Gå til innhold
Arkivverket

[#28929] Randine Paulsen g.25.10.1826 Christiania m/Andreas Olsen Fossum f.1798, i Aker


Gjest Ingvard Skarvatun
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvard Skarvatun

Har noen opplysninger om hvem denne Randine Paulsen var? Hun døde før 1865 ifølge FT1865 da mannen er nevnt enkemann. Han var skomakermester på Grønland, Oslo, men finnes FT1865 som tvangslem på Arbeidsanstalten i Storgaden, Oslo. De hadde ihvertfall to barn Birgitte Marie 1826 og Augusta Wilhelmine 17.7.1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved vielsen 25.10.1826 i vor Frelsers Kirke, Christiania opplyses at begge er født ”her i Staden”, han borger og skomakermester, hun ”Jomfrue”. Hans alder oppgitt til 25, hennes 27. Fedre Ole Andersen og Paul Paulsen (Oslo Domkirke Mini 10 p.886-887 no.88).Andreas Olsen er sønn av daværende ”Sergeant Ole Andersen Fossum” som ble viet med Berte Maria Jansdatter i Slotsmenigheten 22.04.1794. Familien bodde i Christiania (Møllergaden). Andreas døpes 07.10.1801 (Garnisonsmenigheten Mini 3 f.130b).Randine er døpt Randi, datter av kanthugger Povel Povelsen og Barbra Hansdatter. Dåp i Slotsmenigheten 26.04.1799 (Garnisonsmenigheten Mini 3 f.118a). De bodde på Grønland i Aker så opplysningen ved vielsen er feilaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Beklager Geir at jeg har ledet oss inn på feil spor ved å oppgi vielsen 25.10.1826 for min Andreas Olsen Fossum. Dette må vere et annet ektepar, der han er 1 år ved FT1801 og sønn av Ole Olsen tømmermand 40 år og Helene Glørsdtr 39 år i Storgaden, Vaterland Torv. Begge ekteparene har barna Andreas og Anne, dette har forvirret meg. Etter dette vet jeg ikke hvem Andreas Fossum f.1798 ble gift med og når. Men han hadde døtrene Birgitte Marie f.1826 og Augusta Wilhelmine f.17.7.1832 døpt 21.10.1832 i Vestre Aker.God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Andreas Olsen Fossum som ektet Randi(ne) Paulsen (Povelsdatter) i vor Frelsers 25.10.1826, har de foreldre som jeg har oppgitt. Jeg har ikke sett på deres barn. Dette er sikkert, han står ved vielsen som sønn 'Sergeant Ole Andersen Fossum' som er identisk med 'Corporal Ole Andersen Fossum' som ektet Berte Maria Jansdatter. (De hadde også en annen sønn Andreas som døde like før 'min' Andreas).Den Andreas Olsen du nå henviser til, sønn til tømmermann Ole Olsen og Hellene Kistine Glørsdatter, disse ble viet i Slotmenigheten 18.11.1791.Augusta Wilhelmine som er født og døpt på dato'er du har oppgitt i Aker kirke, er datter av skomaker Andreas Olsen Fossum og Randine Poulsen fra Grønland. Det skulle ikke være tvil om at hennes besteforeldre på farssiden er Ole Andersen Fossum og Berte Maria Jansdatter.Faren er altså ikke født ved folketellingen 01.02.1801, noe som også passer ved oppgitt alder ved vielsen.Jeg ser ikke helt poenget ditt dersom f.eks. Augusta Wilhelmine er 'din' person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare for ordens skyld, den Andreas Fossum du finner i folketellingen pr. 01.02.1801 som sønn av Ole Andersen Fossum (døpt 14.07.1797), dør like etter folketellingen og begraves 08.09.1801. Neste sønn Andreas, som jeg refererer til ved vielsen med Randi(ne), er døpt 07.10.1801 og vel ganske sikkert oppkalt etter sin avdøde bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.