Gå til innhold
Arkivverket

[#29020] Løveslekt fra romsdalen


Gjest A Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest A Hagen

Er det noen som vet opprinnelsen til navnet Løve. Den første jeg har funnet er en Løve Mauset fra ca.1600. Hilsen A.Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Løvøya i Vatnefjorden på Sunnmøre, ikkje langt fra grensa mot Romsdal, har namn etter ein Løve som budde på øya i andre halvdelen av 1600-tallet. Ellers har eg ingen idé om kva namnet tyder (anna enn 'løve') eller kor det skriv seg fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. O.Ryghs gårdsnavn ved søk på gårder som begynner med Løve var det i gamle dager et mannsnavn Løve(Løver) eller det kan også komme av mannsnavnet Leifi (kjæleform til Thorleifr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Hagen

Både Løve og Løvø er i dag kjente etternavn. Henholdsvis 246 og 205 treff ved søk i www.telefonkatalogen.no.Opphavet til én av disse Løvøslektene finnes etter det jeg kjenner til på to små øyer rett utenfor Kårvåg på Averøy; Løvø store og lille. Disse ligger i dag på Atlanterhavsveien, Averøyas fastlands-forbindelse, og bruene som går mellom dem og naboøyene kalles 'Store Lauvøysund bru' og 'Lille Lauvøysund bru'. Så i dette tilfellet kommer nok øyenes navn mest sannsynlig av blad/løv, og ikke dyret løve.'Kornstad kyrkjesokn utgjorde etter kongeleg resolusjon av 23. mai 1896 eit eige herad frå 1. januar 1897. Jakob Løvø vart den første ordføraren i det nye heradet frå 1897.' [url="http://168.144.158.200/protokoller/hist2/averoy.htm>Lenkeog'Det var stortingsmann Jakob Løvø som gjorde at dei fekk lykt på Sandøya i 1886 eller 1888.' iflg. Forliste fiskarar i Kornstad 1882-1911 P.K.Sundnes Gammelt og nytt frå Kvernes prestegjeld, bind III, s 300-306.Jeg nevner dette siden du etterlyser fra Molde, som jo kun er 45 minutter fra Løvøya på Averøya.Ifølge Lenke het grunnleggeren av Lübeck hertug Henrik Løve (1158).Når du spør om opprinnelsen til navnet Løve, tolker jeg dette hovedsaklig som et etternavn.Dersom du mener opprinnelsen til fornavnet, vil jeg tro at man da ganske enkelt er oppkalt etter dyret løve. Ifølge Statistisk sentralbyrå http://www.ssb.no/emner/00/navn/ er det færre enn 3 som har Løve som fornavn i dag.Løve (Løver) er en variant av Lodve, som igjen er en variant av Ludvig (betyr Vidgjeten stridsmann) - ifølge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a. Hagen

Takk for opplysningene.Tror ikke 'min' Løve kommer fra Løvø på Averøya, det har heller ikke noe med dyret løve å gjøre, ikke så tidlig som på 1600-tallet Det er brukt som fornavn og etternavn fra 1600 til begynnerlsen av 1900-tallet. Men kanskje er det en omskrivning av navnet Lodve eller Loden. Gården Lodensetr. i Bolsøy er nevt i et diplom fra Grip av 1513. En periode skatter gården til Ingerd Ottesdt.Gyldenløve??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du mener fru Ingerd til Austrått, så hadde verken kun eller andre adelige i hennes samtid beskatningsrett. Men kanskje landskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg mener hun, ikke kun. Hun var gift med Nils Henriksson; flere av deres felles døtre tok navnet Gyldenløve etter ca 1555.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a. Hagen

Det står at gården er nevt i Ingerd Ottesdt.Gyldenløves forleningsbok. Er landskyld og ledingsskatt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei, A.Hagen, en av mine aner var Lars Løvesen som ved FT1801 var kårkall hos sønnen Løve på Nedre Eide i Bolsøy. Lars Løvesens hustru het Beret Ottesdatter. Er det noen forbindelse mellom denne familien og de du arbeider med? Ta gjerne kontakt på kohoset(a)start.no om vi kan utveksle opplysninger. Vennlig hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Hagen

Hei Knut Olav, Lars Løvesøn du nevner er nok Lasse Løvesøn, og han er bror til Søren Løvesøn på Skjevik, som min mann slekter ifra.Jeg er veldig interessert i å finne opphavet til navnet løve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Langnes

Eg vil berre nemne at Løve, nytta som førenamn, har vore desidert mest vanleg nett i Romsdal amt (noverande Møre og Romsdal fylke). Søkjer ein til dømes i folketeljinga for 1865, ser ein det var 15 personar med førenamnet Løve - der 13 av desse var busette i Romsdal amt. Bryt ein desse tala endå litt sund, ser ein att 8 av desse karane med førenamnet Løve kom frå bygdene som no utgjer Molde kommune. Like tydelege tal finn ein for teljinga i 1900: 23 personar med førenamnet Løve i landet, der 21 av desse kom frå Romdsal amt. Interessant er det å sjå att 12 av desse kom frå noverande Molde kommune i Romsdal, 9 frå Nordmøre, og ingen frå Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Det er riktig som er nevnt at mannsnavnet Løve har vært i bruk i Romsdalsbygdene, hovedsaklig i det området som nå utgjør Molde, det vil si i Bolsøy og Veøy prestegjeld. Særlig synes navnet å vært benyttet i området Hjelset/Kleive. Den siste personen med dette navnet, som jeg personlig har kjennskap til, var Løve Hjelset f. ca. 1885. Jeg har ingen dokumentasjon på opprinnelsen, men har alltid hatt den mening at Løve er en lokal variant av Levi, med andre ord bibelsk opprinnelse. Vennlig hilsen Steinar Eik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det synes å vere Løve som fornavn du er ute etter, men jeg kan vel nevne at vi i larviksdistriktet har gården Lauve i Hedrum og Løve i Tjølling. Rygh skriver at Løve i Tjølling kommer av LØV (løvtrær) og VIN (eng), og at gården i Hedrum (som til tider også er blitt skrevet som Løffue og Løwe) kan ha samme opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det var en Løve i Fredrikstad også.Ole Christian Løve,begravet 15 juli 1766,41 år. Han var maler og i 1753 tollbetjent og visitør,gift med Christense født 1718, datter av Peder Stephensen og Pernille Svendsdatter. Sønn,Peder Christian f.1748 og datter Charlota Amalie f. 1755.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei igjen A., om du har opplysninger om anene til Søren og Lasse så er jeg interessert i å vite mer om dem. Jeg har ikke kommet lenger bakover enn til dem... Vil du hjelpe meg :-) Det finnes forøvrig fortsatt etterkommere i denne slekta som bærer Løvenavnet, i hjembygda mi på Averøya, Nordmøre. Hilsen Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.