsbyggeri II


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver her å legge inn noen elegant arrangerte bilder av arbeidere ved Fevig Jernskibsbyggeri/Sørlandets Skibsbyggeri (jf. denne debatten: Lenke ). Kanskje noen gjenkjenner enkelte av dem. De fleste av dem skal være fra Næs verk. Bildene er tatt av fotograf Waaland, Fevig - en eller annen gang rundt første verdenskrig.Dersom bildene kommer fram, er de to med trekkspill to av min farmors brødre (Hans Henrik Thorsen og Thor Thorsen), mens den mørke mannen med kraftig bart er min farfar, Gustav Johannessen.bilete0294.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg klarte visst ikke å laste opp to billedvedlegg samtidig. Dermed kom ikke bildene av Hans Henrik Thorsen med - men grandonkel Thor Thorsen og farfar Gustav Johannessen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Thor Thorsen, som skal være han med trekkspillet på bildet til høyre, døde i 1905. Er det noen som kjenner til fotograf Waaland på Fevik? Når startet han virksomheten sin? Hvis det var etter 1905, så kan jo ikke den avbildede være Thor Thorsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mye som kan tyde på at det er han, ja. Takk skal du ha! Jeg legger merke til at det står at det 'sannsynligvis' var i Arendal han drev sin første praksis. Man har altså ikke vært helt sikker. Han kan godt ha vært der også, og muligens hatt Fevik (som altså hadde sin storhetstid som tettsted rundt forrige århundreskifte) som mellomstasjon på vei til Grimstad. Opplysningene sannsynliggjør at det kan være Thor Thorsen som er avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En tilleggsopplysning om Thor Thorsen: Han var ikke mer enn 18 år gammel da han døde i 1905, og det er jo også en svært ung mann som er avbildet, selv om alderen kan være litt vanskelig å bestemme på slike gamle fotografier. De fleste ser eldre ut enn de var. Han hadde yrkestittelen 'skipssmed', men det er, jf. kunnskapen om ham i familien, ingenting som tyder på at han noengang var til sjøs. Sannsynligvis var han smed på skipsverftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Unskyld at jeg blander meg inn i denne debatten! Men saken er den at far til en onkel av meg, Martin Larsen; f. 1870, arbeidet ved jernskipsværftet i 1900. Familien bodde da på Berge i Fjære. Jeg undres på om der kan finnes noe bilde av ham? Muligens er der også andre opplysninger om familien?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er han vel i ft. 1900: Lenke. Jeg kan dessverre ikke svare på det du spør om. Jernskipsverftet var en svær bedrift med perioder der det var flere hundre ansatte. De bildene jeg har lagt ut, er tatt av en profesjonell fotograf - og det er ingenting som tyder på at verftet har vært involvert i fotograferingen. Jeg har arvet dem fra min farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk, Oddbjørn for svaret. Ja, jeg har sett den linken. Han flyttet fra Haus, men sansynligvis fra Arna ved Bergen. Min onkel Lars Larsen Berge flyttet til Fredrikstad og derfra til Narvik hvor han døde i 1954.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.