Gå til innhold
Arkivverket

[#29024] Anne Catrine Henningsdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Kan noen sette meg på sporet av hvem var Anne Catrine Henningsdtr. sine foreldre? Hun må være født ca.1753, og hun er reg. død 05.02.1784. Hun giftet seg 21.11.1778 i Sem med Peder Pedersen Tofstad (Sandsvær). Barn: Anders f.30.01.1780 på Aulerød, og Hans f.19.07.1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her er ekteskapet mellom Peder Pedersen og Anne Cathrine Henningsdatter. 21 -nov 1778. LenkeSkal se hva jeg ellers kan finne av opplysninger.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det pussige er at jeg også finner en sjersant Peder Tofstad, gigt før med en Anne Cathrine med et annet etternavn.LenkeKan det være en feil i kirkebøkene, eller har han vært gift 2. ganger med Anne Cathriner?Riktignok mangler Pedersen i hans etternavn, men begge er sjersanter og kommer fra Tofstad?Litt forvirrende hva?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er giftemålet til Peder Tofstad og Anne Cathrine Jacobsdatter på F.S. også. 1855. Lenke Får se om jeg finner barn i ekteskapene. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Anders Pedersens dåp på F.S.LenkeHar ikke funnet noen flere opplysninger om sersjant Peder Tofstads mulige 1. ekteskap. I bygdeboka står jo beskrevet ekteskap med Anne Cathrine Henningsdatter, men ikke noe om et første ekteskap, det jeg kunne se.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til både Grethe og Gunn. Til deg Grethe må jeg si at lenken ang. Peder Tofstad var særlig artig. Her fant jeg bekreftelsen på at det virkelig har vært en 'Peder bjørneskytter' i slekta. Men jeg står fremdeles like fast hva gjelder opphavet til Anne Catrine Henningsdtr. At det viser seg å kunne være visse forviklinger også her på slektstreet det forundrer meg ikke. Noe annet ville vært 'mot normalt' i mine aner. Jeg har lenge vært på leit etter en Henning som passer, men til nå uten å lykkes. Vennlig hilsen Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn. Jeg viser til et innlegg fra deg i debatt den 13 nov. 2004. Der hadde du lagt inn ei lenke til Family Search som viser til ei Anne Henningsdtr. f.1748 Fiskum, Buskerud. Far:Henning Christensen Mor: Ingeborg Maria Jonsdtr. Jeg beklager at jeg kanskje ikke har vektlagt denne opplysningen tilstrekkelig. Er det noen mulighet for opplysninger om eventuelle vitner til vielsen i Sem den 11.11.1778 (alt.21.11).Mvh.Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Anne Henningsdatter som ble født i Fiskum, Ø.Eiker, som jeg hadde en teori om før.LenkeDet finnes et par damer til som er døpt, Anne Henningsdatter som kan være aktuelle.Vielsen i Sem kan jeg se hva jeg finner om i kirkebok-kopier under Vestfoldslekt.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet mellom Peder Pedersen og Anne Cathrine Henningsdatter.LenkeKan også sette inn det ekteskapet i 1755, mellom en Peder Tofstad og en Anne Cathrine J.Kan det tenkes at Peders far, også var sersjant, og gift med en dame med samme fornavn?Ganske mystisk?Jeg skal se om jeg finner igjen dette.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du ekteskapet mellom Peder Tofstad og den andre Anne Cathrine . Her er også nevnt forlovere. LenkeHer er etternavnet skrevet Tofstad slik som på gårdsnavnene i Sandsvær.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Vedr. innlegg 8 og 9.Dette er nok et bomskudd. Det er skifte etter Henning Christensen Teien i 1781. Han er begr. 17/12 1780 og etterlater enke Ingeborg Maria Jonsd.Blant barna er Anne g.m. Nils Darboe og også 2 ugifte døtre Anne Maria, 23 år og Anna Chatarina,19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er foreldre og søsken til den Anne Cathrine Henningsdatter som ble født i Fiskum, se nr. 9.LenkeDen Anne Cathrine Henningsdatter som du leter etter, døde jo i følge dine opplysninger i 30-års alderen. Da finner vi henne ikke i 1801-tellingen. Fiskum er ikke så veldig langt unna Sem, så det er en viss mulighet for at dette kan være rett dame?Kan hende det finnes bygdebøker som dekker Fiskum-området? eller at noen kan gjøre kirkbok-oppslag . En del ligger digitalisert under Eiker, men har ikke funnet flere opplysninger til nå.Hilsen Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner også en Anne Cathrine Henningsdatter f. ca 1745 på Paule Eiker. LenkeVet ikke hvem hun giftet seg med?I Sandsvær er det også født noen damer med fornavn Anne Cathrine, ( innenfor passe aldersgrenser). Finner ingen Henningsdatter, dessverre. Siden ektemann Peder Pedersen Tofstad, kommer fra Tofstad i Sandsvær, kan jo hun også ha sin opprinnelse herfra?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en Anne Cathrine dpt. 1760 i Sandsvær Far Fogd Flor. Hva fogden heter til fornavn har jeg ikke greid å finne ut, dessverre. Lenke Samme Fogd Flor, har mange barn til dåp i Sandsvær. Disse barndåpene er registrert i digitale kilder under Sandsvær.Denne damen ville i så fall vært 18 år ved ekteskap. 1778.( ikke en umulighet?)Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen til dere medhjelpere. I innlegg nr. 2 av Grethe Flood er det lagt ved en lenke som viser til (bruk 2A)'Peder Pedersen Tofstad, 1756-1782, sjersant. Ektet 1778 Anna Catharina Henningsdatter. Jeg har et brev fra Lektor Erling Granholt i Sandefjord, dat.9.8.1995 hvor han bl.a.skriver: --Død 1784, 5. feb. begravet 12 feb. Ana Cathrine Peder Tofstads fra Sandefjord, 31 år. -Død 1787 16. okt. på Moe. Begravet 20. okt. Sergiant Peder Tofstad, 63 år. -Folketellingen Sandar 1801 Buegarden: Hans Pedersen, dreng, 18 år. (min tippoldefar,senere eier og bruk. på Aabol)I bygdebok for Sandsvær av Olav Såtvedt over Tofstad, gnr.121 (side 198) der fremgår bl.a.: Ole Johansøn Tofstad f. ca. 1638 d. 1730. Gift (andre gang?) med Gjertrud Pedersdtr. Barn nr 5 er: Peder f.1689. Peder Olssøn Tofstad bruker pr 1723. Gift 1714 i Hedenstad med Berte Andersdtr. Nyhus. Flere barn nevnes. Jeg tar her med: Peder f. 1724,gift med Anna Catharina Henningsdtr, bosatte seg i Sem.Her har jeg tatt med det jeg har av stoff tilknyttet Anne Cathrine Henningsdtr. Men fremdeles: Hvor kom hun fra???Mvh. Einar ___________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var litt oppklaring!Da ser det ut til at vi heller må lete etter en Henning i Sandefjord/ Sandherred-områdene, som far til Anne Cathrine Henningsdatter?Også Tjølling -bygdene og Hedrum og Stokke kan være mulig fødested for Anne Cathrine Henningsdatter.Fant ingen i Sandar i digitale kirkebøker. Sandefjord 1801-folketelling fant jeg heller ikke på nettet. Der skulle jo Peder Pedersen Tofstad finnes. ( Mulig denne mangler i digital utgave ?)Det ser ut til at Peder Tofstad kan ha vært gift tidligere , 1755 i Sem. ( I følge kirkebøker) Hustru Anne Cathrine Henningsdatter skulle være f. ca 1756, ektemannen Peder i 1724, Sandsvær, i følge nye opplysninger. Mulig det finnes barn fra første ekteskap?Vi får fortsette leting i gamle Sandeherredbøker/ Sandefjord/ Stokke/ Hedrum og Tjølling.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i alle fall en bekreftelse på Anne Cathrine Henningsdatters død , samt alder. I Sandar kirkebøker.LenkeKilder bør med andre ord være nokså nær her på mitt hjemsted i Sandefjord. Får nok gå gjennom det som finnes i lokalavdelingen for historie på biblioteket her.Får se om jeg kan finne noe om skifte etter Peder Pedersen Tofstad. Bostedet hans var jo kjent i 1801.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! her fant jeg dåpen til Peder Pedersen Tofstad i Sandsvær 1724.LenkeI samme digitale kilde finner du mange søsken av Peder som du også har fra bygdebøker.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Denne debatten har nå ligget 'død' i ett år. Med all den snøen som er kommet, så er det kan hende at noen som velger å holde seg hjemme og kan ta seg tid til litt fornyet tanke-gymnastikk.Gunn Huglen behandler i nr. 15 en person som kunne være aktuell.Hun kan passe i alder, og hun har adresse Tofstadeie. I Sem b.b.1. s.259 (under gården Aulerød) står det at Peder pedersen Tofstad ektet 1778 Anna Catharina Henningsdatter Tofstad. Problemet med damen i nr. 15 er at hun har feil etternavn. Hennes far het Annun.Vedrørende innlegg nr. 12 av Arnt Hole så reiser jeg følgende spørsmål: Kan nevnte datter Anna Chatarina, 19 år være en feilføring hva gjelder alder ??? Om det skulle stått 29 år, så ville det vært perfekt.Min Anna Catarina er oppgitt til å være 31 år ved sin død 05.02.1784. Hun giftet seg den 11.11.1778.Det er muligens slik det skal være, men jeg syntes det er merkelig at det ikke nevnes forlovere ved vielsen den 11.11.1778, og da på grunn av at ved første ekteskap for Peder Pedersen den 05.11.1755 så er forlovere tatt med.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å få liv i debatten igjen legger jeg en ny lenke til den Anne C. som ble døpt på Tofstadeie i 1751, far Annund Olsen.LenkeKan hende noen vet om hun giftet seg og med hvem?Så skal jeg se om jeg finner den Anne C. fra Fiskum nevnt som 19 år ved skiftet etter faren i 1780. Lurer på om hennes dåp finnes i de digitale kirkebøkene for Eiker? Om det da ikke er noen år som mangler i Eikerbøkene?Håper at noen kan hjelpe deg med kilder, om de ikke er lagt inn i digitalarkivet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.