Gå til innhold
Arkivverket

[#28904] Hjelp til å stedfeste fotografi, nr. 1 av fangeleir fra Østlandet 1944


Gjest Michael Stokke
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Stokke

Hei Håper at noen kan se hvor disse bilder er fra. Det er samme leir, sett fra to sider. Sannsynligvis fra Hedmark/Oppland-området.Her var det sovjetiske krigsfanger, bildet er fra høsten 44, tatt av en tysk vakt.Kan det være snakk om to ulike fangeleirer?Tusen takk.Mvh Michael Stokkebilete0295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Fangeleir for sovjetiske fanger, sannsynligvis i Hedmark/Oppland får meg umiddelbart til å tenke på Jørstadmoen, men landskapet i bakgrunnen bør utelukke denne leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Solveig Skjelland

Utdrag fra Andebu bygdebok, kulturbindet side 35:Ved Lakskjønn i Andebu (Vestfold) var det en leir med russiske krigsfanger. De tyske offiserene holdt til på Dalsroa turisthytte. (1. kompani av krigsfangebataljon 204)Iflg. skriv vedr. forhandlinger om overgivelse til Den Norske Hjemmefront i Andebu 12. mai 1945 besto leiren av disse bygningene: Vaktbarakke (for tyske mannskaper) – Forvaltningsbarakke (skriverom, kammer, verktøyrom og spesialrum) – 6 beboelsesbarakker – Håndverksbarakkene for snekker, skredder og skomaker – Kjøkken – Vaskebarakke – Sykestue med fullt utstyrt medisinskap – Forpleiningsrom. Om bildet er av denne leiren vet jeg ikke, men landskapet kan ligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kan bare gi litt elimineringshjelp. Det var en russerleir på Haslemoen militærleir, Våler i Hedmark. Men bildet kan ikke være derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom bildet er tatt utpå dagen, forteller skyggene at vi ser nord -(øst/vest). Tar jeg ikke feil, så ser jeg antydning til et større fjell i bildets bakgrunn.Lillehammer (Jørstadmoen ??) var en av fire STALAG (Hovedleir) i Norge under krigen. De andre tre var Alta (som ble flyttet til Beisfjord ved Narvik), Drevja ved Oppdal og Elvenes ved Kirkenes.En Stalag kunne ha flere underleire, eller komandoer, utplassert på forskjellige steder. Russer-leiren på Haslemoen (innlegg 5) tror jeg må ha vært en slik underleir til Lillehammer (Jørstadmoen)Jeg er enig i at det IKKE kan se ut til at bildet er fra selve Jørstadmoen (innlegg 2), hvis ikke deler av denne leiren lå et stykke fra dagens militærleir.Men jeg kan tenke meg at Jørstadmoen-fanger ble brukt til å bygge Tysker-anlegget på NORDSETER (ca 20 km. fra Jørstadmoen) Noen av brakkene står der også i dag. – Og dette synes jeg ligner Nordseter med Nevelfjell svakt i bakgrunnen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Stokke

Hei dere Hadde glemt dette innlegget. Dere ser, jeg fant et bilde av fangeleiren på Vågåmoen, Hønefoss. Der er to av disse tatt. Så beklager og takk for hjelpen. Jeg visste at det var en leir som var under Lufwaffe sine arbeidsbataljoner. Og det er jo bare flyplassene, men ingen av de andre som jeg spurte i et annet forum, sa at det kunne være Hønefoss. Og jeg sjekket ikke da den artikkelen som jeg har.Jeg skal forresten snart skrive om Andebu også, har noe materiale fra HF fra Vestfold museet, er det det samme som du har, Solfrid?Og Iver, jeg skriver også om Jørstadmoen, finnes det russerbrakker igjen i det området, du sa Nordseter? Jeg vet om Stampesletta og Hovemoen, men der er det ikke noe igjen.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Brakkene på Nordseter var neppe russerbrakker. Nordseter var vel et slags komandosenter for hele den tyske virksomheten under siste halvpart av krigen (Kapitulasjonen 8/5-1945 fant sted på Lillehammer p.g.a. at topp-offiserene holdt til på Nordseter)Grunnen til at jeg responderte på temaet var at landskapet omkring minnet sterkt om Nordseter, og at jeg så det for sannsynlig at byggingen av brakkene kunne vært gjort av Jørstadmo-fanger.Jeg tror det fortsatt står noen brakker igjen på Nordseter fra krigens dager. Jeg har regelmessig vært på stedet siden 60-åra, og jeg husker godt at det tidligere nesten så ut som en brakkeby.Men nå har hytte/hotell-utbygginga tatt over i hele Nordseter-lia, fra bunnen på bakken, der komandosenteret lå, til tregrensa, ca. 1 km. høyere opp.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H THomassen

Det var følgende russiske fangeleire i Hedmark under krigen: - Løset i Åmot (mellom Deset og Løset på vestsiden av Rena elv),max.ca. 380 fanger. - Haslemoen i Våler, fra 1000 til 265 fanger. - Kirkenær, ca 400 fanger - Flisa, ca 350 fanger - Heradsbygda ved Elverum, max. 450 fanger - Martodden i Hamar, 125-40 fanger - Ringsaker, 40-50 fanger (april-mai 1945) - Brøttum, ca 30 fanger (april-mai 1945)Opplysningene er fra den norsk-russiske kommisjonen for registrering av russiske krigsfanger. (Jon Vegard Lunde 'Hjemmefronten på Hedmarken og i Østerdalen', bind III)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Stokke

Takk for liste, Egil. Faktisk så var det jeg som sendte den listen til Jon Vegard Lunde. Det som ikke er så lett, er at den oversikten er laget i 47. Det finnes også en oversikt fra 01.04.45 som er fra kommandanten i Stalag 303 og viser nesten alle leirer i Sør-Norge sør for Trøndelag. Se min hjemmeside www.krigsfanger.cjb.net Så ser du på fliken 'fangeleirer'.Det viktige med oversikten til den norsk-sovjetiske kommisjon er at den også viser tall fra andre perioder i krigen. Så finnes det også tall fra Haslemoen fra oktober 44-freden.Er du Egil noe kjent med stasjoner langs jernbanen i Hedmark eller mot Lillehammer området? Jeg har et fotografi som vi ikke er sikre på. Hvis du er interessert, så var det en debatt på forumet 'Stasjonen', der tror de at det kan være ved Haslemoen. Jeg begynner nå å lure på om dette også kan være i Hønefossområdet.LenkeTakk igjen, alle sammen. Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I heftet 'Ringerike', årgang 1994 (Hefte nr. 66) finner vi en artikkel om krigsfangeleiren på Vågård ved Hønefoss. Det regnes med at i underkant av 1.000 fanger var internert her det siste krigsåret. Disse russiske krigsfangene ble og brukt til arbeidet på Eggemoen flyplass, ikke så langt unna.Trolig har du lest artikkelen. Hvis ikke legger jeg ved et lenke, der du finner hvordan heftet kan bestilles.LenkeMvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg tror ikke bildene er fra Dovrebanen på strekningen Hamar-Lillehammer, selv om landskap kan ha endret seg på 60 år.Det er mer mulig bildene kan ha tilknytning til Vågård/Eggemoen og være fra Randsfjordbanen på strekningen Hønefoss-Randsfjord. Jeg reiste daglig med den banen for 50 år siden, og topografien ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig. I heftet Ringerike er også et bilde av fangeleiren, hvor topografien ligner den på bildet i innlegg (1).Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.