Gå til innhold
Arkivverket

[#28977] Henrik Wergelands søsken


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Henrik(Henrich)Arnold Wergeland f.1808 døpt 19.08.1808 Oppkalt etter sin morfar Augusta Antonette f.17.01.1810 døpt 13.04.1810 Oppkalt etter farmor Harald Titus Alexis f.1.05.1811 døpt 19.07.1811 Jacobine Camilla ( brukte Camilla) døpt 16.06.1813 Oppkalt etter sin mormor Josepf Frantz Oscar ( Brukte Oscar) f.17.11.1815 døpt 01.01.1816 Han var mest kjent for å ha anlagt parken Ravnedalen,en av de største attraksjonene i Kristiansand.Må ikke forveksles med granbanet til Nikolai Wergeland,maleren Oscar Wergeland (1844-1910)som har malt bilde av Riksforsamlingen på EidsvollWenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Else!Jeg har kanskje lagt det inn feil,men det skulle bare være en opplysning til de som var interessrt.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Selv synes jeg det er helt OK å sette inn et 'informasjons-innlegg' - kanskje burde det gå frem av overskriften, eksempelvis 'Henrich Wergelands søsken - en oversikt' (kan sikkert finnes på noe bedre).Men jeg synes du bør ha kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Geir!Takk for tipset. Kilden til Henrich Arnold Wergelands søsken har jeg funnet på Statsarkivet i Kristiansand.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Hagen

Statsarkivet i Kristiansand inneholder utallige kirkebøker og bøker, så det kunne nok være av interesse for flere akkurat hvor du har funnet disse opplysningene. Mest sannsynlig mener du nok kirkebøker, og da bør du oppgi hvilken rull (nummer), sidetall etc.Dette er et forum 'primært for spørsmål', så det er viktig at du forklarer hva formålet med innlegget er. Her er det mange hjelpsomme folk som går til verks og tror det er en 'påskenøtt', vet du! God påske, Wenche! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke helt enig at dette primært er et forum for etterlysninger. Det står om Brukarforum 'Eit brukarforum for spørsmål der du vender deg til andre brukarar av Digitalarkivet. Det kan vera spørsmål om andre kjelder enn dei me har, etterlysing av personar, eller kva det måtte vere'.Ikke glem den siste setningen. Jeg la selv inn et tema ” 17972 : Hvem vil leie gamle Marit ?” som slett ikke var en etterlysning, men tydeligvis var velkomment på dette forumet allikevel.Men jeg er enig i at kildehenvisningen bør være presis - presisjonsnivået så detaljert at andre lett finner fram til kildene. Er du usikker, vil sikkert Statsarkivet (i dette tilfelle), hjelpe deg med kildehenvisningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

R.HagenJeg har ikke funnet det i noen kirkebøker eller filmruller,men på en internettside som statsarkivet i Kristiansand har lagt ut.Hvis du søker på Nikolai Wergeland finner du det. Syns det har vært noen arrogante svar her.Jeg trodde jeg kom med noen opplysninger som var til hjelp for noen som ønsket det. Fint at noen er positive Geir.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er lenken til den aktuelle delen av hjemmesiden til Statsarkivet i Kristiansand: Lenke. Statsarkivet har forresten lagt ut slektsinformasjon om flere kjente personer som på et eller annet tidspunkt i livet har hatt tilknytning til Agder (se menyen til venstre). Mye interessant stoff, og Statsarkivet har med henvisninger til de kildene informasjonen er hentet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Hagen

Beklager at jeg ikke greier å dy meg, men jeg synes slett IKKE at det er arrogant av meg å kommentere innlegget ditt, som var helt uten referanser. Jeg mener fortsatt at dette forumet primært er et etterlysningsforum. Dersom det ikke stilles spørsmål på bakgrunn av materiale i Digitalarkivet, historiske spørsmål, begrepsavklaringer eller slektsetterlysninger, bør det i det minste være av relevans for den store delen av leserne.Vil sakse fra Digitalarkivet (dette står å lese hver gang man svarer på spørsmål):'Dette er eit debattforum primært for spørsmål som har tilknyting til materiale i Digitalarkivet. Det er i utgangspunktet ikkje lov å leggja ut informasjon om nolevande personar, eller informasjon som kan virka sårande for nolevande personar. Redaktøren eller dei han set til det har suveren og inappelable rett til å ta bort innlegg frå debattar.'Når det gjelder denne bestemte saken, Wergelands søsken, har du kilden din på Internett - og da synes jeg du bør gi en lenke. Oddbjørn får ha takk for at han gir denne.Hilsen (ikke arrogant) - og med ønske om tilgivelse og en fortsatt god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er nok enig i at dette primært er et etterlysningsforum, men det utelukker ikke annen type relevant informasjon i tilknytning til genealogi. Jeg er også enig i at man skal gi presise kildehenvisninger.Men hvor mange gjør det i dette forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Hagen

Ja, det er nok dessverre slik at de som legger inn opplysninger i Digitalarkivet i varierende grad oppgir kilder. Når man legger inn opplysninger som skal fungere som 'fakta' for flere lesere, slik det ble gjort i dette tilfellet, er det i allefall ytterst viktig å oppgi kildene sine. Denne gangen var kilden på Internett, og da blir jeg ganske forbauset over at det ikke kommer frem.Det at forumet primært er et etterlysningsforum faller litt i skyggen av de manglende kildehenvisningene i dette tilfellet. Dette med Wergelands slekt er noe som tydeligvis er interessant for mange, det ser vi av antall ganger innlegget er lest nå. Og nå som vi har en liten disputt her, blir det sikkert ikke færre lesere. :)Bakgrunnen for innlegget mitt var at innlegget til Wenche var forvirrende, og jeg forstod derfor Elses spørsmål i innlegg 2 godt. Leit at noen er hårsåre på det som skulle være konstruktiv kritikk.Forøvrig var websidene til Statsarkivet svært gode, ta en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei R.Hagen!Jeg er ikke hårsår,nei jeg syns det hele er ganske komisk. Jeg har ikke holdt på med slektsforsking så lenge,men syns det er morro. Har ikke fått satt meg inn i hvordan man legger inn lenker,men jeg skal nok finne ut av det. Jeg var vel litt 'naiv' da jeg la inn Wergelands søsken som informasjon.Jeg spurte jo ikke om noe,men kom med svarene.Trodde ikke det var så vanskelig å forstå,selv om det var fra en 'amatør' For meg er dette en bagatell.Det som er spennende for meg akkurat nå er en telefon fra min datter som forteller meg at jeg er blitt mormor til mitt 5.barnebarn. Et nytt medlem i familien vår. GOD PÅSKE!Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Enig at Digitalarkivet mest er for å stille spørsmål!, men å komme med en opplysning da burde man være takknemlig!.Et råd ville kansje vært å sagt klart å tydelig fra i beynnelsen av debatten atdet var kun til opplysning for de som var interessert. (jeg takker og bukker:)Og de som så absolutt ønsker å vite kilden:bare spør-høflig.Ærlig talt er det noe å blåse seg sånn opp for!. (Har foresten sjølv drevet med slektsforskning i over 10 år nå(begynte allerede som 10-11 åring!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var interessant å lese om Wergeland på linken til Statsarkivet i Kristiansand. Finnes det mer stoff om hans sösken, Augusta og Harald, bortsett fra det som er nevnt på denne siden? Er det noen som har oversikt over Nicolai Wergelands etterkommere med andre ord?Det ver ikke vanskelig å sette opp en link, Wenche, det enkleste er da å ha to sider oppe (det fikk jeg vite her for ikke så lenge siden), klikk på ctrl+n (crtl+n på norsk?) da slipper du å klikke frem og tilbake. Dernest kan du bare klikke på adressa til den siden du vil ha linken til (highlight the address) og så går du til ditt innlegg og 'limer' den inn der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Walerl

Hei Kjellaug!Takk for tipset.Ser at det er fler som har spurt om det samme.Går greit når man vet hvordan man gjør det.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, det kunne jo klart seg med lenke til siden. men: skal vi begynne å legge slike ting her for om mulig noen kunne ha nytte av det så kan det fort bli noe annet av forumet enn det det er tenkt til , spørsmål og svar, tips og råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

I boka Wærgelandsætta av Alf Collet og Henrik Daae Wergeland 1955 finnes de fleste aner og etterkommere i slekta.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Knut, jeg skal nok få tak i den neste gang jeg er i gamlelandet-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg smetter inn et lite innlegg i denne gamle tråden fordi jeg nettopp ble oppmerksom på en artikkel av Ellisiv Steen i Romerike Historielags Årbok XV 1988 (også utgitt som særtrykk): 'I skyggen av berømte søsken. Litt om Augusta og Harald Wergeland'.Artikkelen er ganske opplysende både når det gjelder de to søsknene - og også til en viss grad deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellisiv Steen beskriver Augusta Wergeland som ulykkelig gift (1829) med presten Edvard Vedøe. De var prestefolk først i Suldal, siden i Jelsa. Etter at Vedøe i 1864 tok avskjed som prest, kjøpte de gården Oppigard på Toten. Augusta døde i 1874, ektemannen i 1895. Augusta blir beskrevet som etter hvert 'sykelig og nevrotisk på kanten av sinnsforvirring'.Barn:1. August Vilhelm Vedøe, ingeniør - emigrerte til Amerika.2. Rosa Vedøe, i mange år pleiedatter hos besteforeldrene på Eidsvoll. Til Amerika.3. Otto Vedøe, overtok gården på Toten.4. Camilla, som skrev seg for Wergeland - 'en forstyrret person som ga familien mye bry'.5. Emilie Vedøe, 'ble en tid tatt hånd om av Camilla Collett, som ville hjelpe henne ut av de vanskelige forholdene i hjemmet'. Visstnok også til Amerika.Dessuten mistet Augusta et barn, og Henrik Wergeland skrev da minnediktet 'Svanen'.----------Harald Titus Alexius Wergeland, g. ca. 1850 m. Hermana Marianne Torp. Utdannet jurist, med en ikke altfor god eksamen. Hadde et dårlig forhold til sin dikterbror. Var mest opptatt av naturvitenskap, zoologi og botanikk. Arbeidet mesteparten av livet som gårdbruker. Først bodde han i mange år hjemme på Eidsvoll prestegård, der han fungerte som gårdsgutt og gartner. Kjøpte, med farens hjelp, i 1843 gården Hillern i Ullensaker, deretter Skogsgaard Tjernsmo i Nes på Romerike (som han i 1848 solgte til sin fetter, apoteker Harald Thaulow). Så eide han Bingen i Sørum - og dernest Selvig i Sande. Gav i 1866 opp livet som gårdbruker av økonomiske grunner og flyttet til Christiania, der han 1866-1872 hadde en beskjeden stilling som ekstraskriver og kopist i Revisjonsdepartementet. Harald Wergeland skrev artikler i div. aviser og blader - vesentlig om landbruk, botanikk og zoologi. Ble av mange oppfattet som en kverulant.Barn:1. Alethe Wergeland.2. Hagberth Wergeland, som ble 'en foregangsmann i arbeidet for idrettens og særlig 'Skiløbets' fremme'. Hadde mange barn.---------Også en annen Harald Wergeland ble oppfostret på Eidsvoll - nemlig den senere generalmajor, statsråd og fjellklatrer Harald Nicolai Storm Wergeland. Han var sønn til en søster av Nicolai Wergeland - og altså Henrik Wergelands fetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Ola Ljødal

Jeg har fått i oppdrag av en som aktivt deltar i forberedelsene til årets Wergelandsjubileum i Eidsvoll (som ikke selv er internettbruker) å etterlyse her i forumet bilde av Harald Titus Wergeland og/eller hans hustru Hermana Marie Torp. Kan noen evt. sette oss på sporet av slike bilder? Begge levde etter 1850, og da var det vel begynt å bli ganske vanlig at man gikk til fotografen for å la seg forevige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ola Ljødal. Heter han Harald Titus? Jeg trodde at hans navn var Harald Telius Alexis Wergeland.Jeg spør fordi at dette er slekten til min hustru og jeg vil gjerne brukke rett navn.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.