Gå til innhold
Arkivverket

[#29029] Julie Juliusdt. Lønnechen (Kristiansund/ Ålesund?)


Gjest Grethe Dalsegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Dalsegg

Hei jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å løse denne floken? Julie Juliusdt. Løennechen født på siste halvdel av 1800-tallet i enten Kristiansund eller Ålesund traktene. Løennechen navnet skrives på mange måter har jeg erfart. Julie fikk en datter utenfor ekteskap tror jeg med Johan Jensen? Datterens navn Jessy Severine Magdalene Jensen (Jenssen) født den 09.03.1897 i Øre, Møre og Romsdal, Døpt i Øre prestegjeld, Jessy vokste opp hos Erik og Johanna Haneset i Øre. Der var hun pleiebarn. I digitalarkivet står det at hun var sjømansdatter og fattiglem. siden den gang fikk Jessy 3 barn med 3 forskjellige fedre: 1. Julie Karlsen f. ? i Trondheim, 2. Harald Julius Kristensen ,far: Ingvald Kristensen?, 3. ukjent på Smøla.? Harald Julius er min bestefar som kom til Rennebu som 2-åring og vokste opp og bosatte seg her. Etterhvert tok han slektsnavnet Ramstad til etternavn. Jessy satte bort alle sine barn Jessy dro til USA i 1919. Bodde i 1928 i Brooklyn i New York og hadde da 2 barn, John og Jenny.:Hun ankom Usa den 26. aug. 1919. i en alder av 22 år. Skipet hun kom med het 'Stavangerfjord'. Havna hun reiste fra var Kristiania, Akershus, Norge. Hun jobbet ombord på skipet. Mere vet jeg ikke om min oldemor Jessy, håper på at noen kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk Berit.Jeg har selv vært inne å sett på dette tidligere, og det stemmer sikkert. Det som er problemet er at jeg ikke finner søsken / foreldre osv. Etter hva jeg har blitt fortalt stammer Julie fra en skipsreder-familie, men at hun ble 'utstøtt' fra familien for å ha fått barn utenfor ekteskap. Om hvor mye jeg skal legge i dette vet jeg ikke. Håper bare at det finnes noen der ute som kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Og her er Julius Loennechen 1865: LenkeEg kan ellers nemne at jenter som fikk barn med fedre som 'tvilte' på farskapet, forsterka påstanden med å kalle barnet med faren sitt fornamn, t.d Julie etter Julius, Larsine etter Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk Astrid Det kan godt være denne familen hun kom fra. Det som er vanskelig er å koble disse sammen siden de to siste folketellingene er 25 år imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Som dere sikkert ser er jeg ute etter opplysninger om Johan Jensen(jenssen) som fikk barn med Julie. Et ganske vanskelig tema å komme videre på siden jeg ikke har noen form for fødtselsår osv. Og et etternavn som er ganske vanlig. Likeledes er det med videre informasjon om Ingvald Kristensen som min oldemor Jessy fikk min bestefar Harald med. jeg har hørt at Ingvald skal ha vært 'yrkessjåfør' rundt Trondheims-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklen

Hei Tror jeg funnet Jessy i Cencus 1930 BrooklynWilliams William Head 36 year first marr. at 25 year Født av norske foreldre Immgr.år: 1914Williams Jessie, Wife 33 år first marr.at 22 year Født av norske foreldre Immgr.year 1918(?)Williams Jennie Daugther 10 year født i New YorkWilliams John Son 8 year Født i New YorkPrøver på en lenke til Cencus 1930 Kings Co,Brooklyn District 1031,mulig den virker LenkeMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

TUSEN TAKK SOLVEIG Dette har jeg ventet på i mange år. Flere familiemedlemmer har prøvd å spore henne opp lenge før meg. Dette fikk jeg tårer i øynene av, bare så synd min bestefar ikke lever lengre. Det som er neste skritt er å finne slektninger som har samme oldemor som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Hei solveig Håper du fortsatt er med. Jeg har ikke tilgang til disse tjenestene, men håper at det finnes noen der ute som kan hjelpe meg videre. Prøver å søke på nett-steder i Usa, vet noen av steder man kan lete uten at det koster? Håper også at noen kan hjelpe når det gjelder disse fedrene jeg har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hei Italian Genealogical har en søkbar database,listet på brudgommens navn.Gifte t.o.m.1936.Her er det tre William Williams som gifter seg i Brooklyn i aktuell tidsper. Problemet er at man må bestille marr.certificate for å få vite brudens navn.http://www.italiangen.org/default.htmEn mulighet er å melde seg på Brooklyn Mailig List som ligger på Roots-web og legge ut et spørsmål om hjelp der.Har gjort dette selv i andre stater i USA og Canada med stort hell.Har søkt på SSDI Index,men John Williams er jo et veldig vanlig navn og Jennie har kanskje giftet segJeg skal ha Jessy og familien i bakhodeti tilfelle det skulle dukke opp noeMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Hei Solveig og alle andre hjelpsomme der ute. Har nå vært inne å funnet Jessy (Jessie) med familie i 1930-tellingen i ancestry. Det skal godt gjøres om dette ikke stemmer, det eneste jeg kan sette spørsmålstegn ved er imigrasjons-året, ancestry har året 1918 og Ellis Island har 26. aug. 1919 Hun har mange former å skrive navnet sitt på oppover tiden: Ellis Island bruker hun navne: Jessey Jensen. 1900-tellingen : Jessy Severine Jensen 1930-telling, av Brooklyn: Jessie Williams. Men dette ser ut til å være samme kvinne. Hva gjør jeg nå? Hvordan kommer jeg videre med å finne barna osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk for tipset,jeg har lagt inn litt av den info. jeg har om Julie og etterlysning om min oldemor.Håper bare at han/hun fortsatt er med.MvhGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei, vi har begynt å se litt på denne saken igjen. Av FT1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01501.wc2&gardpostnr=122&personpostnr=2277&merk=2277#ovre>Lenke er det flere fra Kristiansund som er på besøk hos Edvard Sponaas i Ålesund. Og i FT1900 for Kristiansund fant vi i alle fall Bernard Hønsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei Nå har jeg fått tak i fødselsdatoen til Julie Juliusdt. født. 10. juni 1880 i Kristiansund. Julie bodde en stund i Trondheim rundt 1900 til 1910, hvor hun flyttet etter det vet jeg ikke sikkert. Men jeg har to dødsdatoer på henne 06.06.1928 og 27.05.1928, om den ene er dato for gravlegelse vet jeg ikke og hvor hun døde vet jeg heller ikke. Julie ble gift med Halvor Åmot født 26.09.1873 tror han kom fra Namsskogan. Er det noen som kan hjelpe meg videre med mere opplysninger ang. Julie og hennes opphav?Hilsen Grethe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi har nevnt i den andre debatten, at vi ikke finner foreldrene til Julie i kirkeboka. Legger ved en scannet side av kirkeboksida, slik at du kan se selv. Der står det at dette er foreldrenes første leiermål.Den andre debatten om opphavet til Julie finnes på denne LenkeVi foreslår at du prøver å sjekke konfirmasjonen, og siden vi ikke har funnet den i Kristiansund, kan du prøve i Øre. Alternativt kan du dra til Statsarkivet og sjekke bidragsprotokoller for perioden. Lykke til og vær så snill og gi oss beskjed på dette forumet, når du finner ut av det. Det er bestandig hyggelig å få vite svaret på slike gåter. :-) Helsing Tore og Tor

bilete0609.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Takk enda en gang til Tore og Tor. Skjønner godt at dere ikke finner ut hvem som er foreldrene til Julie her. Er nybegynner når det gjelder å søke i kirkebøker ,klokkerbøker osv, har ikke prøv dette og kan ikke om så mange begrep, så jeg spør kanskje dumt men hva er 'leiemål'? og hvilken periode årstall skal jeg sjekke for å finne henne konfirmert? og evetuelt siden hun ble gift med denne Åmot står det i vielsen noe om foreldrene hennes der? viss vi finner henne.Takk igjen til dere alle som prøver å hjelp.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Leiermål jfr. Norsk Historisk Leksikon 1999: 'ulovlig og straffbart samleie.' Bøtene for 1. og 2. gangs forseelse ble opphevet i 1812. I Straffeloven 1902 fjernet de hele begrepet.Hun ble vel konfirmert ca. 15-16 år gammel. Slik som i dag. Det kan stå navn på faren hennes ved vielsen, ja. Det skal stå, for det er en egen rubrikk for dette i kirkeboka. Helsing Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei, vi trodde at vi hadde lett igjennom konfirmantlistene i Kristiansund på 1890-tallet, og da hun ikke var der, var det et håp om at hun ble konfirmert i Øre.Men da vi i dag lette etter noen andre, dukket plutselig navnet til Julie Loennechen opp. Bøkene er brannskadd, men de bekrefter fødselsdatoen 10.6.80. Dessverre er farens fornavn brent bort, men at det er en Loennechen er klart, og moras navn står der også: Pige Randi Knutsdtr. Vi har scannet den delen av kirkeboka hvor navnet hennes sto. Navnene på foreldrene står skjevt i forhold til navn på konfirmantene. Det er hentet fra Kristiansund kirkebok, Konfirmerte 1880-1900, side 97. Konfirmasjonen var 21. april 1895 i Kristiansund. Da har vi vel kommet et lite stykke på vei? Mvh Tore og Tor

bilete1192.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei Tore og TorTakk igjen for at dere forsatt holder øynene oppe for dette lille 'mysterie' mitt. Det er ikke så greit å komme videre når både fornavnet til faren er borte og mora ikke har noe etternavn (pikenavn). men jeg takker så MYE for denne informasjonen jeg har fått gjennom disse innleggene, og håper at det kan være noen der ute som kjenner igjen disse personene slik at man får komme til bunns med Julie Loennechen opphav.Mvh. Grethe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Hei igjen !Jeg ser det står Pige Randi Knutsdr. men det er vanskelig å søke etter henne når jeg ikke vet mer enn dette hvor hun opprinelig kommer fra og hva eventuelt faren Knut heter til etternavn. Går utifra at de ikke var gift siden det står pige foran Randi Knutsdr.?vet jeg har vært inne på dette tidligere, men spør likevel: Denne Julius Loennechen jeg finner i FT1900 i Kristiansund kan han være far til Julie?? han er 22 år når Julie ble født og hans første barn i FT1900 er født 5 år etter Julie. Vet at dette er ren spekulasjon til jeg finner noe som ikke er brent el. ødelagt, men etter den informasjonen jeg fikk av min bestefar skulle han han jobbet som Skipskaptein eller lignende i Kristiansund.Mvh. Grethe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det går jo an å lete. Randi Knutsdtr står ikke innført som det i FT1885 i Kristiansund. Heller ikke i registret i FT1875. En mulighet er å lete i kirkeboka for Kristiansund og se om hun ble gift etter 1880.En annen mulighet er at du selv kan søke i FT1865 etter mulige Randi Knutsdtr. Ta med alle på Nordmøre og Romsdal. Legg til noen kommuner i Sør-Trøndelag og Gudbrandsdalen. Deretter kan du begynne å sjekke dem ut. F.eks. finnes det ei Randi Knutsdtr, 15 år gammel, i Stangvik Lenke i FT1865. Hun er fra garden Ulvund og i Stangvikboka bind 3 (1981) side 178 under Utistua, Ulvund står det at 'Randi f. 1851, gift 1878 med Hallstein Larsson Fugelvåg i Litlvågen.' Om dem står det i samme bind side 83. De fikk barn både i 1878 og 1881. Siden denne Randi ble gift 1878, kan det ikke være henne som er mora i 1880. Altså har du utelukket ei. Da er det bare å begynne på resten...Alternativt kan du ta deg en tur til statsarkivet og lete i bidragsprotokollene til fylkesmannen. Det er nok det enkleste og raskeste! :-) Mvh tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei kan noen hjelpe meg med tydingen av disse brente kirkebøkene ? Finner Julie født. 10.06.1880 døpt 19.09.1880, på motsatt side står det igjen noen navn på faddrene hennes og videre noe bak det, kan noen der ute hjelpe meg med denne tydingen?Hilsen Grethe

bilete4465.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.