Gå til innhold
Arkivverket

[#29045] Hvordan kan man forstå at svar til tema blir brukt til betalte slektsoppdrag?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg tolker ditt innlegg og din tanke slik at du er urolig for at svar du og andre gir på spørsmål her blir brukt som (deler av) den informasjon enkelte tar seg betalt for å fremskaffe. Stemmer min forståelse av ditt spørsmål?Jeg ville også kjenne den følelsen, særlig hvis dette ble veldig omfattende. Men samtidig tenker jeg med takknemlighet på den rause deleglede som har preget dette forum. Dersom vi nå alle i større eller mindre grad skulle legge bånd på oss, vil 'livet' bli fattigere. Noen sjanser må man ta.Og det finnes neppe mer offentlig tilgjengelig informasjon enn den som legges ut på nettet. Dette vet vi om som brukere her.Men det kan jo være at 'markedet' fører til at de som bare spør uten gjenytelser til fellesskapet får færre svar etterhvert...??- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tanken har plaga meg en del, men kanskje fra motsatt side av 'bordet'. Jeg er heiltidslønna bygdebokforfatter, og spør rett som det er når jeg står fast. Prosjektet sparer tid og penger på det.Til gjengjeld hjelper jeg andre når databasene mine har noe å bidra med. Og det er kanskje poenget med aktiviteten her - en byttehandel til beste for alle parter. Men altså: Vil du nyte, da må du yte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Et interessant spørsmål. Tankene har også streifet meg.Et enda mer interessant spørsmål, er om noen stiller spørsmål fordi de har fått et lønnet oppdrag som skal undersøkelses, og vil bruke svaret de får her i forumet på dette. (Kanskje samme type spørsmål som Knut Fjogstad har i tankene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Svaret på Knuts utgangsspørsmål er at det kan man selvsagt aldri verken vite eller forstå. Jeg vil jo likevel gå ut fra at ingen normalt høflige mennesker bevisst vil sko seg økonomisk på andres arbeid. Ellers synes jeg Jarls (innlegg 2) betraktninger er fornuftige og balanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bygdebokforfattere er stort sett kjente for de som bidrar fra primærkildene. Det samme gjelder en del artikkelforfattere innen genealogi. Dette skulle ikke være noe problem.Men jeg vet ikke om jeg er så helt enig med Jarl - selv om jeg gjerne skulle. Den rause delegleden går grovt sett bare én vei, fra 'ytere' til 'nytere'. (Ja, jeg vet det finnes unntak). Så balansert, vel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er det en viktig prinsipiell forskjell på 'nytere' og tyver - og det er vel, hvis jeg forsto Knut rett, sistnevnte kategori som er aktualisert i dette temaet. Altså folk som melker andre for informasjon for så selv å heve honoraret, og det problemet vil jeg velge å tro er av svært begrenset omfang. Jeg skal imidlertid ikke underslå at det er enkelte spørsmålsstillinger her i forumet jeg også har reagert på, men jeg vil altså i det lengste tro det beste om folk og dermed også prøve bevare en god tone og en grunnleggende raushet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Naturligvis er det et tankekors. Men jeg synes ikke Johan I. Borgos bygdebokeksempel er noe problem: hvis vi kan bidra med noe fornuftig i bygdeboksammenheng eller beslektet virksomhet, så vil vi jo til syvende og sist alle få mye tilbake for det. Bygdebokarbeid er altfor omfattende til ikke å involvere penger, men er samtidig neppe noen god forretning ... har noen noensinne blitt rike av det? Å få hjelp i andre sammenhenger er vel neppe heller noen stor synd; forhåpentligvis innser de fleste hvor rimelighetens grenser går. Heldigvis er vi ennå i den situasjonen at både Borgos og Vigerrust ser seg tjent med å være rause, vi får håpe det fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ser noen reagerer på enkelte spørsmålstillinger her i forumet!Kanskje årsaken rett og slett er at spørsmålstilleren forsøker hjelpe noen hun eller han har fått henvendelse fra?Har sjøl lagt inn noen slike spørsmål her, uten å se noe galt i det. Kan i alla fall forsikre om at jeg aldri har tatt en krone for å hjelpe. Slik tror jeg det er med de aller fleste. Vi har heller hundrevis av kroner i portoutlegg hvert år. Når vi allikevel gjør slikt på frivillig basis kommer det av at gleden av å hjelpe, er en del av hobbyen. Sjøl har jeg også fått gratis hjelp igjen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

jeg er enig i at problemet neppe er særlig omfattende. Jeg tror Oddbjørn misforstod meg vedr. ytere/nytere (eller jeg uttrykte meg klosset) - det gjaldt dele-gleden. Ikke noe galt i at det er en skjev-fordeling, det vil det alltid bli i slike fora, så også i Brukarforum. Hadde jeg ment dette var galt, hadde jeg sluttet å forsøke å hjelpe folk her.Men, i enkelte sammenhenger, streifer tanken om 'tyver' meg (uten at jeg blir søvnløs av den grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg føler meg ikke støtt, selv om jeg noen ganger har lagt inn spørsmål som ikke gjelder min familie.De siste to år har jeg holdt på med en 'nøtt' for en utlending. Dette er noe jeg gjør gratis (selv om jeg har enkelte utlegg til bl.a. bensin) ganske enkelt fordi jeg synes slektsforskning er utrolig morsomt, og så har jeg lettere for å komme til kildene enn den som sitter i utlandet.Ser jeg noe annet jeg kan svare på i debattforumet, så gjør jeg selvfølgelig det også.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Rart ville det være dersom ingen benyttet 'snarveien' til 'kunnskap' av kommersielle grunner, og synd ville det være dersom ingen gav svar for å forhindre dette. Om svar til et tema skal brukes til betalte slektsoppdrag, må man vel kanskje 'ha litt på Gefühl'en', vite at den slett ikke alltid er riktig og leve (bra) med risikoen og tanken på at man kan bli utnyttet. Men irriterende er det selvfølgelig.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Geir: Vi har vel muligens 'snakket' litt forbi hverandre. Det siste innlegget ditt slutter jeg meg i hvert fall helt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Et spørsmål stillet i reneste 'Colombo stil' (han med den gamle bil og frakk) uten urolighet (svar på innlegg nr. 2), vil jeg lettest kunne tiltre Tore H. Vigerust's spørsmål i parantesen. Uansett er opplysning iblant noe nødvendig, idet hjelpsomheten til svar og fremgang her i forumet er gledelig å kunne delta i.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ditt siste innlegg, Knut, var (særlig språklig) relativt ubegripelig. Jeg hadde i grunnen heller forventet meg enten en nærmere presisering av spørsmålet ditt i temaoverskriften eller et forsøk på oppsummering av debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Forventningen til en eksakt oppsummering av debatten bør faktisk avventes over noe tid. Dette fordi temaet etter all sansynlighet vil sprette til topps igjen på et senere tidspunkt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Da vi her tydelig deltar i Colombo-stykket 'et lønnet oppdrag', venter jeg med spenning og glede på stykkets ende samt lønnlig oppklaring.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

1. Det er ikkje galt å ta betalt for slektforskningsoppdrag.2. Dei som tar på seg slike oppdrag, bør arbeide så effektivt som råd er, også av omsyn til kundane.3. Det kan vere effektivt å ringje til ein person og spørje etter slektningar. Andre gonger er det effektivt å leggje ut ein etterlysning på nettet.Ut frå påstandane 1, 2 og 3 slutter eg at det ikkje kan vere galt om ein profesjonell slektsforskar spør om hjelp i brukarforumet.4. Det er artig å vere til hjelp. Og om eg trur det er ein proff er har hjelpt, vert eg tilogmed stolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Er for såvidt enig med Knut S. Det kan ikke være galt for en profesjonell slektsforsker å spørre om hjelp.Men dersom den samme proffen ikke yter noe tilbake til forumet uten å ta betalt,Ja da vil jeg betrakte ham som snylter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei det er ikke galt i å ta seg betalt for oppdrag man gjør i slektsforskning, men jeg mener at hvis man gjør det så bør det kun være for det man bruker av tid på eventuelle arkiver eller mikrofilmer på bibliotek. Jeg syns ikke om å ta betaling for å hente informasjon fra internett hvor andre har gjort arbeidet. Å spørre etter hjelp på brukerforumet er vel akseptabelt, men det ligger på grensen til noe man ikke bør gjøre mener iallefall jeg.Nå har jeg valgt å heller ikke ta betaling for å lese mikrofilmer, lete etter informasjoner på bibliotek osv. Det skyldes blant annet at jeg er uføretrygdet, og at jeg på grunn av sykdom ikke bør ha stress. Skal man ta betaling så må en også jobbe raskt, og da blir det stress. Når det blir stress over det hele så blir det jo ikke moro lengre syns jeg iallefall. Dessuten arbeider man ofte med og i kilder når man driver med slektsforskning for andre hvor en kommer inn på egen slekt, og ofte når jeg leser mikrofilmer med kirkebøker kommer jeg over ting om mine egne aner som jeg ikke visste før(blant annet søsken av aner som har fått barn jeg ikke hadde osv. aner som har vært gift flere ganger enn jeg visste). Da syns jeg det blir vanskelig å trekke grenser også for hva jeg skulle ha tatt betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Jeg forstår godt dilemmaet i denne debatten, men håper ikke for mange 'hjelpere' vil begrense sin hjelpsomhet av overstående grunner. At parasitter finnes vet vi fra enhver sammenheng ellers i livet. For meg som helt fersk på området har det iallefall vært utrolig imponerende å få svar fra så mange kompetente mennesker som nettopp er villig til å hjelpe utfra interessen for temaet og ikke nødvendig vis for å ha personelig gevinst at dette. Oppfordringen må vel heller gå til bygdebokforfattere som utvilsomt gjør en utmerket jobb er litt 'rundhåndet' med de opplysninger de sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For meg betyr det ingen ting om noen bruker opplysningene jeg evt. gir i betalte oppdrag. De blir neppe millionærer av det alikevel, og opplysningene blir forhåpentligvis sjekket mot primærkilde og da må de jo jobbe litt alikevel. Det eneste betenkelig er om de skulle skrive mitt navn som kilde selv om jeg ikke har sagt at det er 100% sikker opplysning, men det er det ikke store sjansen for. Kan jo ikke gå rundt å være redd for at jeg har gått glipp av noen kroner. Det beste av alt er at jeg har hatt moroa og gleden av å prøve å løse en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er så absolutt amatør på dette området og har søkt og fått mye gratis hjelp mange ganger i dette forum. Noe jeg er svært takknemlig for! Min tanke er å kunne lage et slektsbok for min slekt som de må betale for. Ikke for at jeg skal tjene på det, men for å dekke selvkostnaden. Er det galt? Men jeg har også betalt en del hundrelapper til enkelte og angrer ikke på det, selv om jeg har oplevd å få det svar - nettopp fra dem jeg har betalt - at jeg har fått hjelp nok. Og det er helt OK. Men gjorde jeg galt i å tilby betaling?Hvis jeg har kunnet bidra med hjelp til andre så har jeg med glede gjort det, uten å plage meg med tanker om at kanskje de tar betalt for noe av det. Men som sagt jeg er jo bare en amatør. Hvis dette forum skulle bli et ”betalingsforum” ville jeg syns at det var sørgelig trist. For nettopp den hjelpsomhet som det er bidratt med her har gjort at flere har fattet interresse for å fortsette med slektsforskning på egen hånd.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Det er en en del usedvanlig hjelpsomme personer i dette forumet, og det er en fornøyelse å lese om resultatene av leting. Det er forståelig om noen misliker at disse resultatene selges dyrt videre. (Tror alle er enige om at ikke særlig godt betalte bygdebokforfattere o.l. holdes utenfor denne diskusjonen.)Men de besvarte spørsmålene blir jo liggende her på forumet, og er søkbare for alle. Gjerne lenge etterat eventuell oppdragsgiver har fått svar. På den måten blir opplysningene en del av en stadig større kunnskapsbank. Til glede for mange andre enn den opprinnelige spørsmålsstilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.