Gå til innhold
Arkivverket

[#29002] Ingeborg Olsdatter, Ytterøen


Gjest Anne Sofie Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sofie Simonsen

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Ingeborg Olsdatter, hun skulle ifølge ft.1875 for Hadsel, være født 1816 i Ytterøen. I 1875 bor hun i Hadsel med mannen Erik Ingebritsen og datteren Elen Eriksdatter. Erik Skulle ifølge ft. være fra Lesja. Mvh Anne Sofie Simonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Anne Sofie...Jeg skal sjekke registreringene mine/kirkebøkene for prestegjeldet i løpet av morgendagen...Hei så lenge... mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Anne Sofie..Har nå gått gjennom registreringene mine og kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld på leiting etter Ingeborg Olsdatter. De to Ingeborg'ene jeg finner rundt 1815, Ingeborg Anna født 1814 eller 1815 (I rekonstruksjonen av kirkeboka står det 1814 men ved konfirmasjonen står det 1815) og Ingeborg Martha født 1815, gifter seg begge to på Ytterøy i henholdsvis 1837 og 1840. Ingeborg Anna lever fortsatt sammen med mannen i 1865 tellinga mens Ingeborg Martha er enke på Ytterøy i samme telling.De andre jeg finner er ei Ingeborg Anna født i Ytterøy sogn 28. desember 1819. I Mosvik sogn finner jeg ei Ingeborg Anna født 19. september 1818 og ei Ingeborg Anna født 29. august 1820. I tillegg finner jeg ei Ingeborg Anna født 11. juli 1819 i Verran sogn. Av de som er født før 1814, finner jeg ei Ingeborg Anna født i 1810 og ei Ingeborg Martha i 1812.I ditt tilfelle er det kanskje best å starte med giftemålet for å finne dåpsdatoer på brudeparet i tillegg til fedrenes navn..Jeg har dessverre foreløpig ikke tilgang på kirkeboksmateriale for Ytterøy prestegjeld etter 1842 så en sjekk etter et eventuelt giftemål der, får jeg ikke gjort nå, men jeg kan se etter det ved neste Deichmanns besøk. I mens er det kanskje noen andre som kan sjekke kirkebøkene for Hadsel for å se om paret giftet seg der oppe..Om det i mellomtida skulle dukke opp opplysninger som kan bekrefte at hun kom fra Ytterøy, er jeg selvsagt behjelpelig med eventuelle aner videre bakover i tid..Hei så lenge.. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sofie Simonsen

Hei, og tusen takk Mette. For 7 år siden var jeg i kontakt med Statsarkivet i Trondheim, og de opplysningene jeg fikk der var at Ingeborg skulle være født i 1812 i Levanger og at ho var gift med Erik Ingebrigtsen født i 1821 i Lesja. Har søkt i Lesja men finner ingen, den Erik som var født 4/01 1821 i Lesja blir gift der. Ifølge Arnfinn Kjelland skulle der være en til som bare såvidt nevnes i kildene og forsvinner derfra. I 1863/4 er paret bosatt i Hadsel da de får dattra Elen. Når de kom nordover og om de kom hver for seg vet jeg ikke, mine kirkebokavskrifter for Hadsel stopper i 1811 så om der er noen som har og kan sjekke videre der blir jeg meget taknemelig. Mvh Anne Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.