Gå til innhold
Arkivverket

[#29000] Hvor bodde disse personer i 1801?


Gjest Tore A. Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore A. Andersen

Sande i Vestfold. Ole Larsen f. 1769 og Maren Chatrine Jacobsdatter f. 1771 s.Selvik. De bodde på gården Quisle i 1795. Skal senere ha overtatt Nordre Gran etter Oles far Lars Olsen. Senere har de flytte til Langøya i Våle i Vestfold. Derfra flytter de ca. 1814 til Onsøy i Østfold hvor de kjøper halve vestre Engelsviken. Finner de ikke i folketellingen 1801. Ifølge fam.tradisjonen skal Ole ha drevet å frakte korn i nødsårene og å ha havnet i Prisonen. Men 1801 er problemet. De kan selvfølgelig ha uteblitt, men kanskje noen kan ha opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan disse folkene ha havnet i Tjølling, Vestfold i 1801? Her er navnlikhet og mannes alder stemmer i alle fall. LenkeHustrus navn i så fall noe forvansket?De eneste jeg finner i Vestfolddistriktet ?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk finner jeg at et ektepar, Ole Larsen og Maren Jacobsdatter får et barn i Sande Vestfold i 1795, LenkeSenere finner jeg en datter Gundel Marie Dpt 18 jun 1809, i Holmestrand? Samme foreldrepar.Vet jo ikke om dette er familien du søker?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Hjertelig Takk Gunn Huglen. Det er riktig gård. Familien i Tjølling er det ikke, men datteren som døpes i Holmestrand stemmer nok, og det er nok på denne tiden familien bor i Våle. Sønnen Lars i 1795 stemmer nok også. De hadde 2 eldre sønner: Tolli (Tollef) og Anders. Har misstanke om at familien ikke er kommet med i folketellingen i 1801. ( Kanskje hele familien var ut i båt ???) Tenker på fam. tradisjonen vdr. Oles Seiling med korn. Det er vitterlig at Ole solgte en litt større båt etter at han flyttet til Engelsviken.Forøvrig hadde Maren Cathrine slekt i Nederland. Ole skal ha vært litt av en Eventyrer, så kanskje de bodde en tid i utlandet, men dette blir bare løse spekulasjoner, og er vel umulig å få rede på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hittade denna familjen i Nannestad i 1801-års telling. 1801-telling for 0238 Nannestad Amt Prestegjeld Sokn Gard 60 Aggershuus Nannestad Nannestad Hougerud 1297 Ole Larsen Huusbonde 33 Begge i 1ste egteskab Bonde og gaardbeboer M1298 Maren Jacobsdtr Hans kone 26 Begge i 1ste egteskab K1299 Lars Olsen Deres børn 8 Ugift M1300 Jacob Olsen Deres børn 6 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Enda en mulig kandidat:1801-tellingen for Vestby, under gården Arnestad på husmannsplassen Kiøvangen er det skrevet slik, som ved små feil i avskriften kunne passe temmelig bra:Ole Zarsen, 32 år, husmann med jordMaren Cathrine Johanesdtr., 30 år, hans koneTollef Olsen, 8 år, deres børnAnders Olsen, 5 år ,deres børnJohanne Elisabeth Olsdtr., 2 år, deres børn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Hjertelig takk for hjelp av dere alle. Og Ekstra takk til Per B. Lilje. Jeg er 100 % sikker på at du har skutt blink. I utgangs punktet savnes sønnen Lars,men ved nærmere ettersyn i mine papirer er ikke Lars født før 1801. Denne Lars som nevnes tidligere i temaet har bare foreldre med samme navn. Johanne Elisabeth stemmer også. Kiøvangen er jo også et ypperlig sted å bo for en som livnærer seg mest av frakting med båt. Forøvrig er det jo bare rett over fjorden . Altså har familien bodd på Kiøvangen inntil Ole overtar Nordre Gran som han allerede i 1809 overskjøter til en bror,og flytter til Langøen. Fant visst ikke noe særlig ro noe sted denne Ole. Familietradisjonen er nok ganske korrekt når det gjelder ham. Så igjen Hjertelig Takk dette blir noen ny momenter i slekthistorien. Forøvrig er Ole Larsen min 2 tipp oldefar i rett nedadstigende linje mann av mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.