Gå til innhold
Arkivverket

[#28921] Skifter i Kinn etter 1845


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har skiftematerialet fra Sunnfjord (med Kinn) til 1970. Vi har et gammelt manuelt register, og kan følgelig relativt kjapt se om det har vært holdt skifte eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det høres jo toppers ut. Kan du, når du er tilbake på jobb, sjekke om det finnes et skifte etter Morthen Olai Jørgenson fra Hatleseth som omkommer 24.05.1867. I kirkeboka står det at han ble borte på sjøen. Jeg regner med at dette er en av mine 'slektninger' og han skal da være sønn av Jørgen Johannes Mortenson og Oline Olsdatter.Jørgens kone Oline død i 1857 og han gifter seg om med Anna Andersdatter i 1859. De får en sønn i 1871 som også får navnet Morthen Olai. Så jeg regner jo med at dette er fordi den første sønnen omkom at han ble kalt opp.Men det hadde vært fint om jeg fikk en bekreftelse.Jeg lurer også på om det finnes et skifte etter Lars Simonsson som jeg har registrert som død 27.12.1882 i Florø (Mulig jeg har skrevet feil for Førde)Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke registrert skifter etter Morthen Olai Jørgensen Hatleseth i 1867. Dødsmeldingen sier 'Forældrene leve' - og dermed tok de automatisk over det avdøde måtte ha etterlatt seg etter at gjelden var betalt.Det er heller ikke registrert skifte etter Lars Simonsen i 1882. Her finner jeg heller ikke dødsmelding.(I 1883 erdet skifte etter Lars Larsen Løkebø og hustru Inger Jørgensdtr., om det kunne ha interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk Yngve. Jeg går vel ut i fra at det er 'min' Morthen Olai som døde i 1867, ettersom gårdsnavnet stemmer og også alderen. Og at faren kaldte sin eneste sønn som ble født etter 1867 med samme navn. Det skulle vel være indikasjoner godt nok.Og ja, jeg er interessert i hva som kan stå i skiftet etter Inger Jørgensdatter og Lars Larsen. Men er litt overrasket over at det er så sent som i 1883. I alle fall hvis det er 'min' Inger. For hun døde i 1864 og Lars i 1881. Og jeg har heller ikke registrert barn på dette ekteparet, men Inger var tidligere gift med Morten Simonson. Så nå blir det jo spennende å se om det jeg har funnet er riktig. Så vidt jeg vet hadde Morten og Inger fire barn. Simon, Jørgen, Gjertrud og Søren.Lars Simonsen er for meg en gåte. Men kanskje det kan være et skifte etter hans far/mor, Simon Martinson(Mortenson) og Nelle Olsdatter. Simon døde 06.02.1903 og Nelle 05.02.1897.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Nelle Olsdatter døde i 1897 registrerte lensmannen bare 'Intet efterladt', da Simon M. døde i 1903 skriver han '6 myndige arvinger hvoraf 3 i Amerika. Intet efterladt.'Skiftet etter Lars Larsen Løkebø og Inger Jørgensdatter forteller om mange arvinger, først hans brordøtre Anne Eriksdatter, gift med Lars Sørensen Løkebø, Berte Eriksdatter Aa, Hyen, enke, Elisabet E., gift med Nils Rasmussen Løkebø etc.På Inger Jørgensdatters side var arvingene sønnen Simon Mortensen Løkebø, Jørgen M., Hatlesæt, Gjertrud M., gift med Ole Karstensen Solem, dessuten barnebarn Bendik Sørensen Solem, 17, Johannes, Anders, Morten, 10 år, Nelle Marie Sørensdatter, Bolette S., 14 år, og Lovise, 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Når det gjelder barna etter Nelle og Simon så er dette en fin bekreftelse. Og det ser jo da heller ikke ut til at Inger og Lars har egne barn. Og slik jeg tolker skiftet og arvingene etter Inger så må sønnen Søren være død, i og med at hans part går til barna hans. Søren døde 22.04.1880.Ett barnebarn mangler og to er kommet til, da er det tilbake til kirkebøkene. Jeg takker så mye for hjelpen igjen.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.