Gå til innhold
Arkivverket

[#29035] Ole Jens. Øje (Øye), gården Store Hægernes,Eina Toten. Hvor finner jeg ut mer?


Gjest Lars Ove Øye
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Øye

Hei ! Er det noen som kan fortelle meg mer om denne mannen (som er min oldefar)Lenke Jeg blir litt forvirret av hans navn, da jeg nesten med sikkerhet vet han stammer fra Morgenstierne-familen som kom til Bergen ca 1550. Etterhvert kom de til Sogn, og dereter til Vang i Valdres. (Lærdal kanskje?) Navnet Wangenste(e)n og Øye går igjen i familen.På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være fødselen til Ole Jensen Øye? [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27ole%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27jens%25%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1830++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1835+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>Lenke. I 1865 har sønnen til Ole Jensen fornavnet Ove, og faren til den Ole Jensen som jeg finner i Lærdal, heter Jens OVEsen. Jens Ovesen er husmann på Øye i Lærdal. Dette er Jens Ovesen og Brita Nilsdatter på Øye, Lærdal i 1865 LenkeHer er dåpen til Ove (FS – må sjekkes!)OVE VANGENSTEEN OLSEN Christening: 31 JUL 1864 Vestre Toten, Oppland, Norway Parents: Father: OLE JENSEN Family Mother: HELENE HAAKENSDR Her er i allefall Ole Jensen Øye i 1900, enkemann, Vestre Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Hei og takk for mange nye og nyttige opplysninger. Jeg prøver å nyte solen innimellom, men skal snart 'grave' meg ned i materien. Jeg kan allikevel komme med flg opplysninger om min bestefar Ove Wangensten Øye:Han ble gift for andre gang med Bertha Aaeserud fra Nes på Romerike se lenke: Lenke Han døde når min far var ung, ca 1940.Og jeg er fortsatt meget takknemlig for nye opplysninger i denne saken.Dere er en flott og engasjert gjeng..!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir for mye å skrive her, men lån Totens bygdebok V, Eina. På side 264 finner du Ole Jensen Øye 1834 - 1918, sønn av Jens Ovesen Øye og kona Brita Nilsdt. Lærdal i sogn.Ole Jensen Øye ble gift 1864 med Helene Håkensdt. 1824 - 1893, dt. av Håken Larsen og Marie Jensdt. Ødeli, Balke. De fikk 4 barn, hvorav sønnen Ove Wangensten Øye i 1864 - 1939.Ove W.Ø. 1.g. Natalie Andersdt. Dyste 1867-1913, 7 barn. 2.gift med Bertha Åserud 1886-1967, 3 barn. Bertha dt. av Bernt Olsen og Oline Lovise Olsdt. Jordet av Vestre Greni i Nes AK, seinere Åserud i samme kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Hei og takk Berit !Ja det blir kanskje mye å skrive her, og jeg skal få tak i bygdeboken.Legger allikevel ut min E-mail adr, i tilfelle du eller andre har lyst til å gi meg ytterligere opplysninger.Den er:larsoveo@online.noMvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

En ting til:..........Er det samme familie selv om de bruker en 'e' eller to 'e-er' i ordet Wangenste(e)n ???Noen som kan svare meg på det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.