Gå til innhold
Arkivverket

[#28946] Hvem var foreldre til Bothild Jonsdatter g.m Frantz Jonsen Hornes, Skjeberg?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Frantz Jonsen Hornes f.1510 Hornes, Skjeberg d. 1592, (Kaptein i hæren) var gift med Bothild/Bodil Jonsdatter d. før 1592.De hadde barna:1.) Gulbrand f.ca 1550 d. etter 1620 var gift med Marit Haakonsdatter f. ?? Skjeberg (Mangler også foreldre på henne)Gulbrand var eier av en rekke eiendommer. Bl.a Kaare - Hornes i Skjeberg,(arv etter faren) Deler av Elton i Nannestad og i Rive i Aremark.Av broren Christopher arvet han også deler av gårdene Nordby i Nes og Løken i Veldre.2.)Christopher. (Døde uten livsarvinger) Arvet v/skifte etter foreldrene 1 1/2 skippund korn i Huseby i Råde.3.)Siri gift med Jørgen Andersen Rekustad, Tune i Østfold. (Deres sønn Anders satt senere på Skråtorp)4.)Maritte gift med Oluf Thomesen (Hornes, Skjeberg)5.)JonDa Frants og Bothild/Bodil døde, eide de panter i 17 gårder i 10 forskjellige bygder. Er det noen som sitter med oversikt over hvilke gårder i hvilke bygder det her er snakk om?Takknemlig for all hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Prøver meg igjen om noen vet hvem Bothild Jonsdatters foreldre var, og hvilke parter i 17 gårder i 10 forskjellige bygder det dreier seg om.(Frantz Jonsen, Hornes forfedre har jeg)Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ifølge tidsskriftet Magnus 2001 som utgis av Skjeberg Historielag, oppgis det at to av gårdene det gjelder var Hornes hovedgård(Nedre Hornes) og Kåre-Hornes. Begge i Skjeberg. Ellers nevnes 15 andre gårder over Østlandet i skiftet etter Frantz. I dette tidsskriftet nevnes ikke hvilke gårder dette var eller hvor på Østlandet de lå.I Magnus 1998 finnes også en artikkel om Frantz Jonsen, men heller ikke her finnes mer som kan gi deg svar på dine spørsmål. Imidlertid står det der nevnt at foruten de to nevnte gårder, fantes 17 andre gårder i skiftet. Hva dette skyldes vet jeg ikke.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Magne :)Takk for at du forsøkte å kikke etter for meg.Da hadde han ihvertfall Hornes hovedgård (Nedre Hornes) - Kaare Hornes, Skjeberg som sønnen Gulbrand senere arver. Gulbrand hadde også deler av Elton I Nannestad, og Rive i Aremark.Så har han også hatt 1 1/2 skippund korn i Huseby i Råde som sønnen Christoffer arvet v/skiftet etter foreldrene. Christoffer hadde også deler av Nordby i Nes, og Løken i Veldre.Datteren Siri Frantsdatters mann Jørgen Rekustad, Tune hadde iflg. jordeboken 1616-1617 bygsel over en av Huseby gårdene, og han makeskiftet 1 1/2 skippund i Huseby mot 3 huder i Skråtorp.Jeg har lurt lenge på hvilke gårder det kan være snakk om. Nå er jo en del gårder nevnt her, men det kunne vært fint å få full klarhet i det.Likeledes når det gjelder Bodils foreldre.Som sagt har jeg Frants forfedre. (På herresiden vel og merke).Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest kjersti  aamodt

Hei RigmorJeg har også lurt på hvor Bothild Jonsdatter kom fra, kanskje fra Romeriket? Elton i Nannestad var en stor gård før adelsgods, men dondegods fra 1616 på 80 lpd.En som kanskje er faren til bruker Hans Amundsen som er 70 år, tidligrere bruker av Mo i Gjerdrum, men på Elton i 1664 .Kan ha vært nevnte neste avsnitt.Amund Rogstad bruker 1602-28 i Gjrerdrum står følende i bygdeboka g.nr.4 s.57 1611 bøtte 6 dlr. for å ha rømt fra militærleieren ved Svinesund.Det står i Nannestad bygdebok av Birger kirkeby at en Frans Knutsen fra Elton ikke var i bygda 1664-66 senere på gården Hegli Nannestad.Videre husker jeg at det også står noe at Amund Hansen hadde fått beskjed om å gravlegge de døde av en fra Hornes ved militærtjeneste.Birger kirkeby har også satt opp en slektstavle over slekten Hornes i Nannestad bygdebok nr.4 s.237.Hvis en leser om Kalipsgodset med hovedsete på Thorsnes i Borge, så var det familiebånd til store områder utenfor Skjeberg.hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Kjersti :)Fint med innspill fra deg.Det hadde vært så fint å vite hvem som var Bodils foreldre, men jeg har ikke funnet ut av det enda.Har du notert ned slektstavlen over slekten Hornes fra Nannestad Bygdebok nr.4?I så tilfelle hadde det vært fint om du kunne gjengi den her.Du nevner Hans Amundsen/Amund Rogstad. Jeg regner med at det er p.g.a. deres tilknytning til Elton, eller? Det ble litt uklart for meg.Sæbjørn Dagsson, rådmann i Oslo mellom 1393 og 1408, lagmann i Oslo mellom 1412 og 1423. Han eide mange gårder på Romerike, og en del av Elton i Nannestad iflg. R.B. s. 219.Han nevnes flere ganger i D.N.I innlegg 29115, står det også mye om Hornes, og diverse steder knyttet opp mot slekten. (Romerike, Skjeberg, Sverige)Skulle du komme over noe spennende, håper jeg at du vil informere.Jeg vet at Tore Vigerust kommer med en artikkel om Kalips nå i neste nummer av NST. Det skal bli spennende.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Er det noen spesielle grunn til at dere ikke har undersøkt hva som er skrevet i NST om denne relativt kjente adelige slekten?Et enkelt søk i navneregisteret for de første 36 bind (et uvurdelig register i norsk sammenheng), gir følgende treff:Hornes Anders Frantzen 4: 274, 365 Hornes Anne Dor., g.m. Beck 4: 361 flg., 364, 366 Hornes Bodil Gulbrandsd. 4: 365 Hornes Elisabeth Haraldsd. 4: 366 Hornes Frantz 4: 356 Hornes Frantz Frantzen, kontrafeier 4: 272 flg Hornes Frantz Jonss., oberstl. 4: 195, 197, 199, 264 flg., 367 Hornes Frantz Jonss., Off. 4: 268 flg., 365 Hornes Frantz, kaptein 15: 167 Hornes Gislerus 4: 362, 366 Hornes Gulbrand Frantzen 4: 266, 365 Hornes Harald Frantzen 4: 275, 356, 364, 367 Hornes Johanne 4: 367 Hornes Karen Frantzd. 4: 351 flg., 364 Hornes Maritte 15: 263 Hornes Rasmus Frantzen 4: 352 Hornes Sara Haraldsd. 4: 357, 367 Hornes Torer 33: 83 Hornes ætten 4: 270f., 5: 71 flgDermed synes det svært tydelig at bind 4 må konfereres. Skal se at alt som spørres om faktisk har stått på trykk i over 60 år og at denne formen for internettdebatt best egner seg til gjettverk om man ikke inkluderer tidligere trykte arbeid ; )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Are :)Nei, det er ingen spesiell grunn til at jeg ikke har gått gjennom NST bnd.4. Men, er det slik at det der fortelles hvem som er Bodils foreldre, må jeg selvfølgelig også prøve å skaffe meg det.Jeg har gjennomgått diverse kopier fra Krosby arkivet, Skyldfolk gjennom tre århundrer om slekter fra Degernes v/ Anna Sønstegaard, Slektsrøtter v/ Ottar Stordahl, Slekta vår v/ Rupert A. Kleiven, Hornes-ætten fra Skjeberg v/ P.R. Sollied s. 262 - 276, Jørgen Gløersens håndskrevne kommentarer (kopi) til Sollieds artikkel etc.De fleste personene du nevner er også nevnt her, men INGEN nevner Bodils foreldre ved navn.Derfor tillot jeg meg også å stille spørsmålet her på Digitalarkivet: ' Hvem var foreldre til Bothild Jonsdatter g.m. Frantz Jonsen Hornes, Skjeberg?'Kanskje det kunne sitte noen som hadde flere opplysninger enn hva jeg hadde gjennomgått, uten å finne noe. Jeg kan ikke se at jeg med mitt spørsmål, og undersøkelser gjort på forhånd, har gjort noen feil ved å spørre andre om eventuell hjelp. Jeg regner det som 100% sikkert, at du Are, er helt inneforstått med at Hornes-ætten ikke bare dreier seg om Skjeberg. Det kommer i tillegg tidligere trykte arbeid, fra bl.a Romerike som også må sjekkes opp. Jeg kan love deg at jeg ikke har vært arbeidsledig. Jeg har hatt, og har fortsatt masse jeg skal gå igjennom.Grunnen til at jeg i innlegg 6 spør om slektstavlen, var for å kunne sammenligne med hva jeg selv har.Føler meg faktisk litt fornærmet over din uttallelse om at:`denne formen for internettdebatt best egner seg til gjettverk om man ikke inkluderer tidligere trykte arbeid´.Men, uansett: Takk for informasjonen!Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Rigmor!For å ta det siste først: Jeg synes slett ikke du skal føle deg (litt) fornærmet over min spissformulerte setning om gjettverk. Jeg satte, som du ser, en 'smiley' etter for å markere en ertende undertone.Formuleringen gjorde jeg med hensikt for å fokusere på at det alltid kan lønne seg å undersøke hva som tidligere er publisert. Slik slipper man å finneopp kruttet på nytt hver gang.Og nettopp dette egner internettdiskusjoner seg meget vel til, nemlig å informere om tidligere utgitt litteratur. : )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Den er grei den Are :)Jeg har alltid tatt imot alle råd og vink med stor takknemlighet, og også gått til anskaffelse av diverse anbefalt litteratur.Som ufør med uføretrygd, er det mye som stopper opp av seg selv, og det kan være godt å spørre andre.Det var vel heller følelsen jeg satt igjen med om at jeg stilte spørsmål, uten å ha undersøkt noe på forhånd selv.Men, som du sikkert forstår, så hadde jeg lest en masse om slekten før spørsmålet om Bodils foreldre ble stilt.Bodil er nemlig født uten foreldre! (Vel å merke der jeg har sjekket da.) Så får vi se etter hvert da, om de dukker opp der du sier de er.Må bare få tak i bind 4 først.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Rigmor !Jeg har ikke svar på temaets spørsmål,men kanskje du kan hjelpe meg ang.Ole (Oluf) Gløersen om han var inngiftet i Hornes-ætten?Frantz Jonsen og Bothilds sitt barnebarn, Frantz Jonsen Hornes 1595-1668 gift med Ingeborg Haraldsdatter.De hadde bla.datteren Karen Frantzdatter 1667-1758 ,gift 2 gang med Mogens Svendsen Dringelberg (hun var enke etter Ole Nielsen Barlind).De bodde på Årnes i Øymark.I anledning skifte etter Mogens Svendsen mottar Karen et brev fra Sagbrukseier O. Gløersen, som var verge for henne ved dette skiftes behandling.'Høystærede Kiere Svogerske' begynner brevet med,og han lover henne å komme i anledning av det forestående skifte 26 juni. - Frid.hald d 13 Junj 1727.( P.S Min Hustru sender 1/2 dusin lemoner,som Jeg vil bede iche maa blifue forsmaad. Adieu.)Om Ole(Oluf) Gløersen var hennes svoger i ordets rette forstand ?(tvilsomt),men kan det være en familie forbindelse her?(Ole Gløersen sønn av lensmann Gløer Jonsen Rønneld f.ca 1640 som var sønn av lensmann Jon Halvardsen Rønneld,Skjeberg)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Rita :)Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg her. Jeg har kikket gjennom noen papirer uten å finne noen forbindelse.Jeg har hatt skikkelig problemer med dataen min, og kun den ene sikkerhetskopien min viste seg å fungere da jeg fikk systemet igang igjen. Over 9000 navn borte!!! Blandt annet alt jeg har arbeidet med i det siste angående Hornes, Hvam, Holter, Skjørtorp, Elingård, Skalle, Munch etc. etc.Sitter igjen med 7000 navn, og må begynne helt forfra igjen. Slik jeg føler det nå, vet jeg ikke om jeg har ork til å begynne på nytt igjen.Kan ihvertfall tilføye at Frantz Jonsen Hornes var gift 2 ganger. Hans første hustru var Birgitte Knudsdatter f. 11. oktober 1615 i Haderslev. Hun ble gift i Haderslev med - dengang kaptein - Frantz Jonsen 30.juli 1639.Hun døde på Hornes mellom 17 og 29. januar 1650. Vet ikke hva du har av opplysninger om Ingeborg, fra 2 e.skap, men det står litt om henne her også.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Ja, ja, jeg blir ikke noe klokere jeg.Nå har jeg mottat fra NST kopiene jeg spurte om fra bind 4 om Hornes, og har fått tilsendt kopi av Hornes-ætten fra Skjeberg v/ P.R. Sollied s. 262 - 276, som jeg i innelgg 8 nevner at jeg hadde fra før av og har gjennomgått, så nå har jeg dobbelt opp. (Visste ikke at denne artikkelen var fra NST 4)Her står det ikke et PIP om hvem som er Bodils foreldre.Bnd 5: 71 flg. Ingen opplysninger om hvem som er Bodils foreldre.Bnd. 4: s. 352 flg. fikk jeg ikke tilsendt, (sa jeg var intr. i det som sto om Hornes) men jeg vet ikke om det har noen hensikt å bestille det, om ikke Bodils foreldre finnes der heller.Så derfor Are spør jeg med frimodighet en gang til: Hvem var foreldre til Bothild Jonsdatter g.m Frantz Jonsen Hornes, Skjeberg? *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Men du har jo blitt klokere : )Nå vet du jo at artikkelen du hadde var fra bind 4 og kan sjekke dette stykke litteratur av på listen over gjøremål på vei mot å bli bevisst på den problemstillingen du har deg fore.Står det forøvrig ingenting i denne artikkelen om hvilket jordgods som fantes? Altså hva er kilden til opplysningen om de 17 forskjellige gårdene?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Nix Tom Trix :)Ikke klokere, men 60 kr. fattigere.Eiendommene har jeg med tiden fått ganske grei oversikt over, men tips om hvor jeg kunne finne Bodils foreldre var tydeligvis et skudd i blinde.Du får si ifra om du trenger kopi av artikkelen, så skal jeg sende deg det :)Så jeg spør igjen: Er det noen som vet hvem som var foreldre til Bothild Jonsdatter g.m Frantz Jonsen Hornes, Skjeberg?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dere må ikke blande sammen Frans Jonsson Hornes, død før 1592, og den senere kaptein FJH, hvis hustru, Birgitte Knudsdatter, døde 1650. Om henne, seJørgen Lauritzsøn: Lijg-Seremon udi Hofvit Kircke 29 jan 1650 ofver Birg. Knudsd., Frantz Jonsøn Hornes, Capt under det Aggershusische Regimente, hans Hustrue, aff Phil. 1.23. København 1651. (Med personalia og dikt av Mich. Laur. Hammer).Finnes i UB. (Jf. Biblioteca Danica 3 sp. 1188.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Nei, jeg tror ikke jeg blander sammen Frantsene her.Det ble skiftet etter Frants og Bodil Jonsdatter 8.mai 1592.Den andre Frants Jonsen Hornes blir født omkr. 1595, og var 1g.g.m Birgitte Knudsdtr. f.11.okt. 1615 Haderslev. Gift 2 g. med datteren til rådmannen i Fredrikstad Ingeborg Haraldsdatter.Det er Bodil Jonsdatters (som det skiftes etter 8. mai 1592) foreldre jeg lurer på hvem er.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rita Hole

Hei Rigmor.(12)Ser at jeg ikke har gitt tilbakemelding på hva jeg har om Frants Jonsen jr.sin 2.kone, Ingeborg Haraldsdatter.Hennes morfar skal være Michel Nielsen fogd til Bragernes 1586 og Lier 1597 - 1616. Han bodde på gården Huseby. Jeg har ikke navnet på hennes mor,men hun skal være søster til Hr. Niels Michelsen Spr.i Tune, død 1646 og Lauritz Michelsen fogd i Hedemark og Østerdal 1615 - 19 i Hadeland og Valdres 1629 - 30, gift med Anna Johansdtr.Da har Ingeborg disse søskenbarn :Hr. Michel Nielsen,Tune 1628 - 1672, Spr.i Eidanger. - Hr. Jørgen Lauritzen Spr.i Skjeberg. - Hr. Thomas Lauritzen Spr.i Tune. - Hr. Johan Lauritzen Spr. i Eidanger. ( Kilder : NST XV hefte 2, NST IV s. 193 - 198 )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.