Gå til innhold
Arkivverket

[#28927] Skifte etter Ole Olsen Kjøkkelvik , Nordhordland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Ole Olsen Kjøkkelvik/Melen Lenke Kan jeg få opplyst hvem som er nevnt i skiftet etter ham. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 19. november 1779 og nevner enken Anne Hansdatter og barna Ole Olsen Kraagaasvaag, Dorthe O., gift med Johannes Olsen Kraagaasvaag, Anne O., gift med Jacob Andersen Follese, Rakel O., gift med Peder Andersen Kraagaas, Kari O., gift med Ole Michelsen Kraagaas, og Janneke O., 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ole Olsen som her døyr på Kjøkkelvik, er den same som var gift med Kari Tønnesdotter i Krokås. Alle dei nemnde borna er av fyrste ekteskap. Då han døydde hadde han berre vore gift med Anne Hansdotter frå Damsgård nokre månader. Berre til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for orienteringen Bjørn, og fortsatt god påske.Det var et forsøk på å finne foreldrene til Anne Marie Olsdtter som giftet seg i 1795 med Carl Henrichsen.Jeg har gjennom sjekking av faddere ved barnedåpene kommet fram til at hun hadde minst to sikre søsken, Ingeborg Olsdatter og Cecilie Olsdatter.Trolig også en bror Mons Olsen, Haukeland og at faren muligens var en Ole Monsen.Alle disse går igjen flere ganger i fadderlisteneHar du noen oversikt over dette ekteparet?Lenke Vilke barn hadde de, hvor kom de fra og når døde de? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei der har vi vel leita etter før? Ole Monsen og Marte Andersdotter har berre eit barn i Askøy, Ingeborg fødd 1760 og døypt frå Øjorden (Erdal). Dei ser ut til å vera tilfluttarar som er der nokre år og så dreg bort, men truleg ikkje langt. Eg finn ikkje at dei har born i Fana og Årstad, men dei kan jo t.d. vera å finne i Hamre eller Manger. Ha god påske du òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jo, ganske riktig.Vi har vel begge lett både høyt og lavt etter hennes opphav.Det er forresten en Ole Monsen som dør 60 år gammel i 1791 i Skålevik.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=1172&merk=1172#ovre>Lenke Kan det være samme mann? Forøvrig ser jeg at et par med samme navn fikk en datter Anne Kierstine i bergen i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.