Gå til innhold
Arkivverket

[#28983] Peder Danielsen (1748 - 1843) og Nikolna Olsdtr Gjesdal (1751-1827)


Gjest Per Aase Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aase Andresen

Hei. Jeg prøver å finne noen opplysninger om mine 3xtippoldeforeldre Peder Danielsen f 1748 og Nikoline Olsdtr f 1751 i Jøster i Sunnfjord. De gifter seg i Jølster den 26.06.1773, og fikk flere barn, deriblandt en sønn i 1778 som fikk navnet Peder, som sin far. De flyttet til Bergen rundt 1780, og ble plassmann på OTRUN husmannsplass under Sælen gård i Fyllingsdalen, tidligere Fana kommune. Har blad i gjennom Joleik sin 'Soga om Jølst fram til 1801'. I boken fant jeg kun at Peder og Nikolina giftet seg i 1773 på gården Hegrenes og fikk en sønn, i boken kalt Per. (Har en følelse av at Joleik kalte alle med navn Peder for Per.) I søken etter Peder og Nikolina har jeg funnet i kirkebøkene fra Fana at de hadde 8 barn. Kan noen hjelpe meg med ytterligere opplsninger om a) Peder og Nikolina sine foreldre evt besteforeldre, og hvor de kom fra. b) Hvorfor de flyttet fra Jølster og slo seg ned i Fyllingsdalen. c) Opplysninger om min tipp-tippoldefar Peder Pedersens søsken og deres etterkommere.Jeg takker å forhand. Ta gjerne kontakt med meg på telefon 55 34 56 48 eller på e-post peraase.andresenmvh Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det vil være noen opplysninger å finne her: LenkePeder Danielsen (1749 Hegrenes – 1823 Ortun, Sælen) giftet seg i Jølster i 1773 med Nikoline Olsdatter (1751 Gjesdal – 1827 Ortun, Sælen). Familien flyttet fra Jølster ca. 1782 og hadde da med seg tre barn. De bodde på Sælen fra rundt 1784. Barn født i Jølster:Anne Marie Pedersdatter (1775 Gjesdal – 1811 Loddefjord, Askøy), gift i 1800 med Nils Johannessen Loddefjord (sønn av Johannes Tollefsen, fra Jølster).Peder Pedersen (1778 Hegrenes - 1843 Sælen, Fana) giftet seg i NK, Bergen i 1802.Daniel Pedersen (1781 Nedrebø – 1834 DK, Bergen) giftet seg i Fana i 1816. Han døde som sykehuslem.Peder Danielsen var sønn av Daniel Pedersen Hegrenes og Brite Nilsdatter. Han hadde en bror på Vettås ved Alverstrømmen.Nikoline Olsdatter var datter av Ole Olsen Gjesdal og kone Marte Nilsdatter.På 1700-tallet flyttet det ut ca. 1400 mennesker fra Jølster. Svært mange av disse havnet i og ved Bergen. Det hadde nok å gjøre med vurdering av livsmuligheter. Fjellbygden Jølster hadde ikke rom for ekspansjon, og fødselsoverskuddet flyttet ut til områder der det var arbeidsplasser å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Til Yngve Nedrebø. Takk skal du ha for opplysningene om min slekt, og om lenken til utflyttete Jølstringer i perioden 1730 - 1830. Dersom jeg ønsker noen flere opplysninger om Peder og Nikolina sine ane, burde jeg da bla igjennom Joleik sin bok en gang til, eller er det andre oppslagsverk. Kirkebøker foreks.Til andre. Har noen supplerende opplysninger om de øvrige barnene til Peder og Nikolina.På forhånd takk.Per Aase Andresen e-post: peraase.andresen@hjemme.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Til Yngve Nedrebø. Jeg har funnet fram her i digitalarkivet til kirkebokinntegnelsen om den daglønner Daniel Pedersen som dør i Bergen i 1834. Jeg synes opplysningene der er relativt sparsomme og alderen passer jo heller ikke helt (men det er jo ikke uvanlig). Har du andre opplysninger enn det som står der som gjør at du kan være sikker på at dette er 'den rette' Daniel Pedersen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.