Gå til innhold
Arkivverket

[#28996] Clara Caspara Dahle 1903 Kristiania


Gjest Inga-Lill Strandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inga-Lill Strandberg

hej Clara Caspara Dahle född 1903-05-30 född i Kristiania. Föräldrar:Sjur Hansen Dahle Sagen Bergen född 1863. Marie Amalia Dahle född 1863 i Dröbak. Jag hittar inte Sjur Hansen i Sagen och vet inte var jag ska leta. Kan någon hjälpa mig.Mvh.Inga-Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Lill Strandberg

Hej Berit. Det verkar lite konstigt det här! I folketellingen-1900 står det att han ska vara född 1865,brukar det vara lite fel på dem? Hälsningar Inga-Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg noterte etterhvert som jeg fant ut av saken, men familien er i alle fall identifisert etter endel problem som du vil se;Finner S.H.Dahle, snekker, Grubbe Gade 2 i Kristiania Adressebog 1903. Grubbe Gaden tilhørte vor Frelsers menighet og denne er ikke filmet for døpte - jeg er ganske sikker på at kirkeboken befinner seg i Oslo Domkirke (som kirken heter idag), alternativt har den blitt innlevert til arkivet. I 1907 bor de stadig i Grubbe Gaden, i 1909 i Akersbakken 1, men ved tellingen i Kristiania 1908 finner jeg dem ikke på disse adresser.Snekkermester og sadelmaker Sjur Dahle bor i Dops Gade 5 høsten 1911 (Kristiania Adressebog 1912).I Kristiania Adressebog 1915 bor Sigurd Dahle, snekkermester og sadelmaker i Dops Fade 5. Jeg finner i folketellingen i Kristiania 01.12.1923 Klara Dahle, født 30/5 1903 i Kristiania boende hos Maria Dahle, födt 27/8 1863 Dröbak, gift med Sigurd H. Dahle, födt 10/11 1865 i Balestrand (Sogn og Fjordane - nord for Bergen) Øvrige Edel Dahl (födt 9/7 1905 i Kristiania), Wærdia Dahle (födt 13/11 1908) og Erdmand Dahle (födt 17/3 1915). Sigurd Dahle er nå vaktmann.Det virker sannsynlig at Sjur Hansen Dahle har valgt det mer 'urbane' Sigurd som fornavn. For sikkerhets skyld gikk jeg gjennom dødsfallsprotokollene i Kristiania i årene 1911 - 1914 uten å finne noen Sjur Hansen Dahle død.Ved folketellingen 31.12.1900 bodde Sjur Hansen Dahle og familie i Minkedamsveien 44B. Det er riktig at han står oppført som født i Sagen, Bergen. Men Sjur Hansen Dahle er nok den Sjur Hansen som er født i Dalsøren i Balestrand i Sogn og Fjordane 1865 (folketellingen 31.12.1865).Så derfra gikk jeg tilbake til Kristiania Adressebok fra 1894, fant ingen Dahle, men en S.Dahl som viste seg å være riktig (ingenting skal være lett) - adrsse Maribo Gade 8 (Jacobs menighet i Kristiania). Og der fant jeg i kirkeboken sønnen:'Harald Ingvald', födt 4/5 1893, döpt 18/8 1893, foreldre 'Snedkersvend Sjur Dahl og Hustru Marie Amalie Andresen'.Så denne ble vanskelig, men til slutt... Så gjenstår vielsen til Klara/Clara's foreldre. (Håper det ikke ble for uoversiktlig når jeg arbeidet på denne måten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Lill Strandberg

Hej. Det var en hel del du fick fram och jag är så tacksam för hjälpen. Då stämmer det jag har hört talas om,att min farmor härstammar från Sogn og Fjordane. Jag ska kontrollera lite mer och kommer tillbaka om jag behöver hjälp. MVH.Inga-Lill Strandberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.