Gå til innhold
Arkivverket

[#28951] Rønnaug Johansdatter 'Brennjord 'f.1749 på Nørdre Brennjord, Lesja.


Gjest Oddrun Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Ronessen

Kjenner noen til hvem som var foreldre til Rønnaug Johansdatter 'Brennjord' f. 1749, fra Lesja. Hun var gift med Wilhelm Olssøn Norderhus Schjelderup. Leter også etter foreldre til Ragnhild Eriksdatter Amundgård f.1791 på Lesja. Hun var gift med Ole Wilhelmsen Schjelderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har notert: Ragnhild Eriksdatters foreldre: Sigrid Johannesdatter 1750 - 1831, født på Li, Dovre og Erik Engebretsen, 1749 - 1834, Ommundgård/Amundgård Lesja.Ragnhild fikk en datter etter at mannen hadde forlatt familien og hun ble kalt Sigrid. Tror hun var i Nord-Norge en tid og jeg har lurt på om hun ble gift og fikk etterkommere der. Jeg har også Rønnaugs foreldre, men ikke tilgjengelig akkurat nå. Jeg har ikke sjekket kirkebøker for Ragnhilds foreldre. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Wilhelm Olsøn Schelderup, født 1.april 1746 - gift 1776 med sin tremenning Rønnaug Johannesdtr Brennjord, Lesja, født 20. feb. 1749 - 1809. De måtte løse kongebrev for å kunne gifte seg. Olaus Smidt som har skrevet om 'Darre-Schelderup-Kaarbø' setter forbindelsen mellom disse to slik opp: Iver Jonsson Hoset g m Kari Knutsdtr Flitti ---- Rønnaug Ivarsdtr Hoset g m Johannes Sigurdsson Brennjord ---- Rønnaug Johannesdtr Brennjord.Christoffer Christoffersen Norderhus g m Jøda/Gyda Knutsdtr Flitti --- Guri Christoffersdtr Norderhus g m Ole Mentzøn Schelderup --- Wilhelm Olsøn Schelderup som er gift med Rønnaug Johannesdtre over. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Tusen takk til deg Inger, for flotte opplysninger. At Ragnhild ble forlatt av mannen sin var helt nytt, likeså at hun hadde datteren Sigrid. Det er jo ikke usannsynlig at hun flytter nordover, siden sønnen Erik bosatte seg i Nordland. Vet du hvor jeg kan få tak i flere opplysninger om dem? Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan dette være Ragnhilds datter Sigrid og i tilfelle ja, hvem er Sigrids far? Folketelling for Vågan, Lofoten 1865: LenkeOluf Wilhelmsen Schelderup f 26. jan 1777, g 5.søndag etter trefoldighet 1810 med Ragnhild. 'Allerede ved skjøte av 27. mars, tinglest 16. juni 1827 selger han sin gård, Søndre Kaarbø, til lensmann Thomas Jørstad for 1400 speciedaler plus føderåd.Føderådet tinglest 15. aug 1828. Ragnhild fikk '3 Maal heraf nærmest ved Føderaadshusene foruden Hustomten..som skal tilhøre hans Kone, Ragnhild Erichsdatter hendes Levetid' Etter denne tid forsvant Oluf, ingen vet noe mer om ham.Eller finnes det likevel noen som vet?Grunnen til forsvinningen: 'Forholdet mellom ektefellene utviklet seg ikke godt' og 'med sine artistiske anlegg og interesser har han (Oluf) neppe vært noen praktisk mann' Sitatene er fra Olaus Smidts bok. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Oddrun. Det er en hel bok om Kaarbøene i Harstad, deres aner og etterkommere. Jeg har ikke tittelen i hodet, men den er skrevet av Olaus Schmidt som visstnok fikk i oppdrag å lage denne boken for familien.Der er det mange bilder av Nord-Norge grenen. Du bestiller den på biblioteket.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ragnhild bodde først på Røkenes hos sin eldste sønn Wilhelm Olsøn Kaarbø, senere på Øvre Harstad . Wilhelm hentet moren og søsknene til Nord-Norge, Erik ble komfirmert her og siden gikk han på lærerseminar på Trondenes, tror jeg det var. Det er bilder av alle hans barn med Sofie f Lund i boken.Regine, datteren Erik hadde med Ingeborg Kristina Ellingsdatter Høyer er ikke nevnt. Erik døde i Svolvær 10. mai 1912. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Inger. Tusen takk for kjempemange opplysninger. Regine var min oldemor, så jeg er kjempeglad for alle opplysningene jeg får om familien. Hennes bestefar Elling Hanssen Høyer er det også vanskelig å finne noe ut av, bortsett fra at han kom fra Bergen. Men uansett så har du hjulpet meg med mange løse tråder. Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Oddrun. Er du interessert i privat kontakt? Vil ikke gi opp e-postadr. her, men det finnes andre muligheter.Her er Erik med sin husstand i 1875-tellingen for Vågan, Lofoten: Lenke.Også her er Sigrid Kaarbøe, men denne gang født i 1839 i Lesja.I tellingen for 1865 bor det en Sigrid hos familien og hun er da 32 år, født i 1833 +/- et år. Kan dette være samme person?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Takk til dere begge to. Jeg skal bestille bøkene på biblioteket, det skal sikkert bli interesant lesestoff. Til deg Inger. Jeg begynner jo å tro at vi kanskje må har noen felles aner. Er i allefall interesert i privat kontakt, så her kan du nå meg. oronesse@start.no Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.