Gå til innhold
Arkivverket

[#29049] Kristine Olsen - Bergen


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Hvor kommer denne Kristine Olsen fra, og hvor blir hun av? Hun arbeidet ombord på SS Fiskeren, men jeg har ikke vært istand til å finne henne i noen FT. Lenkene viser at hun får to barn med Edvard Schønning som var gift.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=80381&merk=80381#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Margaret Schønning Skorpen

Jeg har enda ikke gitt opp håpet med å finne Kristine Olsen, men jeg er ikke kommet så mye lengre. Har nå funnet en Kristine Ols. i folketelling 1891 for Bergen. Hun er født i Alesund By i 1860. Hun er kokkepige ved Dampskib og er til sjøs. I samme telling er jo min far i pleiehjem og blir forsørget av ei dampskipspige. Det stemmer jo bortsett fra fødselsår i kirkeboka, men det er jo ikke likt på han og søsteren. Prøvde å legge inn lenke til folketellinga, men det fikk jeg ikke til. Er ikke den skarpeste kniven i skuffen til denslags.Mvh Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Höyreklikk på nummeret foran personens navn, så får du opp et vindu som spör deg hva du vil. Velg da 'kopiere adr' og deretter 'limer' du det bare in i meldingen din (eller bruk ctrl+v)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Har du sjekket dåpen til barna i de skannede kirkebøkene? Kanskje du får noe ut av den informasjonen som er i merknadsfeltet for Esters dåp. Jeg klarer imidlertid ikke å tyde hva som står der. Ser iallefall ut som om Einars pleiefar også er fadderen hans (Rasmus Pedersen). Anne[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7150&idx_id=7150&uid=ny&idx_side=-72>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Schønning Skorpen

Jeg har heller ikke klart å tyde merknadsfeltet for Esthers dåp. Det jeg klarer er: Af Bar......tøsen? Dina Petersen.... Har prøvd å finne Dina i de nærmeste folketellingene uten hell. Esther dør imidlertid 7 uker gammel.Der står det ikke noe om moren.Klarer ikke å lese dødsårsak.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061123020079.jpg>LenkeSå til min far. Annmelder som uektefødte måtte ha var Maren Johannesen. Finner henne i 1891 folketellingen og da ser jeg at hennes datter er en av fadderne til han og de bor alle i Magnus Barfodsgt. 32 som er oppgitt som bosted for Kristine og Edvard.LenkeMin far ble hentet av sin fostersøster Karoline (Lina) Johansen da han var ca.1år opp til sin far og stemor i Bodø og vokste opp der. Har et bilde av han som er tatt i Bergen. Der er han under 1år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Kanskje du burde legge inn et nytt tema hvor du søker etter hjelp på å få tydet det som står i merknadsfeltet ved dåpen til Esther? Jeg synes det ser ut som om det står noe om 'barnemoderen', men kan selvsagt ta helt feil....Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei! Til innlegg(5)og(6): I mrkndsfeltet for Ester Constances dåp leser jeg: 'Af Barnemoderen ved(med?)Kone Dina Petersen. I Leiermaal' Jeg oppfatter de to siste ordene som svar på sprsml b) (se øverst på kolonnens 'tittel') Tydningen av ordet 'Kone' før Dina kan jmfrs med Faddere: 'Kone Martha Beyer osv', samt Faddere for dåpsbarnet nederst på siden: 'Kone Elisabet...'Dødsårsaken til Ester Constance leser jeg som 'Diahrea'NB! Jeg er ingen skriftspesialist! så dette er bare forslag til tydning, også for hjelp til å løfte innlegget ditt opp på første side igjen. Lykke til videre! Mvh Anniken LK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Rettelse til forrige innlegg: Selvfølgelig dumt av meg å dele opp merknd som svar på sprsml a) og b) i kolonnen. ALT hører selvfølgelig til sprsml b) . Ved evt hjemmedåp (a) står jo dette tydelig skrevet i andre barns mrknd i kolonnen. Mvh Anniken LK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Schønning Skorpen

Takker for svar om tips og tyding av merknad. Nå gjenstår det bare!!!! å finne Kristine (Christine) Olsen. Det ser ut til at det er som å lete etter nåla i en høystakk. Hun kan ikke ha dødd med en gang heller for min far hadde fått tilbud om å møte henne senere, men det ville han ikke for han hadde en god mor i sin stemor.Mvh Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.