Gå til innhold
Arkivverket

[#29023] Hvor får man Kjøpt/lånt Microfilm av Aviser for Scanning til CD


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg lurer på om det er mulig å få kjøpt eller lånt microfilm av aviser? Har man lov til å scanne disse inn på CD for egen regning eller finnes det allerede aviser på CD for salg/utlån? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du får både kjøpt og lånt aviser. Kjøpe ved å henvende deg til Najonalbiblioteket, blir ingen billig fornøyelse, ca. 500 kr. filmen for et par år siden. Gratis å låne. ( En årgang Aftenposten idag er flere filmer, minst 4 uten at jeg husker tallet eksakt )( Ellers : Det tar litt tid og om det er eldre aviser bør du kanskje helst ha gråtonekort - gjør at ikke litt dårlig kvalitet bl.a. pga. fukt (?), blir enda dårligere, sikkert forskjellig etter alder og avis ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Obs. Det er selvsagt snakk om rullefilm. Om Nasjonalbiblioteket har aviser på CD idag, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Har ikke hørt om mikrofilm av aviser som er til utlån. Men endel biblioteker har lokalaviser på mikrofilm, samtidig som leseapparatet har utstyr til å overføre side for side, til visse Pc-er. Dette er jo brukbart til kilder hvor man ikke skal ha for mange sider overført, men neppe egnet for aviser.Ellers har nok de aller fleste aviser mikrofilmet sine årganger. Flere har også leseapperat slik at besøkende kan nytte dette gratis. Men tror det blir i frekkeste laget å spørre om å låne disse rullene med hjem. (De har da ingen garanti for at de ikke en dag finner avisene sine flaksende på internett). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Alle aviser, fra alle tider såvidt jeg har erfart, kan fjernlånes med mindre det er endret praksis de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tenkte nå mest på å få skannet inn fra microfilm til CD.Hvor mye koster det for en rull mon tro?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har du tenkt å scanne selv? Microfilm på rull kan ikke scannes med en vanlig scanner som kan scanne slides etc. for de kan bare ta et og et bilde. Låner du film så kan du ikke klippe den i biter men kjøper du film så går det, men dyrt og forferdelig tungvint.Filmer fra aviser kan lånes fra de respektive fylkesbibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Geir (innlegg 5): Takk for at du rettet mitt innlegg (4).Jeg hang meg visst for mye opp i spørsmålet om scanning. Har sjøl hatt mikrofilmer av lokalavisen på hjemmelån utallige ganger. Fjernlånsreglene er nok heller ikke endret.Har forresten hatt stor nytte av disse filmene. Særlig spennende er avisens leserbrev fra et par utvandrede Ringerikinger. En av dem utvandret 1880 og skrev 4 bind om utvandrede Ringerikinger'. Men-, i tilleg var denne sagaskriveren i en årerekke en flittig bidragsyter med amerikabrev til lokalavisen. Nok om det. Ruller kan som sagt lånes fra biblioteker. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet det Geir, bare påengterte at det trengs en annen type scanner noe jeg ikke tror så mange har.Jeg har spurt flere butikker men ingen har klart å skaffe slik en. Har ikke satt så mye inn på det men siden temaet scanning av rullefilm er oppe,er det noen som vet hvor en slik scanner kan kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikke scanner selv og tenkte derfor på å få det gjort av andre mot betaling. Hvor kan man henvende seg? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Geir, vet at MSD i Drammen har utstyr,motorisert filmleser kobinert med scanner men det koster mer enn 100.000.Tenkte mer på kun scanner hvor en kunne scanne fra film uten å måtte klippe filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg fant en adresse til et firma som både selger utstyr for scanning og som påtar seg oppdrag for scanning av microfilm.Jeg skal prøve kvaliteten dersom jeg velger å benytte denne tjenesten . den er å finne her: http://www.mdsnorge.no/mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.