Gå til innhold
Arkivverket

[#28919] Goro Povelsdatter gift 09.02.1773 i Stokke. Hvor kom hun fra.


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

I tema Lenke lå dette som informasjon og spørsmål.Diskusjonen utviklet seg til å handle mye om Goro, men spørsmålet er ikke løst. Derfor prøver jeg igjen, nå med Goro som hovedtema.Jeg har nå sett på dåpen til alle Goro Povelsdatter og Hans Evensens 10 barn. Jeg finner ingen forbindelse til Goro blant de 24 faddere som nevnes i kirkeboka. Alle er naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være gården der Goros foreldre kom fra, Skrevet Skjerpe i 1801-folketelling.( Forrige tema)Her er navnlikheter med Povel og Sibille.LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant et ekteskap mellom en Povel Knudsen og Sibille Olsdatter i 1746, Nøtterøy. Her står nevnt noen andre stedsnavn. Mulige steder å lete?LenkeHar ikke heller funnet spor så langt i Bygdebøkene.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Heisan OveTok bare en kopi av det som står om Paul og Sybille på Skjerpe på Nøtterøy. Desverre står det ingen Goro Povelsdatteer her.Kilden er http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/ Paal Knutssøn 1746-84, egtet enken Sibille. Han var fra Daarsti (under Tokenes) og født 1727. Sibille døde 1784, Paal 1790. - Fem barn vokste op: 1. Jens Paalssøn, f. 1746, egtet 73 Anne Kristensdatter Søndre Gipø, f. 47; de flyttet omkring, var paa Skjerpe, Skjerve, Tømmerholt, bor 1790 paa Sand i Stokke (deres datter Kirsti, f. 1773, egtet 1800 i Sandefjord Kristen Rasmussøn, og fra dem stammer Sandefjords-familjen Christensen; se Sandeherred s. 496). 2. Berte Paalsdatter, f. 1748, egtet 70 Lars Olssøn fra Skaugen, bodde Skaugen, Bugaarden, Skjerpe; Lars døde 95 i Randers; Berte døde 1800 (barn: Ola Larssøn, f. 72, Søren, f. 76, Paal, f. 83, Sibille, f. 88, Anne Maria f. 91). 3. Ola Paalssøn, f. 1753, egtet 77 Helvig Kristoffersdatter Horperød; kjøpte 82 Grinda (u. Stangeby). 4. Knut, se nedenfor. 5. Markus, f. 1759, egtet 86 Barbra Eliasdatter Sevik; bodde paa Vestgaarden, Veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei og takk for svar.Som nevnt i mitt første innlegg her så ble spørsmålet om hvor Goro kom fra behandlet i et annet tema Lenke .Da fant jeg også 'passende' foreldre til Goro på Skjerpe, men Ketil Firing Hansen kunne opplyse at Goro er ikke døpt på Nøtterøy. Hun er konfirmert i Stokke 1767.Har vi med en glemsk prest på Nøtterøy å gjøre? Vi hadde jo noen av dem i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Guro konfirmeres i Stokke i 1767, 16 år gammel. Hun kan derfor antas å være født i perioden 1750-1752.Paul Knutsen Skjerpe døper Søren 18.01.1750, Marthe 03.12.1751 og Ole 29.07.1753. Teoretisk sett kan Guro ha blitt født innimellom her et sted, men det er nok svært lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skifter etter Paul Knutsen og hustruen (om de finnes) må kunne avgjøre akkurat dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Opholdskone Gurie Poulsdatter, Berg døde 82 år gammel 23.01.1832, og ble begravet 31.01. (Stokke kirkebok)Konfirmasjonen, folketellingen 1801 og alder ved død peker alle mot fødselsår ca. 1750-51.Jeg tror nok det er liten plass til Goro i barneflokken på Skjerpe. Det er nok tilfeldig at navnene passer så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Kommer Goro fra Buskerud? I 1801 var det 15 Goro/Gorro i Vestfold. I Buskerud var det 135.Goro dukker opp på gården Tuten-Borge i Stokke første gang ved konfirmasjon og senere ved vielsen.Hva mer peker mot Buskerud? Stokke bygdebok forteller følgende.Side 324: Kristen Hanssøn kjøpte 1751 andel i Tuten-Borge. Han var gift med Jøran Hågensdatter, søster av Tollef Hågensson, Anholt. Sønnen Hans Kristenssøn overtok gården.Side 372: Tolleiv Haakonssøn kom fra Numedal. Foreldrene hadde tidligere kjøpt seg jord på Søndre Holt.Side 468: Det var Haagen Erikssøn som kjøpte hele Søndre Holt.Haagen er bror til Amund Erikssøn på Bråvoll/Stålerød i Andebu som jeg hadde med i tema LenkeI Flesberg-boka Bustad og Ætt VII utg. 2004 side 139 og utover har jeg funnet noen svar til tema 20441. Åmund og Håkon er sønner av Erik Håkonson og Jårån Olsdotter på Gåsom.Derfor. Er Goro fra Buskerud? Nærmere bestemt fra Svene i Flesberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Flesberg ser ut til å være feil.Perm til perm søk i 5 av 7 Flesbergbøker gav ingen spor.Peter Slott har endel om Flesberg på Digitalpensjonatet, og arbeider med mer data fra kirkebøkene. Jeg rettet et spørsmål direkte til Peter. Han fant ingen Goro Povelsdatter.På FS IGI har jeg en Guri Paulsen født 11.des. 1747 Buskerud. Foreldre Paul Olsen og Inger Thorsen Olsen. Fødselsår er et par år for tidlig. Men hvor i Buskerud er denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

IGI oppgir barna Paul (1743), Christen (1745), Guri (1747), Ole (1750) og Jørgen (1753). Jørgen oppgis å være født i Eiker (dåpsdato stemmer i hvert fall): LenkeFinner ikke Jørgen eller Guri i dåpslistene for Eiker her i Digitalarkivet, så IGI-dataene stemmer neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

I bygdebøkene for Stokke (Lorens Berg) og Andebu (Arne Gallis) er det hevdet at den Hans Evensen som bodde på Berge i Kodal 1785-1795 og deretter på Deieborge i Skjee fra 1795, først var gift med Guro Paulsdatter Tutenborge. Dette er naturligvis feil, da Guro Paulsdatter var frisk og levende fremdeles i 1801.Feilen har vel oppstått idet Hans Evensen i skjøtet på Deieborge i 1795 kalles 'Bergie' (= Berge i Kodal). Lorens Berg har da gjort ham identisk med Hans Evensen fra Berg under Gryte, og siden har Arne Gallis ukritisk tatt denne opplysningen inn i Andebu bygdebok.Dette er litt på siden av den egentlige problemstillinga her, men verdt å være klar over likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

I 'Konfirmerte i Kongsberg 1766-1782' finner jeg lillesøsteren Polline/Pouline konfirmert 1771. Goroe må være konfirmert like før 1766 eller flyttet fra Kongsberg. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf06041766>LenkeFinnes det lister over konfirmerte i Kongsberg før 1766?Min Goro ble konfirmert i Arnadal kirke i Stokke 1767. Se innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Kongsberg Goroe sin mor, Anne Knutsdatter Hovde/Hovude, nevnes i skifter i 1788 og 1791. Hun er sansynligvis død etter dette, men det har jeg hittil ikke funnet i kirkeboka. Skifte etter henne finnes heller ikke i de søkbare skiftene i Kongsberg.Kongsberg Goroe sine søsken, som er nevnt i skiftet etter faren Lenke har jeg alle funnet døde i de søkbare skiftene i Kongsberg.Håpet nå er at Goroe kan plasseres i skiftet etter moren, om det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Anne Knutsdatter begraves 28.09.1793 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8573&idx_id=8573&uid=ny&idx_side=-367>Lenke som enke etter Lars Myhre.I de søkbare skiftene for Kongsberg er det etter denne dato kun en Anne Knutsdatter Lenke . Hun er enke etter Iens Iwersen Preus, har ikke funnet henne begravet, og ingen andre arvinger er nevnt. Hvor kan avsluttningen av dette skiftet være ført. Jeg kan heller ikke se noen Anne Knutsdatter i registeret i den neste skifteprotokollen, som er scanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.