Gå til innhold
Arkivverket

[#28976] Jørand Ellevsdatter & Peder Syversen (Svendsen el. Sjurdsen) gift i Sigal 1803.


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Peder Syversen Halsteinrud (som det står i kirkeboka) gifter seg med Jørand Ellevsdatter Nerdahlen den 11. juni 1803. Bryllupsinngåelsen er i Holmen Kirke. Kausjonister er Asle Nerdahlen og Jon Øen. Asle Nerdahlen er nok Jørand sin stefar.Deres første barn, Svend døpes allerede 28 august. Her er fadderne; Sigri Nerdalen, Astri Enger, Aase nerdalen, Gulbrand Jonsen Aasandeie og Nils Ellefsen Solom. Flere av disse fadderne sees å være i slekt med Jørand Ellevsdatter. Og Jørand Ellevsdatter som er døpt 15. august 1784, er ikke det store spørsmålet i denne omgang - men hennes ektemann Peder. Hvem var han og hvor kom han fra?Peder dør i 1812, og da kalles han i kirkeboken for Peder Svendsen Haugseie. Han gravlegges 29 november 1812 fra Eggedal Kirke. Han sies da å være 36 år. Med andre ord skal denne Peder være født omkring 1776. Noen som kan ha tips rundt herremannens opphav?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er en ide......Sigdalsboka s. 929...Husmenn under Kopseng.Svend Pedersen fra Ertesprang f. 1732 g. 1.g. 1774 med Anne Olsdatter Kopsengeie. Hadde en sønn 1) Ola. 1774. døde kanskje i Halsteinsrud 1800. Anne døde 1775. og Svend ble 2. g.gift 1780 med Guri Ellevsdatter Nerdalen. barn: 2) Nils 1780, 3) Ellev 1782 g. 1813 med Gunhild Olsdatter Kopsengeie, i Tveite. 4) Engebret 1786. Svend døde før 1802.Mitt forslag (som bør undersøkes nærmere) er at Peder er sønn av Svend f. etter at Anne døde - og at mora er ei dame han ikke gifta seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Gammal Ørn og Gammal Ørn! Joda, gammal Ørn sier God Påske! Og utlover påskegodt til de som er behjelpelig med å løse nøtta!Tanken du kommer med her er ikke fremmed for meg. Den har faktisk vært så langt framme at jeg har pløyd kirkeboka fra 1775 - 1780 for å sjekke denne muligheten. Men jeg fikk altså ikke treff, derfor prøver jeg nå dette utmerkete alternativ. Det kan selvfølgelig også være slik at øya mine har passert en eventuell dåpsinnførsel, uten å reagere, så jeg er ikke fremmed for å prøve en gang til... men før det tenkte jeg digitalarkivet...Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.