Gå til innhold
Arkivverket

[#28981] Sophia Møinichen Randulf og Giertrud Margrethe Randulf


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Den 26.4.1784 sluttet skiftet etter Giertrud Margrethe Randulf på Lechang i Ulvøe fjerding. Der er følgende bl.a. sønnebarna nevnt:Herman RandulfFriderich Wilhelm RandulfPeter Nicolai RandulfElling Randulf FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10423.wc2&gardpostnr=22&personpostnr=1149#nedre>LenkeBergita Cathrina Randulf FT 1801 LenkeAnna Debordina Randulf FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk Grethe! Ingen av sidene du referer til nevner de barna jeg ramser opp.Mulighetene er store for at Gjertrud het Brønlund og hennes mann var Hermand Pedersen Randulf som døde 1744 på Lechang.Da gjennstår Sophias mann. Han kan være fogden på Inderøy Peder Randulf som var gift 13.06.1759 Lenke med Anna Debordina Roested. A.D.R. må da ha vært hans første kone. Eller så er Sophias mann en ukjent sønn av Gjertrud og Hermand.Jeg har ikke tilgang til skiftene, min info er hentet fra overformynderiprotokollen. Disse skiftene er ikke med i DIS-Salten skifter (cd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Barnas far var fogd i Inderøy, Peder Hermansen Randulf, som var g. 1.g. (12 Jun 1760?) m. Anna Doberdine Roested (mor til bl.a. Bergitta Catharina og Anne Doberdia), og 2.g. tydeligvis m. Sophia Møinichen Randulf. Barnas farmor var Gjertrud Margrethe Nielsdatter Brønlund fra Hadsel, g.m. fogd i Lofoten, Herman Pedersen Randulf (1694-1744).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sikker på at det ikke står STE-moren Sophia Møinichen Randulf i 1783 ? Peders 1. kone ADR levde 1738-1772, og det er vel hun som er mor til barna ? Hun var d. av Peder Jacobsen Rosted og Birgitte Ellingsdatter (Holst) Valen.Herman Randulf og Gjertrud Brønlund hadde i tillegg til Peder også barna Margrethe With R. (g. Erik Bredal Bloch), Niels Brønlund R. (g. Hartvine Fehman Christensen med barna Barbara Margrethe, Herman Brønlund R., Peder) og Gjertrud Dorothea (g. Jacob Nielsen Grønbech).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei Per!Her er det noe som ikke stemmer da alle navna på barna er oppført som sønner og døtre av Sophia Møinichen Randulf, de ville vel ikke ha vært oppført hvis de ikke var det. De er ikke nevnt som stebarn.Har du kilde for at det skal være andeledes at disse ikke er barn av S.M.R.formynder for barna var sognepresten til Beitstaden Wilhelm Tord(?)Vielses datoen din er ikke den samme som i står i vielseprotokollen for Stod Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Etter nærmere undersøkelser så er Sophia Møinichen Randulf (1734-1781) søster til fogden Peder Randulf. Barna som jeg nevner er broderbarn til Sophia og barn av Peder R. og Anna Debordina Roested. Peder må være død før 1781. Noen som vet når Peder R. og kona Anna Debordina Roested døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Nermo

Var Sophia Møinichen Randulf (1734-1781) (søster av fogden Peder Randulf) også gift ? Hvorfra fikk hun mellomnavnet Møinichen, tro ? Hennes skifte ble avsluttet på Frøskeland, Ulvøe, den 20 Sep 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hun var g.m. Niels Herman Henriksen Brønlund-Celius (1741-1806), klokker i Øksnes. Men, var hun isteden datter av fogd Søren Pedersen Randulf og Sophie a Møinichen Jespersdatter Kolderup ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Johan I. Borgos

Jeg veit ikke om dette hjelper:1. Peder Hermansen Randulf, trolig sønn av Herman Pedersen Randulf og Gjertrud Margrethe Brønlund, gifta seg 12.06.1760 i Hadsel med Anne Debordine Pedersdtr Roested, og han døde visstnok i 1776.2. Peder hadde ei yngre søster, Sophie, f. ca. 1738 (konf. 1754). Jeg har ikke sett Møinichen som mellomnavn på henne, men Hadsel mangler kirkebok for 1730-tallet.3. Nils Hermann Celius gifta seg 28.01.1778 med Helleborg Rasbeck Størkersdtr fra Skånland. Jeg har ikke registert noe tidligere ekteskap for NHC, men første barnet til Nils og Helleborg var ei jente som fikk navnet Sofie Møinichen, f. 1778 på Frøskeland (som ikke ligger i Ulvøy fjerding, men Kalsnes). Det var svært vanlig å kalle opp en nylig avdød ektemake, så NHC kan godt ha vært gift med SMR uten at kirkeboka har registrert det. At skiftet etter SMR blei holdt nettopp på Frøskeland, styrker antakinga. Men da må hun være død før 1777.4. NHC var født i Jelsa, Rogaland. Kanskje gifta han seg der første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.