Gå til innhold
Arkivverket

[#29015] Gjermundbo-Bølgen.Søker foreldre til Åse Johannesdtr.


Gjest Jørgine Myrvang.
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørgine Myrvang.

Jeg mangler navn på foreldre til Åse Johannesdtr,f.1628.gift med Truls Gulbrandsen Gjermundbo.De hadde dtteren Birgitte (berte) Trulsdtr.f.1660-1745.g.m.i 1707,m Tryg Hansen Bølgen,1676-1753.ant. fra Gullerud.er det noen som vet det og vil hjelpe. M.V.H.Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Finner en del info i FS, IGI og Pedigree Resource File, som kanskje må tas med en klype salt. Det står nemlig at Truls Gulbrandsen Bølgen og Åse Johannesdatter har en sønn Lars Trulsen, f. 1653, Gjermundbo, Haug / Norderhov, død 1730, gift med Gullaug Olsdatter. Så skal de også ha sønnen Halstein Trulsen, f. 1671, Norderhov. Så nevnes Berte Trulsdatter, født 1707, død 1745, gift med Tryg Hansen Gullerud. Iflg. i FS/IGI er Berte f. ca. 1675, Ringerike, og jeg ser av temateksten, at Berte giftet seg i 1707.Er det noe hold i disse opplysningene?Finner følgende slektsforskere som er registrert på gården Bølgen i Norderhov Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Til Berit Knutsen! Takk for svaret.Jeg har nok Ringerikske Slekter,alle tre Bøker og i bind 2 fra Haug står det om både Bølgen og Gjermundhaug,men det har ikke lykkes meg å finne foreldre til Åse der. Men takk for interessen. m.v.h. Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Til Grete Flood! Takk for svar,jeg prøver å spørre slektsforsker Rolf pr E-post.m.v.h. Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mulig du har dette fra før. Men mangler du forfedrene til Tryg Hansen Bølgen:Se medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag - 'Hringariki', nr.1 - 2000, side 2 - 9. Se også nr.2 - 2000, hvor du på side 57 finner en oppdatert slektstavle - Stockflet.Ta og en titt i tema nr. 27768 i dette forumet. (Tryg Hansen Bølgen var et av barna til den mindre kjente Hans Jacobsen Gullerud f.1736 - begravet 3.aug.1722. Her finner du at Hans Jacobsen Gullerud var født i Fron på 'Onsom', og at faren var Jacob Eggertsen) Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Til Ellef Ellefsen! Jeg har nok dette i mitt slektsreg.også at Jacob var sønn av Eggert Stockflet som kom fra Danmark.Vet også at Hans var fra Fron,han var g.m.Birgitte Tommasdtr.Tandberg.Nytt for meg er(Onsom)Så det må jeg Se bedre etter i Hringariki.Mange takk for Svar. m.v.h. Jørgine Myrvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen! Du finner ikke noe mer om 'Onhsom' (Onsom var tastefeil av meg) i Hringariki.Men forfatteren av tavla, samt den oppdaterte tavle, hadde en kort notis i tidskriftet for Gudbrandsdal Slektshistorielag - 'Gudbrand' nr.4 - 2004. Her blir det kommentert at noen gard Onhsom finnes ikke i Fron. Det er mulig garden skal være Isum, som var futengard. (Isum ble og skrevet for Isemb og Isumb). Og fut over Gudbrandsdalen 1634 - 1642 var nettopp Jacob Eggertsen. Men som jeg gjør oppmerksom på i tema nr. 27768, vites ikke hvem som var mor til Hans Jacobsen Gullerud. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.