Gå til innhold
Arkivverket

[#28935] Ole Larsen f 1804 i Ringsaker


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Jeg søker opplysninger om Ole Larsen f 1804 i Ringsaker. Han ble gift med Kirsten Jørgensdatter f 1798 i Fåberg.Ole ble skredder. De flyttet senere til Sparbu i Nordtrøndelag. De fikk to barn : John Olaus f. 1836 og Johan Petter f 1840. Den siste ble furer i infateriet. Håper noen kan ha opplysninger om denne familien. hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørn Eide

Hei! Jeg prøver på nytt. Sden sist har jeg funnet ut at Ole Larsen og Kirsti Jørgensdatter ble viet 5.november 1824 i Fåberg. Kirsti kom fra en plass som het skaarset. Håper dette kan sette noen på sporet om opphavet til Ole larsen Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Som før nevnt, det er flere Ole Larsen f. i Ringsaker 1802-3-4. Hvis farens patronymikon ikke står ved eksteskapet er det vanskelig.Stod det virkelig bare Ole Larsen, Ringsaker ? og ikke farens navn Lars .....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! takk for svar. Fant vielsen i familie search. Har desverre ikke tilgang til kirkebok over viede i dette tidsrommet for Fåberg. er det noen som kan hjelpe? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Har sett i den søkbare kirkeboka for fåberg.for vielsen mellom Ole Larsen og Kirstie Jørgensdatter 5.11 1824. Der står ikke brudgommens far nevnt, men det står at han er 20 år og kommer fra Sæther nordre af Ringsager. Bruden heter Kirstie jørgensdatter 25 år og har bosted Lysgaard. Forlovere John Jenssen Skaarset, og Ole Jensen Lysgaard. Kanskje disse opplysningene kan hjelpe for å finne ut mere om Ole Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fedrenes navn kom normalt med i kirkebøkene ved innføringen av fortrykkskjeamaet av 1820. Vielsen i 1824 (i L:H:K - Lillehammer kirke?) er oppført i en kirkebok som starter i 1818. Dermed er nok skjemaet fra 1812 benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg ser dere mener han kom fra Ringsaker, men i FS er det to stk født i 1804 fra Nes på Hedmarken. Så vidt jeg vet er det bare en steinkast fra hverandre. (selv om jeg ikke er Hamarsing, men innflytter) Er det en mulighet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sender de for orden skyld: OLE LARSEN Birth: Christening: 30 SEP 1804 Nes, Hedmark,Father: LARS THORDSEN Mother: MARTHE OLSDR OLE LARSEN Christening: 02 APR 1804 Nes, Hedmark,Father: LARS LARSEN Mother: MAERITH OLSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bjørn, det hjalp, nå kunne jeg skille dem fra hverandre. Ole Larsen dpt. 25/3-1804 Sæthereie nordre, Ringsaker. Foreldre:Lars Olsen og Ingebor Filopsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Takk for hjelpa. Til innlegg nr.9 Det står L:H:K,så det er nok Lillehammer kirke. Til innlegg nr. 10 og 11. Ved vielsen står det at han er fra Sæther nordre a Ringerige. I folketellinga for Sparbu i 1865 er det oppgitt at han kommer fra Ringerike prestegjeld. Men han kan godt komme fra Nes. Hadde i tilfelle vært ok å få hvite hem av disse to det i tilfelle er? Forresten, har du slektninger her på Bruhagen. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Bjørn:Ja jeg har en onkel der, uten å gå nærmere inn på det her. Du kan jo kanskje hilse han?Min mailadr er lowangen@online.noMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHans Myhre har sikkert rett, og når vi ser på FT 1801 på nevnte gård er hun nevnt som 'deres børn' på 16 år, men det som kanskje er mulig er at også faren til Ole, Lars Olsen er nevnt, men da som 'tjenestefolk' !?!? LenkeEr dette den 'riktige' Lars, har de sikkert vært en tur i høyet på låven.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg blir litt forvirret av foregående innlegg. Lars Olsen på Sæther er 23 år og gift. Kona er ikke ført opp sammen med ham.På Svartungstad finner vi Ingebor Philepsdtr, 34 år, i første ekteskap, med datteren Marthe Larsdatterpå 4. Ingebors mann er ikke ført opp sammen med dem.Det er svært sannsynlig at Lars Olsen på Sæther er gift med Ingebor Philepsdtr på Svartungstad, og at de er identiske med foreldrene til Ole Larsen, f. 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

En tur i høyet...vel, hadde Ole dpt.25/3-1801 vært uekte så hadde jeg skrevet det.Her er en oppklaring og bland ikke folketellingene her. Philipsdatter og Filopsdatter står om hverandre. Lars Olsen og Ingebor Philiåsdatter gift 12/7-1797. begge boende på Øvre Kios i Ringsaker. Så til barna: Eli dpt. 29/11-1795 Herbergseie, UEKTE, død 14/1 1796 8 uker gml. på Herbegseie, Marte dpt.29/10-1797 Nordre Sætereie, Elie dpt. 8/3-1801 Svartungstad, Ole nevnt før, Anne dpt. 5/10-1806 Nordre Sætereie, Berte f.21/6, dpt.24/6-1810 Nordre Sætereie på Ring i Ringsaker. Er noe uklart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Uklart?Ja jeg har falt av lasset for lenge siden, men tror ikke det gjør noe.Bare du har oversikten Bjørn Eide, er alt velMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bjørn, ved ekteskapet i Fåberg står det klart og tydeling at Ole Larsen kom fra Nordre Sæter i Ringsaker så opplysingen i folketellingen om Ringerike kan du bare glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Tusen takk Hans for oppklarende opplysninger.Dette var til stor hjelp! Har du flere opplysninger om foreldrene/opphavet til Ole Larsen er jeg interessert. Vet du om det finnes bygdabok for området? Når det gjelder mitt innlegg nr. 13 angående ringerike er dette tull, det er jeg som har skrevet feil! Vil også takke dere andre for opplysninger / innlegg. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Hans. Det er ok. Jeg er takknemlig for opplysningene som jeg allerede har fått! Vet du om det er noen bygdabøker for området? og i hvilket bind? Jeg kan jo i tilfelle fjernlåne den på biblioteket. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.