Gå til innhold
Arkivverket

[#28907] Valborg Cathrine Jacobsdtr født/døpt 20aug 1863 Torvestad, Karmøy (tvilling?)


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Fra to kilder har jeg fått oppgitt at 20. august 1863 ble Valborg Chathrine født. Som foreldre er angitt Jacob Olsen Ousnæs og Berthe Sophie Hansdtr.I avskriften står etter navnet 'Tvill' hvilket må bety at det her har vært en tvilling i tillegg.I bygdeboken for Torvestad, Karmøy på side 449 er familien omtalt, men det er da ikke angitt at det er noe tvilling (muligens dødfødt?)Har noen tilgjengelig kirkeboken og virkelig kan se hva som er fakta rundt denne innføringen?Ble foresten Valborg gift?Det er videre i bygdeboken angitt at Jakob hadde familienavn Olavson, Avskrift fra kirkeboken sier Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI som alltid bør sjekkes mot kildene har jeg funnet følgende barn av Jacob Olsen og Berthe Sophie Hansdatter, Torvestad: Ole Andreas, f. 5.3.1845, døpt 16.3.1845, Torvestad Marthe Sophie, f. 1.10.1847, døpt 10.10.1847, Torvestad Bolla Dorthea, f. 2.1.1852, døpt 11.1.1852, Torvestad Berthe Christine, døpt 7.1.1855, Torvestad (kun dåpsdato) Hans Johannes, f. 28.2.1858, døpt 14.3.1858, Torvestad Valborg Cathrine, f. 20.8.1863, døpt 6.9.1863, Torvestad Marthe Elisabeth, f. 14.2.1866, døpt 25.2.1866, TorvestadHer er familien i 1865, hvor datteren (Valborg) Cathrines alder oppgis til 3 år Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 ble Valborg Cathrine bare omtalt med navnet Cathrine. I 1900-tellingen for Skåre finner jeg en enke Kathrine Gautsen, f. 1864, Fæøen, Torvestad Lenke, men det er høyst usikkert om dette er den rette personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk for opplysningene. Etter bygdeboka for Torvestad så døde Valborg Katrine 28.07.1921 Jeg har ikke fått undersøkt mer om henne, men det er vel å anta at hun forble ugift.Det jeg var mest opptatt av her, var knyttet til notatet som står i disse avskriftene hvor det angis tvilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.