Gå til innhold
Arkivverket

[#29025] Skifter i Salten


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Har noen mulighet til å sjekke hva som står i skifte etter Enoch Knibant og Guren Christensdatter, bosatt i Steigen.Nummerene det hennvises til er 3223,11548 og 2229.På forhånd takk.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Skifte 3223, 23/4-1673 er etter Ane Knibrandt, Hackvog i Engeløy. Bror av Enoch Knibrandt, Berg i Engeløy Skifte 2229, 6/10-1780 er etter Maren Pedersdatter, Gilseng i Hamarøy. Mor til Guren Christensdatter, Berg i Engelsøy.Skifte 11548, 31/5-1760 er etter Jørgen Knibrant, lendsmand, Hachwog i Engelsøy. Far til Enoch Knibrant, Hachwog i Engelsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svaret Atle.Jeg er mest innteressert i skiftenr.2229.Står der noe om hvem som er mann til Maren Pedersdotter,og eventuelt hennes forfedre.Eller har du andre opplysninger om dette.På forhånd takk.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Christen Christophersen, klokker, Filseng i Hamarøy er nevnt som død ektemann, hennes første. Johannes Sivertsen, Gilseng i Hamarøy står som ektemann etter skifte. Ingen foreldre er nevnt. Formue: 181-0-0 Gjeld: 110-4-2 Boets innhold: Sølv merket: E:L:S:J Tre søsken av Guren er nevnt, alle etter Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Skifte etter Christen Christophersen, Klokker, Gilleseng i HamarøyFilm: HF2055, Protokoll: G2, Side 673. Skiftet åpnet: 5/5-1779. Internt skiftenr: 10052.Ektefelle: Maren Pedersdatter. Han var gift 2 ganger Formue: 143-4-4. Gjeld: 31-5-4. Boets innhold: Sølv merket: M.P.D. / K.P.S.M.P.D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Er det noen der ute som vet noe om forfedrene til Maren Pedersdotter og hennes mann Christen Christophersen, så hadde jeg satt stor pris på om noen kunne dele denne opplysningen med meg,for her står jeg helt fast.På forhånd stor takk og fortsatt god påske til alle.MVH.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Kristen Kristoffersen (1696-1774) var født på gården Uteid i Hamarøy. Faren var klokker Kristoffer Olsen. (1655-ca.1720). Morens navn er ukjent. Kristen Kristoffersen var gift første gang med Anne Olsdtr fra Tømmerås i Hamarøy, De fikk 4 barn.Han ble så gift 1749 i Steigen med Maren Pedersdtr. De fikk også 4 barn.Maren Pedersdtr (1720-1780) var fra gården Lund i Steigen. Foreldrene var Peder Olsen og Guren Andersdtr.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Tusen takk til Atle og Børge.Men der er fortsatt en del hull som jeg gjerne skulle ha tettet igjen. Vennlig hilsen. Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Her er noe som jeg ikke fatter helt.I nr.2 og nr.6 på denne siden er det referert til et skifte hvor Christen Christophersen gift med Maren Pedersdotter er oppgitt til å være foreldre til Guren Christensdatter, og ikke den som er registrert som i nr.11.Er dette samme person eller.Kan noen hjelpe meg her med en oppklaring av hva som er det rette.MVH.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Det må du nesten spørre eieren av denne siden om. I allefall så er det i skifte nr. 2229 etter Maren Pedersdatter nevnt både Christen Christophersen, som ektemann, og Guren som datter gift med Enok Knibandt. Så det er ingen tvil om det. Kilde: 'Skifter i Salten' av DIS Salten Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Skifte etter Christen Jensen Goube, Klokker, Bø i StegenFilm: HF2055, Protokoll: G1, Side 114. Skiftet åpnet: 18/8-1707. Internt skiftenr: 10006.Ektefelle: Marie Eventsdatter.Formue: 47-2-10. Gjeld: 29-4-12. Arvinger: Kona og to barn. Ingen Guren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Tusen takk for hjelpen igjen Atle.Ja det var en grei avklaring.Hvor Goube kommer inn i bildet,det kan man undre på.Jeg vil tilbake til mitt spørsmål i nr.1,nemlig Enoch Knibant.Hans far har jeg som Jørgen Knibant.Jeg anntar at det er rett.Navnet Knibant er jo usedvanlig,og kommer kun fra dette distriktet.Er det noen som vet opprinnelsen til dette navnet,er det et konstruert navn eller hva?Har søkt over alt men finner ingen hentydning om opprinnelsen til navnet.Er det noen som har noe om forfedrene til Enoch Knibant som kan lede meg inn på et spor om deres opprinnelse.Hjertelig takk til alle. Fortsat god Påske.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

I flg. skifte etter Jørgen heter kona Inger Gustavusdatter. I skifte etter faren Gustavus Johansen, Aalstad i Enegeløy i 24/10-1759 er hans kone Christence Olsdatter nevnt. Da er allerede Jørgen Knibandt død selv om skifte hans er i 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

En korreksjon er på sin plass. Inger Gustavusdatter sin mor er Karen Enochsdatter som var Gustavus sin første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.